Speciale geleiders

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

Speciale geleiders

Ik probeer een systeem te maken maar ik loop vast.

Het stysteem:

Het systeem bestaat uit kubusjes van 0,5 cm. Deze kubusjes zijn in een vierkant gelegt. Dit vierkant is 1 blokje dik en 10 blokjes lang en breed. De bedoeling is dat je op 1 blokje stroom aansluit en de stroom gecontroleerd naar één van de vier aansluitende blokjes stroomt.

(afbeelding in bijlage)

Nu ben ik opzoek naar een geleider (gele streepje) die in sommige omstandigheden wel of niet geleid. Deze omstandigheden moeten snel omteschakelen zijn. Het blauwe is een materiaal wat gewoon standaar geleid. Het rode zijn de hoeken die niet geleiden. De blauwe pijl is de lijn van de elektriciteit. De rode strepen (door de gele lijn) betekend dat de geleider uitgeschakeld is. De groene lijn betekend dat de gelelijn stroom geleid.

Kennen jullie zo een geleider. Of heb je een idee hoe dit beter opgelost kan worden. Post er maar op los!!

Mvb Tom.
Bijlagen
geleider_voorbeeld.JPG
geleider_voorbeeld.JPG (45.48 KiB) 745 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Speciale geleiders

Nu ben ik opzoek naar een geleider (gele streepje) die in sommige omstandigheden wel of niet geleid.


Geen idee wat je van plan bent, maar als ik dit zo lees, denk ik dat je op google maar eens 'halfgeleiders' moet opzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Speciale geleiders

Bekijk bij de halfgeleiders ook eens het principe van de transistor.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 10

Re: Speciale geleiders

Ik weet niet of een halfgeleider wel kan omdat er 5,0 kW door moet stromen. En het draad moet 0,5 vierkante cm groot zijn. Een half geleider/diode kan denk ik niet 5,0 kW aan. En de dikte van het draad moet ook niet kleiner worden.

Nog voor de duidelijkheid. Het draad heeft een 0,5vierkant. Je moet je eigenlijk voorstellen dat je het draad doormiddel knipt. Hierdoor krijg je dus 2 uiteinden. Tussen deze twee uiteinden zet je een vierkant plaatjes die even groot is maar er voor kan zorgen dat de stroom er wel/niet door stroomt.

Wat ik eigenlijk zoek is: Een halfgeleider die doormiddel van een kleinere stroom (mag ook iets anders) sterkte niet geleid. Hierdoor schakel je drie van de aan een gesloten vierkante uit, en stroomt het vierkantje wat wel geleid.
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (21.47 KiB) 745 keer bekeken

Berichten: 1.816

Re: Speciale geleiders

Gewoon een schakelaar? Aan/uit, zoals je wilt.
LiA

Berichten: 10

Re: Speciale geleiders

"Gewoon een schakelaar? Aan/uit, zoals je wilt."

Ja wat voor een schakelaar?? Dat is het heleprobleem.....

Berichten: 1.816

Re: Speciale geleiders

Gewoon, via een wig-kontakt en een (trek/duw) relais die dat regelt via een schakelbord-schakelaar.

Als het (veel) minder zou zijn dan 5 kw zou een reed-relais ook wel voldoen, maar je komt met zoveel energie, dat ik dus in energie-centrale schakelaars ga denken.
LiA

Berichten: 10

Re: Speciale geleiders

Thionyl schreef:Gewoon, via een wig-kontakt en een (trek/duw) relais die dat regelt via een schakelbord-schakelaar.

Als het (veel) minder zou zijn dan 5 kw zou een reed-relais ook wel voldoen, maar je komt met zoveel energie, dat ik dus in energie-centrale schakelaars ga denken.


Ja aan een relais had ik ook gedacht maar die dingen zijn veelste groot. Is er niet een metaalsoort of zo iets die wel of niet geleid onder bepaalde omstandigheden. Zulke stoffen bestaan toch wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Speciale geleiders

Er bestaan ook voldoende halfgeleiders die een hoog vermogen kunnen schakelen.

Hoe zouden (moderne) trams, metro's en treinen anders kunnen werken ... ???

Vermogenselektronica

Thyristor

Berichten: 10

Re: Speciale geleiders

Ja aan een relais had ik ook gedacht maar die dingen zijn veelste groot. Is er niet een metaalsoort of zo iets die wel of niet geleid onder bepaalde omstandigheden. Zulke stoffen bestaan toch wel?
Maar dat is toch veelste groot als je 1000 van die halfgeleiders moet hebben. Die om een blokje van 1vierkante cm zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Speciale geleiders

Zulke stoffen bestaan toch wel?
Neen, die stof bestaat niet. Eigenlijk kunnen materialen maar op 3 manieren omgaan met elektriciteit (die op een continue manier in elkaar overvloeien): geleiden, halfgeleiden, isoleren.

Het enige materiaal dat gemakkelijk 'schakelt', zijn halfgeleiders. Maar op het moment dat je schakelt en er loopt een stroom van 5kW door, dan verhit een halfgeleider veel te sterk en kan die kapotspringen. Daarom zijn die over het algemeen groot.

Maar misschien is het handig als je eens vermeldt waarvoor je een dergelijke vreemde constructie wil gaan gebruiken? Waarom voldoen relais niet? Als je zoekt naar een magische-oplossing-materiaal, dan denk ik dat we je gaan moeten teleurstellen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Speciale geleiders

317070 schreef:Neen, die stof bestaat niet. Eigenlijk kunnen materialen maar op 3 manieren omgaan met elektriciteit (die op een continue manier in elkaar overvloeien): geleiden, halfgeleiden, isoleren.

Het enige materiaal dat gemakkelijk 'schakelt', zijn halfgeleiders. Maar op het moment dat je schakelt en er loopt een stroom van 5kW door, dan verhit een halfgeleider veel te sterk en kan die kapotspringen. Daarom zijn die over het algemeen groot.

Maar misschien is het handig als je eens vermeldt waarvoor je een dergelijke vreemde constructie wil gaan gebruiken? Waarom voldoen relais niet? Als je zoekt naar een magische-oplossing-materiaal, dan denk ik dat we je gaan moeten teleurstellen.
Met permissie ... maar stroom wordt gegeven in Ampère ... kW (kiloWatt) is vermogen, dus daar komt nog de factor U (Spanning in Volt) bij - en mogelijk een arbeidsfactor (faseverschuiving vanwege een niet-ohmse belasting).

Grofweg zou 5kW bij 230V een stroom van 5000/230= +/- 22A betekenen - geen enkel probleem voor een triac/thystistor of een Solid State Relais...

Maar het zou inderdaad wel handig zijn als TS wat meer gegevens gaf, o.a. omtrent het soort spanning dat hij wil gaan gebruiken (AC/DC, Hoog, Laag .... ???)

Berichten: 10

Re: Speciale geleiders

Martin59 schreef:Met permissie ... maar stroom wordt gegeven in Ampère ... kW (kiloWatt) is vermogen, dus daar komt nog de factor U (Spanning in Volt) bij - en mogelijk een arbeidsfactor (faseverschuiving vanwege een niet-ohmse belasting).

Grofweg zou 5kW bij 230V een stroom van 5000/230= +/- 22A betekenen - geen enkel probleem voor een triac/thystistor of een Solid State Relais...

Maar het zou inderdaad wel handig zijn als TS wat meer gegevens gaf, o.a. omtrent het soort spanning dat hij wil gaan gebruiken (AC/DC, Hoog, Laag .... ???)
de bedoeling is: De stroom begint bij een willekeurig blokje in het systeem. De stroom gaat door verschillende blokjes. Hoe de stroom loopt kan je zelf bepalen (kijk vorige tekst). Omdat elke punt is aangesloten op de stroom kan je ook de stroom daar op dat punt laten eindigen. Hierdoor kan je een gecontroleerd pad maken hoe de stroom loopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Speciale geleiders

de bedoeling is: De stroom begint bij een willekeurig blokje in het systeem. De stroom gaat door verschillende blokjes. Hoe de stroom loopt kan je zelf bepalen (kijk vorige tekst). Omdat elke punt is aangesloten op de stroom kan je ook de stroom daar op dat punt laten eindigen. Hierdoor kan je een gecontroleerd pad maken hoe de stroom loopt.
Wel, misschien eens verduidelijken: wat is daar het praktisch nut van? Wat wil je er concreet mee bereiken? Wil je de elektriciteit in je huis zo aanleggen? Wil je er natuurkunde-experimenten mee doen? Wat voor stroom is het? Is het een AC-stroom? Is het een DC-stroom? Om wat voor stroom/spanning gaat het?

Kortom: heb je wat meer informatie die van pas kan komen? Het kan toch niet de bedoeling zijn om zo een exotische opstelling te maken, en er vervolgens niets meer mee te doen? ;)
Grofweg zou 5kW bij 230V een stroom van 5000/230= +/- 22A betekenen - geen enkel probleem voor een triac/thystistor of een Solid State Relais...
In de tekening zijn de schakelaars ongeveer 0,25 cm² groot en heel dun. Volgens mij is dat sowieso te klein om de schakelaars die je vernoemt van een deftige warmteafvoer te voorzien (maar ik kan me natuurlijk ook vergissen).

Bovendien heb ik ook nog nooit thysistors, triacs of SSR's gezien van die grootte, volgens mij precies omwille van die warmteontwikkeling.

Als ik me inderdaad vergis, corrigeer me, dan leer ik ook wat bij ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Speciale geleiders

317070 schreef:Wel, misschien eens verduidelijken: wat is daar het praktisch nut van? Wat wil je er concreet mee bereiken? Wil je de elektriciteit in je huis zo aanleggen? Wil je er natuurkunde-experimenten mee doen? Wat voor stroom is het? Is het een AC-stroom? Is het een DC-stroom? Om wat voor stroom/spanning gaat het?

Kortom: heb je wat meer informatie die van pas kan komen? Het kan toch niet de bedoeling zijn om zo een exotische opstelling te maken, en er vervolgens niets meer mee te doen? ;)

In de tekening zijn de schakelaars ongeveer 0,25 cm² groot en heel dun. Volgens mij is dat sowieso te klein om de schakelaars die je vernoemt van een deftige warmteafvoer te voorzien (maar ik kan me natuurlijk ook vergissen).

Bovendien heb ik ook nog nooit thysistors, triacs of SSR's gezien van die grootte, volgens mij precies omwille van die warmteontwikkeling.

Als ik me inderdaad vergis, corrigeer me, dan leer ik ook wat bij ;)
De bedoeling is dat je de stroom in een spiraalvorm kan laten lopen. Het veld bestaat uit allemaal blokjes. Uiteindelijk zal dit dus beteken dat op elke plek een spoel kan komen. Deze spoel bestand zijn tegen grote stromen. Omdat het een spoel is kan je een magnetisch veld opwekken, van elke grote en op elke plek.

Reageer