Methode van cross

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 771

Methode van cross

Hey,

Ik ben bezig met het maken van een oefening op de methode van Cross, maar ik zit een beetje vast en twijfel of het juist is

In bijlage vind je de opgave en 2 bladzijde berekeningen

Ik zit vast bij het doen van de iteraties, ik heb eerst knooppunt C vrijgemaakt en dit moment verdeeld onder CB en CD, daarvan heb ik de helft afgedragen naar staaf BC en DC tot daar lijkt het me juist

Nu wou ik knooppunt B vrijmaken, dus heb ik 6,25+1,56kNm verdeeld onder BA en BC

Dit heb ik daarna afgedragen naar CB

Moest ik dit afdragen wel doen, want in de les deden we dat precies niet echt, maar ik zie geen reden om het niet te doen, dus ik kan het verkeerd hebben opgeschreven

Maar stel dat ik nu knooppunt D of C wil vrijmaken, welke moment moet ik dan verdelen?

Moet ik de som nemen van alle momenten in dat punt, bijvoorbeeld voor C: -6,25+3,125-2,23+3,125 (dus -2,23) ?

en analoog voor D, moet ik dan 6,25+1,56 verdelen onder DC en DE?

Verder nog een ander vraagje: weet iemand waar ik een degelijke tabel vind met de inklemmingsmomenten?

Ik heb er een maar die is van quasi onleesbare kwaliteit...

-Tom
Bijlagen
Scannen0002.jpg
Scannen0002.jpg (843.86 KiB) 650 keer bekeken
Scannen0001.jpg
Scannen0001.jpg (697.21 KiB) 647 keer bekeken
Scannen0003.jpg
Scannen0003.jpg (69.8 KiB) 641 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Methode van cross

Je moet afdragen naar CB maar niet naar AB want A kan geen moment opvangen. Verder denk ik dat je goed bezig bent.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 771

Re: Methode van cross

ah bedankt, ik denk dat ik het heb gevonden

Ik was verward omdat ik niet wist dat je laatste stap een vereffening moest zijn, en geen overdracht

Vraagje: kan ik deze methode ook gebruiken voor andere dingen dan momenten? voor normaalkrachten en dwarskrachten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Methode van cross

In beperkte mate wel ja. Van een volledig raamwerk zou toch alles te bepalen moeten zijn. Er zijn zelfs uitbreidingen voor prismatische staven dacht ik. Meer info vind je hier.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer