Scriptie edelsteen kleuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Scriptie edelsteen kleuren

ik moet dus een scriptie doen voor scheikunde met als onderwerp: edelstenen en hun kleuren.

ik weet nu wel waarom edelstenen verschillende kleuren krijgen en door welke metalen, maar niet welke metalen nou voor welke kleuren zorgen. heb geprobeert dit op te zoeken maar ik kreeg echter veelal van die spirituele sites waar ik dus niks aan heb, of ik kon steeds maar informatie vinden voor 1 metaal en dan 1 kleur, en dat schiet niet op.

suggesties voor andere ( simpelere ) manieren om verder te werken met mijn scriptie zijn ook welkom natuurlijk.

alvast bedankt.

Berichten: 320

Re: Scriptie edelsteen kleuren

zoek misschien eens iets op over absorptie en emissie spectra van de metalen, en met welke kleur de emmissiegolflengte overeen komt...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Scriptie edelsteen kleuren

Of het ook geldt voor edelstenen weet ik niet, maar wij hebben in de labo's wel al metaal (titanium, aluminium e.d. ) gekleurd. De kleur die je dan krijgt is te wijten aan een oxidelaagje dat een bepaalde kleur heeft afhankelijk van het voltage, en dus ook de dikte van het laagje dat je daarmee aanlegt. Lichtbreking en de kennis van je spectrum stelt je dan in staat om op voorhand te weten hoe je een bepaalde kleur krijgt.

Nu geloof ik wel dat dit procedé niet zonder meer herbruikbaar is voor edelstenen te kleuren (dat zijn natuurlijk geen metalen), maar ik meende me te herinneren dat de kleur van verschillende edelstenen wel te wijten is aan de aanwezigheid van verschillende metalen en andere chemische structuren. Bepaalde kristalroosters zullen het licht op een andere manieren breken en dus een andere kleur veroorzaken.

Je moet dus een manier vinden om op deze lichtbreking in te spelen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2

Re: Scriptie edelsteen kleuren

ok bedankt, het lukt zo wel denk ik.

Reageer