Springen naar inhoud

Limieten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

moustii

    moustii


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 20:53

Ik heb volgende limiet voor x -> 0.5

[sqrt(4x+11) + 6x ] / 4x-1

die ik als volgt hebt uitgewerkt :

[sqrt(4x+11) + 6x ] / 4x-1

[(sqrt(4x+11) + 6x) * (sqrt(4x+11) - 6x) ] / [(4x-1) * (sqrt(4x+11) - 6x)

[4x + 11 -36x ] / [(4x-1) * (sqrt(4x+11) - 6x)

[(x-0.5) * ( 36x-22) ] / [(4x-1) * (sqrt(4x+11) - 6x) ]

iemand die mij kan helpen met de volgende stap ? De uiteindelijke uitkomst is -5/3. Zoals ik het zie moet ik in de noemer ergens (x-0.5) gaan ontbinden die ik dan kan schrappen. Maar ik zie niet waar ;) Ik heb geprobeerd bij de (4x-1) maar het lukt niet goed.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Echelon

    Echelon


  • >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 21:12

Bekijk de opgave nog eens, zit daar geen fout in? Ik kom gewoon ingevuld uit op (sqrt13+3)/0, wat betekent dat hij daar willekeurig groot wordt (verticale asymptoot).

#3

Siron

    Siron


  • >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 21:13

Bekijk de opgave nog eens, zit daar geen fout in? Ik kom gewoon ingevuld uit op (sqrt13+3)/0, wat betekent dat hij daar willekeurig groot wordt (verticale asymptoot).


Ik denk dat x-> -1/2

#4

Alopex

    Alopex


  • >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 21:20

Ik denk dat x-> -1/2


Inderdaad want dan krijg je onder de vierkantswortel mooi LaTeX wat dan resulteert in een 3 waar weer makkelijker mee te werken valt. Zo zal de limiet wel (makkelijk) op te lossen zijn.

#5

Siron

    Siron


  • >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 21:30

@Mousti:

Ik denk dat het nu wel zeker is dat LaTeX zo krijg je de onbepaaldheid: LaTeX .
Kijk de ontbinding van de teller nog eens na.
Schrijf voor de noemer:
LaTeX

Veranderd door Siron, 17 april 2011 - 21:32


#6

Echelon

    Echelon


  • >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 21:44

Yep, zo kom je uit op -5/3. Je kan het overigens ook vrij snel doen met de regel van de l'Hpital. Teller en noemer afleiden en dan invullen en je komt ook weer uit op -5/3.

#7

Siron

    Siron


  • >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 21:54

Yep, zo kom je uit op -5/3. Je kan het overigens ook vrij snel doen met de regel van de l'Hpital. Teller en noemer afleiden en dan invullen en je komt ook weer uit op -5/3.


Inderdaad, maar ik denk niet dat moustii de l'Hopital al kent. Dit leid ik af uit zijn vorige topics, ... . (Ik kan me natuurlijk ook vergissen).

Veranderd door Siron, 17 april 2011 - 21:55


#8

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2011 - 23:24

@moustii: Gebruik je de volgende keer Latex? Dat maakt het voor de helpers eenvoudiger en zorgt er meteen ook voor dat je net zo snel hulp krijgt.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#9

moustii

    moustii


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2011 - 23:48

Bedankt iedereen jullie hadden inderdaad gelijk het is wel -0.5.

En die regel ken ik idd nog niet.

@in fysica i trust : ik zal het de volgende keer nog is proberen. Niet dat ik dit niet al geprobeerd heb. Ik ben gwn formules ingeven in OO.o gewoon. Ik zal volgende keer extra mijn best doen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures