Springen naar inhoud

Onderzoek evolutionaire psychologie


  • Log in om te kunnen reageren

#1

EPstudent

    EPstudent


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2011 - 12:18

Beste,

Voor mijn onderzoek naar de optimale maat voor reclamecues van seksuele aantrekkelijkheid wil ik een beroep doen op (hoogstens!) 5 minuutjes van uw kostbare tijd. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan hoe sterk een cue van seksuele aantrekkelijkheid mag worden benadrukt in advertenties ten einde de advertisement effectiveness te vergroten. Dit onderzoek wordt gevoerd vanuit een evolutionair psychologisch perspectief. Voor alle duidelijkheid: dit is geen saaie enquÍte met een waslijst van vragen maar een soort van klikspel waarbij u een zestigtal keer in een blitztempo een keuze moet maken tussen twee fotoís van zowel aantrekkelijke mannen als vrouwen! De doelgroep is mannen en vrouwen van 18 tot 70. Fun verzekerd! Onderstaande link brengt u naar de site.

http://foynes.be/onderzoek/

Veel plezier en alvast bedankt voor uw medewerking!

Vriendelijke groeten,


Wim Boudeweel
Masterstudent Communicatiewetenschappen
Universiteit Gent

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2011 - 13:11

Ik heb net de test afgelegd, Wim. Maar ik heb nogal wat bedenkingen rond de betrouwbaarheid van mijn antwoorden. In de inleiding staat dat het belangrijk is om de foto's aandachtig te bekijken/ vergelijken, maar daar krijg je helemaal de kans niet toe. Integendeel, je kan met moeite een glimp van elke foto bekijken. In het begin wist ik niet wat te doen als geen enkele foto me mťťr aantrok dan de andere, dan vulde ik maar lukraak iets in (vooral blijkbaar links, in mijn geval). Daarna kreeg ik door dat ik gewoonweg niets kon invullen en de tijd voorbij laten gaan. Dat werd iets eenvoudiger, want vaak had ik geen voorkeur zoals ik al aangaf.

Ik denk dat ik zelden voor de rechter foto heb gekozen. Vooral omdat ik meestal bijna niet de kans had die rechter foto te bekijken. En volgens mij is er ook zoiets van een voorkeurskant, wat het kiezen betreft, afhankelijk van de hersenactiviteit.
Ik snap wel dat het belangrijk is voor de reclamewereld wat de eerste indruk is van de kijker, maar ik betwijfel of je dat hebt kunnen meten (validiteit).

Nu ja, mogelijks heb je er (nog) andere plannen mee dan ik hier aanhaal. Succes dus!

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#3

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2011 - 15:58

Goh, ik ben er aan begonnen, maar ik zag nooit een verschil tussen de linker- en de rechterfoto? Is dat de bedoeling?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#4

EPstudent

    EPstudent


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2011 - 17:31

Het is de bedoeling dat het verschil onbewust, snel en quasi-automatisch wordt opgemerkt. Ik hoor van veel mensen dat ze menen geen verschil te zien maar toch kiezen ze consistent voor een bepaalde foto. Het is net dit onbewust, emotioneel en evolutionair zeer oud hersenproces dat de keuze moet bepalen.
Dit is echter een vooronderzoek en er moet inderdaad nog wat worden aan gesleuteld. Ik heb zonet de resultaten van een honderdtwintigtal deelnemers geanalyseerd. Bij een aantal foto's zien we al duidelijk een (al dan niet asymmetrische) normaalverdeling. De boodschap is dus: blijven klikken en eventueel uw vrienden en familie ook de test laten doen!

@Dido: De betrouwbaarheid en validiteit kunnen in dit stadium van het onderzoek idd sterk in twijfel worden getrokken. Net daarom is het een voorstudie die de richting van het definitieve onderzoek moet bepalen, maar ik begrijp perfect je bezorgdheid ;).

Bedankt voor de feedback!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures