Springen naar inhoud

Korte (hoop ik) vraag over logaritme

• Log in om te kunnen reageren

Ivan1986

Ivan1986

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 15:33

Hoi, heb een vraag over het volgende, en voor log (x)/log (g) gebruik ik trouwens gewoon g log(x):

g^g log(x) = x, dat is bekend, want bijv. 2^2 log(8) = 2^3 = 8

Nou ben ik me aan het voorbereiden op een wiskunde-zomercursus, en in een wiskundeboek staat dat bij de formule g^g log(x) = x met g=10 en x=g dit volgt: 10^log(g) = g.
Ik heb zelf proberen uit te zoeken hoe ze hierbij komen, maar ik kom er totaal niet uit, dus mijn vraag, weet iemand mij dit uit te leggen? Alvast bedankt :-)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echelon

Echelon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 16:15

Het is vooral een notatieprobleem denk ik. Je weet dat LaTeX de exponent is die je aan a moet geven om x te bekomen. Verder geldt ook dat als er geen grondtal staat (dus LaTeX ), dat het grondtal dan 10 is; dus de exponent die je aan 10 moet geven om x te bekomen.

Wanneer je nu schrijft LaTeX dan is dit x, want je geeft aan g de exponent die je aan g moet geven om x te bekomen.

En wanneer er nu staat LaTeX dan is dit ook x, want je geeft aan 10 de exponent die je aan 10 moet geven om x te bekomen. De 10 als grondtal mocht je weglaten, weet je nog?

Veranderd door Echelon, 15 april 2011 - 16:22

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 17:52

Echelon heeft alles al gezegd, maar als je verder er nog iets over zou willen weten moet je maar eens kijken naar de Briggse logaritme (die zoals Echelon al aanhaalde) 10 als grondtal heeft wat niet geschreven wordt (een kwestie van notatie). Zo is er bijvoorbeeld ook de natuurlijke of Neperse logaritme die als grondtal e (getal van Euler) heeft, maar dat wordt ook niet geschreven. Neperse logaritme: ln

Ivan1986

Ivan1986

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2011 - 22:00

Dank je wel voor de heldere uitleg, ik begin het logaritme nu te snappen denk ik. Wat me inderdaad nog niet duidelijk was, was dat van log (x) het grondtal 10 is. Het logaritme van een getal x is dus inderdaad gewoon de macht waarmee je 10 moet verheffen om x te krijgen...

En natuurlijke logaritme ga ik ook nog aan toekomen inderdaad ;)

Veranderd door Ivan1986, 15 april 2011 - 22:02

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures