Springen naar inhoud

Tegenstroom warmtewisselaar

• Log in om te kunnen reageren

Emma91

Emma91

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2011 - 18:27

Een vraagje ivm tegenstroom warmtewisselaar:
de formule is: dTv=-k*dS*Tv * ((1/(D1c1) - (1/(D2c2))
Nu, vraag ik me af wat die Tv eigenlijk wilt zeggen, in m'n cursus staat plaatselijk temperatuursverlies, maar dTv wordt toch al voorgesteld door het plaatselijk temperatuursverlies.

Ik zit namelijk vast bij een vraagstuk hierover:
Een tegenstroom warmtewisselaar bestaat uit een buis omgeven door een andere buis. In de binnenste buis stroom koud water(c=4,18 kJ/kgC) binnen van 20C dat de warmtewisselaar verlaat bij een temperatuur van 80C met een massadebiet D van 1,2 kg/s. De opwarming gebeurt door water (c=4,31 kJ/kgC) uit een warmwaterbron bij 160C in de binnenste buis te laten stromen met een massadebiet D van 2 kg/s.
De diameter van de binnenste buis is 1,5cm en de k-waarde bedraagt 640 W/m.
Hoelang moet de binnenste buis zijn?
(het antwoord zou moeten zijn= 109m)

gegeven: Ti1=160C , Tu1=? met Tu=temperatuur bij uitgang buis, Ti bij ingang buis
Ti2=20C , Tu2=80C
D1=2kg/s, c1=4,31kJ/kgC
D2=1,2kg/s, c2=4,18 kJ/kgC
k=640 W/m2, d=1,5cm=0,0015m

Nu had ik voor dTv al= dTv=dT1-dT2= (dTi1-Ti2) - (Tu2-Ti2)

en Tu1 kan dan berekend worden via: D1c1(Tu1-Ti2)=-D2c2(Tu1-Ti2)

Of is deze redenering ook al fout?
Maar hoe zit het nu met die Tv?

Bedankt
Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Veranderd door Emma91, 18 april 2011 - 18:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 april 2011 - 22:06

de formule is: dTv=-k*dS*Tv * ((1/(D1c1) - (1/(D2c2))
Nu, vraag ik me af wat die Tv eigenlijk wilt zeggen, in m'n cursus staat plaatselijk temperatuursverlies, maar dTv wordt toch al voorgesteld door het plaatselijk temperatuursverlies.

Die formule ken ik niet en wat Tv zou zijn weet ik ook niet, plaatselijk temperatuursverlies zegt me ook niets.
Maar geen nood: je hebt dat gedoe helemaal niet nodig om dit vraagstuk op te lossen.

de k-waarde bedraagt 640 W/m.

Ik neem aan dat je met k de warmteoverdrachtscoefficient (warmtedoorgangscoefficient) bedoelt met dimensie W/m.C

Nu had ik voor dTv al= dTv=dT1-dT2= (dTi1-Ti2) - (Tu2-Ti2)

Ik heb geen idee wat dit voor moet stellen.

en Tu1 kan dan berekend worden via: D1c1(Tu1-Ti2)=-D2c2(Tu1-Ti2)

Of is deze redenering ook al fout?

Je hebt wat 1-tjes en 2-tjes fout geschreven.

Het vermogen Q van de warmtewisselaar is: Q = D1.c1.(Ti1-Tu1) = D2.c2.(Tu2-Ti2) en daaruit volgt Tu1

Bovendien geldt dat: Q = k.A.LMTD waarin LMTD = logaritmische gemiddelde temperatuursverschil (tussen warme en koude stroom) en daaruit volgt oppervlak A en daaruit volgt dan weer dat buislengte = 109 m. Wel consistente eenheden gebruiken in alle formules.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures