Omkeren van remspanning

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Omkeren van remspanning

Stel je hebt een fotocel en de elektronen bewegen van de ene naar de andere plaat met een energie van X eV. Vervolgens rem je de elektronen af door gebruik te maken van een remspanning van -X V. Maar als -X V genoeg is om een elektron helemaal af te remmen, waarom kan je dan niet een spanning van +X V gebruiken om een de elektronen van de ene naar de andere plaat te laten gaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Omkeren van remspanning

Ik snap je vraag niet. Welke elektronen wil je waarmee van waar tot waar transporteren? Kun je misschien een duidelijkere situatieschets geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Omkeren van remspanning

Het is in het geheel niet duidelijk wat je nu precies wilt, maar om toch enig idee te geven over het 'afremmen' van elektronen moet je kijken naar het principe van elektronenbuizen en/of FET's. Daar wordt een kleine (negatieve) spanning gebruikt om elektronen tegen te houden.

Werking FET

Werking Elektronenbuis

Evenzogoed wordt er in een CRT (Kathodestraalbuis) juist een hoge positieve spanning gebruikt om elektronen aan te trekken.

Werking CRT

Helpt dit een beetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Omkeren van remspanning

Remspanning zelf begrijp ik wel. Ik zal proberen mezelf duidelijker uit te drukken. Stel je hebt een fotocel, met dus twee metalen plaatjes in vacuüm. Stel je gebruikt een foton om een elektron los te maken uit het metaal. Je gebruikt een spanning van -X V om dit elektron tot stilstand te brengen. Mijn vraag is: waarom kan je geen spanning van +X V gebruiken (en dus geen foton) om een elektron dat nog in het metaal zit, los te maken? Want als -X V genoeg is om een elektron met een bepaalde snelheid volledig af te remmen, dan moet +X V toch ook genoeg om een elektron dat nog in het metaal zit tot diezelfde snelheid te versnellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Omkeren van remspanning

Nee, hierin ligt je denkfout, dit is niet voldoende om een elektron los te maken. Wanneer je een elektron vrijmaakt met behulp van een foton, gebruik je ook de energie van dat foton. Stel, de bindingsenergie van een elektron in een bepaald materiaal is 4 elektronvolt (4 eV) en het materiaal absorbeert een foton van 5 eV. De "overvloedige" energie (1 eV) wordt omgezet in kinetische energie van het elektron. Om nu dit elektron af te remmen heb je een spanning van -1 V nodig.

Stel nu dat het materiaal het foton niet absorbeert. Dan heb je minstens 4 eV nodig om dit elektron vrij te maken. Wanneer je een spanning aanlegt, zal dit een enorm hoge spanning (vele malen hoger dan 4 V) moeten zijn om een elektron los te maken van het materiaal, omdat de Coulomb kracht verdeeld wordt over een macroscopisch aantal elektronen. In praktijk worden elektronen losgemaakt door het oppervlak van een materiaal te coaten met een ander materiaal waarin de bindingsenergie veel lager is (bijvoorbeeld thorium) en dit materiaal vervolgens te verhitten.

Reageer