Thermite tips

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 48

Thermite tips

Hoi beste mensen,

a.s. week heb ik m´n studenten de XXXXXXXXXXXXXX-show beloofd. Op internet is veel te vinden, bijv.:

XXXXXXXXXXXXXX

een zeer complete site, maar wellicht hier nog leuke tips? Is toch een beetje de standaart-show waar hier zeker wel een hoop mensen al ervaring mee hebben!

b.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Thermite tips

Door mij is bovenstaand bericht gewijzgd.
Vragen over vuurwerk en explosieven zijn verboden als:

- gevraagd wordt hoe je vuurwerk of explosieven maakt

- gevraagd wordt waar je vuurwerk, explosieven en typerende pyrotechnische stoffen kan kopen

- gevraagd wordt naar andere zaken die het maken van vuurwerk en exposieven makkelijker maken
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 48

Re: Thermite tips

Elmo schreef:Door mij is bovenstaand bericht gewijzgd.
Vragen over vuurwerk en explosieven zijn verboden als:

- gevraagd wordt hoe je vuurwerk of explosieven maakt

- gevraagd wordt waar je vuurwerk, explosieven en typerende pyrotechnische stoffen kan kopen

- gevraagd wordt naar andere zaken die het maken van vuurwerk en exposieven makkelijker maken
ohh... sorry... maar dit is toch gewoon middelbare school standaard demonstratie? Als iemand het niet op internet leest, dan krijgt hij het wel in de klas.... Of ze zien een plaatje in hun textbook en typen de naam van de reactie in google, een van de eerste hit in de pagina die ik had gekopieeerd.. maar ok, u bent de moderator. ik zal het niet meer doen.

p.s. in de topic-titel staat de naam van de reactie nog vermeld, die moet dan ook weg..

En verder wil ik niet lastig doen, maar iemand die naar verkoop adressen van al-poeder en Mg vraagt lijkt me een stuk minder braaf als mijn topic.. "ik zoek een verkoop adresje van Magnesiumlint"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Thermite tips

Het is vast al eens laten zien op een middelbare school, maar dan doet de docent het, met de goede kennis van zaken (ik ontken niet dat jij die niet zou hebben) en de juiste vergunningen. Bij weinig andere reacties komt zoveel warmte vrij als bij thermiet, het smelt praktisch door alles heen, en is daardoor niet te stoppen en erg gevaarlijk.

Je weet in zo'n forum niet wat jouw achtergrond is, wat je weet en wat je kan. Er zijn een hoop dingen op internet te vinden die niet door de beugel gaan, je moet niet onder dat motto ook alles op deze site goed gaan vinden. Natuurlijk zou je het vast op i-net kunnen vinden hoe je Thermiet moet maken. Het komt zelfs in het eerste seizoen van MacGyver voor, waar hij een aluminium fiets gebruikt om een geld truck open te maken, (die aflevering waar hij zit te eten in een wegrestaurant wat net overgenomen wordt door gijzelaars, wat een pech heeft die Macgyver toch) in die aflevering kom je ook te weten hoe je van kunstmest bommen zou moeten maken.

Dat de informatie te vinden is betekent nog niet dat wij mensen gaan helpen met een kant en klaar recept, voor zoiets gevaarlijks als thermiet.
En verder wil ik niet lastig doen, maar iemand die naar verkoop adressen van al-poeder en Mg vraagt lijkt me een stuk minder braaf als mijn topic.. "ik zoek een verkoop adresje van Magnesiumlint


Klopt maar dat zal dan ook niet toegestaan worden op dit forum.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 48

Re: Thermite tips

Dat de informatie te vinden is betekent nog niet dat wij mensen gaan helpen met een kant en klaar recept, voor zoiets gevaarlijks als thermiet.
OK, dat hoef ik ook niet te hebben, want dat heb ik al. Ik vraag (als docent scheikunde) voor practische/ leuke tips in de uitvoering. Er zijn toch altijd weer dingen die leraren met veel ervaring kunnen vertellen, en die ik als beginnende leraar dus nog niet heb.

De site die ik aanhaalde, gaf als tip het gesmolten ijzer bijv. zeker niet op te vangen in water, aangezien je dat kans hebt op opspattend gruwlijk heet ijzer, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Morgen ga ik even proefdraaien, en het is de bedoeling om dinsdag m'n studenten mee naar buiten te nemen 8) Nu staan er vaak de tip om meerdere (2) bloempotten in elkaar te gebruiken, aangezien d'r zeker één breekt. Het onderste gaf kan in het begin met een filter papiertje worden afgedekt en na verloop dat tijd verbrandt dat dan natuurlijk.. het lijkt me toch een beetje een vreemde methode, aangezien ik me dan niet afvraag of het niet meteen verbrandt zodat alle reactanten d'r meteen onder uit vallen.. iemand ervaring?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Thermite tips

De site die ik aanhaalde, gaf als tip het gesmolten ijzer bijv. zeker niet op te vangen in water, aangezien je dat kans hebt op opspattend gruwlijk heet ijzer, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Laten we hopen dat er geen docenten scheikunde zijn die dat niet zelf hadden bedacht!

Thermiet is wat ons vuurwerkbeleid betreft op het randje. Recepten en dergelijke worden gecensureerd.

Wat de uitvoering betreft:

-gebruik niet te veel thermiet

-zorg voor een royale opvangmogelijkheid van het gesmolten metaal in een zandbad

-de straling die vrijkomt is slecht voor de ogen, dus zorg dat de leerlingen er niet in gaan kijken

-houd afstand

-draag geschikte kleding en een gelaatsscherm
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Thermite tips

Ik zou zeggen dat wat Jan zegt over niet te veel dat dat het belangrijkste is. Al zijn tips komen voort dat de reactie niet te stoppen is. Als het brand dan brand het, je kan het niet stoppen, althans niet makkelijk. Dus zeker niet te veel, zorg ervoor dat het lang 'mag' branden, door inderdaad veel zand neer te leggen, enz. enz.
Morgen ga ik even proefdraaien, en het is de bedoeling om dinsdag m'n studenten mee naar buiten te nemen
Hou rekening met wind. Ik zou het eingelijk niet echt buiten doen, voor hetzelfde geld is er een harde windvlaag en waaien de alu en roestdeeltjes weg. Het werkt het beste als het wat fijn poeder is, hoe fijner hoe beter, maar dus ook hoe makkelijker het weg waait. Ik zou het gewoon in een zuurkast doen in een bak vol zand. Ik heb een nare vibe als je zegt dat je het buiten gaat doen. Misschien ben ik dat, maar aangezien het niet explodeert zoals de natrium proef (die je uiteraared wel beter buiten kan doen) maar gewoon ontzettend fel brand, zou ik het binnen willen doen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Thermite tips

...gewoon ontzettend fel brand, zou ik het binnen willen doen


En dan gaat het brandalarm af
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Thermite tips

Het zal toch niet de eerste keer worden dat er een oxide reactie plaats vind in een zuurkast toch? Als elke keer het brandalarm af gaat? Bovendien vind ik een brandalarm altijd nog beter dan roest deeltjes die weg vliegen terwijl ze 2000+K zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 48

Re: Thermite tips

JanMeut schreef:

Laten we hopen dat er geen docenten scheikunde zijn die dat niet zelf hadden bedacht!
De verhalen op internet zijn dan ook bijna niet te geloven. tientallen studenten in het zieknehuis en zo :shock:

Wat de uitvoering betreft:

-gebruik niet te veel thermiet

-zorg voor een royale opvangmogelijkheid van het gesmolten metaal in een zandbad

-de straling die vrijkomt is slecht voor de ogen, dus zorg dat de leerlingen er niet in gaan kijken

-houd afstand

-draag geschikte kleding en een gelaatsscherm
Bedankt. Ik heb het overgerns nog niet kunnen uitvoeren.. heb nog geen bloempotten van klei kunnen vinden..

Berichten: 48

Re: Thermite tips

Hou rekening met wind. Ik zou het eingelijk niet echt buiten doen, voor hetzelfde geld is er een harde windvlaag en waaien de alu en roestdeeltjes weg. Het werkt het beste als het wat fijn poeder is, hoe fijner hoe beter, maar dus ook hoe makkelijker het weg waait. Ik zou het gewoon in een zuurkast doen in een bak vol zand. Ik heb een nare vibe als je zegt dat je het buiten gaat doen. Misschien ben ik dat, maar aangezien het niet explodeert zoals de natrium proef (die je uiteraared wel beter buiten kan doen) maar gewoon ontzettend fel brand, zou ik het binnen willen doen.
Tja.. m´n zuurkast is een prut ding, staat ook nog eens gevaarlijk in een hoekje opgesteld en is klein, van plastic en ziet er nog mooi uit.. dus dat is niet echt een optie.

Wat is btw "de natrium proef"? Elementair natrium aansteken? Klinkt leuk :shock:

Berichten: 48

Re: Thermite tips

StrangeQuark schreef:...gewoon ontzettend fel brand, zou ik het binnen willen doen


En dan gaat het brandalarm af


volgens mij heb ik geen brandalarm in m´n lokaal, dat is dan weer een mooi geluk. Vandaag liet er nog een halve zooi een stuk fikkend magnesium op tafel vallen :shock: En ik zei nog: boven het horloge-glas! Maar nee hoor, dikke zwarte brand-plek in de tafel...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Thermite tips

volgens mij heb ik geen brandalarm in m´n lokaal


Is dat niet een beetje verplicht? Bij ons (HLO) iig wel. Jaarlijkse brandoefening laatst nog gehad. Zijn ze echt goed mee bezig. Hoe dit op middelbare scholen zit weet ik niet. Het is iig wel zo veilig om een brandalarm te hebben (zeker in het lab)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 124

Re: Thermite tips

Jazeker is dit verplicht. Laboratoriums (-a voor de liefhebbers) worden ingedeeld in klassen. Ongeacht de klasse waarin je werkt zijn er standaard veiligheidseisen zoals labjas, bril e.d. maar ook brandalarm, branddoek, (oog)douche etc.

Anders zouden er aan de lopende band ongelukken gebeuren.

Berichten: 48

Re: Thermite tips

Bramtico schreef:volgens mij heb ik geen brandalarm in m´n lokaal
Is dat niet een beetje verplicht? Bij ons (HLO) iig wel. Jaarlijkse brandoefening laatst nog gehad. Zijn ze echt goed mee bezig. Hoe dit op middelbare scholen zit weet ik niet. Het is iig wel zo veilig om een brandalarm te hebben (zeker in het lab)
een brandalarm in een lab lijkt me echt gruwlijk onhandig, als ik alleen al zie hoe snel zo´n ding afgaat als je even niet oplet in keuken, dan moet ik er niet aan denken om elke keer dan ding stop te moeten zetten in een lab.. of het moet een speciale zijn waar je de gevoeligheid van kan aanpassen of zo, maar zo´n standaart ding lijkt me maar niets...

Overgens werk in niet in Nederland, maar in Costa Rica, is weet niet hoe de regels hier zijn (en of er regels zijn)..

Ik heb m´n bloempotten trouwens gevonden! Deze week kan ik aan de slag!

Reageer