Keuze voor linux of windows 7

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Keuze voor linux of windows 7

Hoi,

Momenteel draait er Windows 7 op m'n portable. Onlangs kwam ik in gesprek met iemand die m'n interesse wekte voor Linux Mint. Het gesprekje erover was echter nogal kort, dus zit ik nog boordevol met vragen. Bovendien was/ is Linux een totaal onbekende voor me (ik kende niet veel meer dan de naam ervan). Nu ik echter al een uurtje heb gesurft op internet naar wat bijkomende info, voel ik de interesse weer opkomen. Maar ik wil hier toch nog even enkele vragen voorleggen vooraleer ik definitief beslis het te proberen:

(1) Zeker in eerste instantie (en mogelijks ook in de toekomst), wil ik Windows 7 behouden naast Linux. Ik begreep dat dit kan via een CD of een USB-stick, als manier om Linux uit te testen. Klopt dit?

Kan je, zonder veel kwaliteitsverlies, de 2 systemen ook blijvend naast elkaar gebruiken, als je Linux installeert op je vaste schijf (dus kan dat naast Windows 7 op de vaste schijf)?

(2) M'n gesprekspartner raadde me Linux Mint aan. Welke kenmerken heeft Linux Mint in vergelijking met de andere Linux versies?

(3) Welke zijn de belangrijkste voor- en nadelen van Linux in vergelijking met Windows 7?

(4) Is Linux makkelijk te bedienen, als je enkel Windows 7 kent?

(5) Ik heb al heel wat programma's geïnstalleerd onder Windows 7 (bv. spss 18, Word 2007). Kan ik deze programma's blijven gebruiken onder Linux, zonder dat ik daarvoor een nieuw programma moet bestellen?

(6) Het oog wil ook wat... Onder Windows 7, heb ik (vind ik zelf) een leuk bureaublad ed. Is dit ook mogelijk met Linux en valt dit dus ook op te frissen met 'nuttige' en leuke gadgets?

(7) Is Linux moeilijk om te installeren? Ik heb zo'n jaar geleden zelf Windows 7 geïnstalleerd, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit nog zelf zou doen.

Bedankt! ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Keuze voor linux of windows 7

Dido schreef:(1) Zeker in eerste instantie (en mogelijks ook in de toekomst), wil ik Windows 7 behouden naast Linux. Ik begreep dat dit kan via een CD of een USB-stick, als manier om Linux uit te testen. Klopt dit?

Kan je, zonder veel kwaliteitsverlies, de 2 systemen ook blijvend naast elkaar gebruiken, als je Linux installeert op je vaste schijf (dus kan dat naast Windows 7 op de vaste schijf)?
Live CD/USB staat toe linux te testen op jouw laptop. Van Linux mint is er ook een Live CD of USB te downloaden.
(2) M'n gesprekspartner raadde me Linux Mint aan. Welke kenmerken heeft Linux Mint in vergelijking met de andere Linux versies?
Linux Mint is, zoals de meeste linux's tegenwoordig, zeer gebruiksvriendelijk en goed ondersteund. (Mint is eigenlijk een Ubuntu met kleine aanpassingen. Aangezien Ubuntu degelijke ondersteuning heeft, heeft Mint die ook.)

Ikzelf draai Mint op mijn netbook.
(3) Welke zijn de belangrijkste voor- en nadelen van Linux in vergelijking met Windows 7?
Nadelen: als een driver niet werkt (= hiermee bedoel ik vanaf installatie Linux) is of niet compatibel of gaat het veel tijd kosten om dat op te lossen.

Veel software is niet Linux compatibel.

Voordelen: Open source (vind ik een voordeel), veiliger, alle software is gratis, ...
(4) Is Linux makkelijk te bedienen, als je enkel Windows 7 kent?
Normaal zou Mint (of andere) geen problemen mogen geven.
(5) Ik heb al heel wat programma's geïnstalleerd onder Windows 7 (bv. spss 18, Word 2007). Kan ik deze programma's blijven gebruiken onder Linux, zonder dat ik daarvoor een nieuw programma moet bestellen?
Word kan vervangen worden door OpenOffice. Spss is een ander verhaal. Ik dacht niet dat het werkte onder Linux. R-project kan een waardig alternatief zijn.
(6) Het oog wil ook wat... Onder Windows 7, heb ik (vind ik zelf) een leuk bureaublad ed. Is dit ook mogelijk met Linux en valt dit dus ook op te frissen met 'nuttige' en leuke gadgets?
Er is zeker iets te vinden maar daarmee heb ik geen ervaring.
(7) Is Linux moeilijk om te installeren? Ik heb zo'n jaar geleden zelf Windows 7 geïnstalleerd, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit nog zelf zou doen.
Normaal zeer gemakkelijk te doen. (Er zijn meestal tutorials te vinden die alles stap voor stap beschrijven)

Als je vragen hebt => shoot!

EDIT: windows software werkt standaard niet op Linux. (Tenzij het systeem onafhankelijk is uiteraard). Soms kan wine een oplossing bieden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Keuze voor linux of windows 7

Mint staat in elk geval bekend als een van de meer gebruiksvriendelijke distributies voor overstappende windowsgebruikers; dus wat dat betreft is het advies van je gesprekspartner niet slecht. Het zou niet al te moeilijk mogen zijn om je weg door Mint (of andere toegankelijke Ubuntu-varianten) te vinden als je Windows gewoon bent.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Keuze voor linux of windows 7

Ik wil ook even mijn mening geven, als iemand die linux gebruikt maar er niet van houdt ;)
Dido schreef:(1) Zeker in eerste instantie (en mogelijks ook in de toekomst), wil ik Windows 7 behouden naast Linux. Ik begreep dat dit kan via een CD of een USB-stick, als manier om Linux uit te testen. Klopt dit?

Kan je, zonder veel kwaliteitsverlies, de 2 systemen ook blijvend naast elkaar gebruiken, als je Linux installeert op je vaste schijf (dus kan dat naast Windows 7 op de vaste schijf)?
Live-CD of Live-USB werkt meesal traag maar probleemloos.

Echter, dikwijls zul je ergens een driver missen, waardoor ergens iets stoms niet werkt (geluid, microfoon, webcam, netwerk, ...) Het is dus de ideale manier om te proberen of je computer probleemloos omkan met linux, of je wat extra werk zult hebben. Om permanent te gebruiken zou ik het niet aanraden.

Als je weet hoe je een dualboot (zo noemen ze een systeem met windows en linux naast elkaar) moet maken, dan werkt dit meestal probleemloos. Het heeft geen invloed op de prestaties van je systeem. Wel kan je Windows 7 een nieuwe productcode eisen, ervan uitgaande dat het een legale versie is.
(2) M'n gesprekspartner raadde me Linux Mint aan. Welke kenmerken heeft Linux Mint in vergelijking met de andere Linux versies?
Gebruiksvriendelijk, vergelijkbaar met Ubuntu.

Eigenlijk kun je niet veel missen met die versies, ze zijn allemaal gelijkaardig. Zolang je geen LFS-linux of arch.linux en dergelijke probeert.
(3) Welke zijn de belangrijkste voor- en nadelen van Linux in vergelijking met Windows 7?
Voor absolute beginners is het eenvoudiger te gebruiken voor basisdingen als mail en media. Voor geavanceerde gebruikers is het volledig afstelbaar naar eigen behoeften.

Maar voor die grote groep in het midden raad ik het niet aan, omdat veel van de dingen die je als basis aanneemt, verandert (kunnen) zijn. Installeren van programmas, de mappenstructuur, verschillende desktops naast elkaar...

Ook is de installatie (naar mijn mening) een groot nadeel. Vooraleer je alles werkend krijgt kan er veel tijd in kruipen, en soms mag je dat nog eens overdoen bij iedere update die je doet.
(4) Is Linux makkelijk te bedienen, als je enkel Windows 7 kent?
Ja, het went heel snel.
(5) Ik heb al heel wat programma's geïnstalleerd onder Windows 7 (bv. spss 18, Word 2007). Kan ik deze programma's blijven gebruiken onder Linux, zonder dat ik daarvoor een nieuw programma moet bestellen?
Neen. Ofwel ga je moeten prutsen, ofwel ga je moeten een gratis alternatief vinden (die zijn dan wel bijzonder eenvoudig te installeren)
(6) Het oog wil ook wat... Onder Windows 7, heb ik (vind ik zelf) een leuk bureaublad ed. Is dit ook mogelijk met Linux en valt dit dus ook op te frissen met 'nuttige' en leuke gadgets?
In dat opzicht is Linux het-van-het. Windows is eigenlijk een pokkelelijk systeem.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
(7) Is Linux moeilijk om te installeren? Ik heb zo'n jaar geleden zelf Windows 7 geïnstalleerd, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik dit nog zelf zou doen.
Ja en neen. Installeren is vrij eenvoudig, dualboot is iets moeilijker, maar zeker goed doenbaar als je een guide op het internet zoekt.

Maar het echt volledig werkend krijgen, dat kan soms wel eens moeilijk zijn...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Keuze voor linux of windows 7

het installeren van mint is een super eenvoudig 7 staps systeem wat iedereen kan doorlopen (laatst nog voor iemand gedaan). Een dual-boot is zeker in mint ook niet lastig om te realiseren.

De belangrijkste vraag waar ik tot nu toe geen antwoord op heb gekregen uit de TS is, waarom? Waarom wil je overstappen op linux er van uitgaande dat windows 7 voor jou gewoon goed werkt en je geen principiële problemen hebt met closed source? Als je hier geen antwoord op hebt wil ik je niet aanraden om over te stappen. Er is -zelfs in mint- nou eenmaal een leercurve. Neem voor de aardigheid onze aangeraden gratis software aan. Dit draait ook allemaal op linux en kan je daarmee een kijkje bieden op wat linux aan programma's allemaal te bieden heeft. Verder, als je van computerspelletjes houdt, ga er niet van uit dat je games onder linux goed draaien, ga er gewoon van uit dat al je windows software niet meer op linux draait en gebruik uitsluitend linux programma's.

Ik gebruik zelf al jaren linux en hier was inderdaad een leer curve aan verbonden. Echter, als je een beetje handig bent met computers en redenen ziet voor jezelf om over te stappen probeer de overstap dan eens te maken. Download mint en brand de iso op een cd, draai deze in je cd tijdens het opstarten om hem als live cd te gebruiken. Maak hiermee vervolgens een testritje (hij is veel langzamer dan wanneer hij op je HDD is geinstalleerd) en als het je bevalt kan je hier eenvoudig een dualboot mee maken. Volg het stappen plan tijdens installatie, een kind kan de was doen.

Een andere distro die je ook eens zou kunnen overwegen die er out of the box super gelikt uitziet maar in installatie iets lastiger kan zijn, zeker bij dual boot, is dreamlinux.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Keuze voor linux of windows 7

In elk geval al bedankt voor jullie reacties! Er komen al nieuwe vragen naar boven, maar ik laat die nog even bezinken om te zien of ze een vraag 'blijven'. Want ik ben nog steeds bijkomende info van het internet aan het plukken en deze biedt me, samen met jullie uitleg, al meer en meer overzicht over wat en hoe Linux is.

Wel kan ik al snel op de vraag van Wouter antwoorden:
De belangrijkste vraag waar ik tot nu toe geen antwoord op heb gekregen uit de TS is, waarom? Waarom wil je overstappen op linux er van uitgaande dat windows 7 voor jou gewoon goed werkt en je geen principiële problemen hebt met closed source?...
M'n belangrijkste redenen:

(1) Ik hou van wat afwisselingen én uitdagingen, ook wat betreft m'n PC. Nieuwe ontdekkingen doen, vind ik heerlijk, op voorwaarde dat ze niet té moeilijk te ontdekken zijn (ook belangrijk, dat laatste)!!

Dus, ondanks het feit dat ik een leek bèn en zal blijven, steek ik toch redelijk wat tijd in het werken met m'n PC (zowel wat betreft studie, maar ook wat betreft op zoek gaan naar nieuwe gadgets ed.)

(2) Veiligheid en snelheid: een tijdje geleden heb ik enkele Trojaanse Paarden binnen gehaald, ondanks een redelijk beveiligingssysteem. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ze volledig verwijderd konden worden (door een technicus, na een volledige herinstallatie) en dat was nogal een spannende ervaring.

(3) Er is nu alweer sprake van Windows 8, terwijl Windows 7 nog maar recent op de markt is. Je hoeft dan natuurlijk niet te beslissen (eens die versie 8 op de markt is) om die ook te installeren, maar nu begin je hier en daar al te horen dat bepaalde zaken niet meer ondersteund worden voor Windows Vista. Bovendien is het een dure zaak om vaak te upgraden naar een nieuwe versie (zelfs al kan ik, met m'n studentenstatuut er nog een mooie korting voor krijgen). Het feit dat het gratis is, trekt me dus zeker ook aan!

(4) Windows 7 moet wel beschikbaar blijven voor me, aangezien ik 'verplicht' ben om met bepaalde programma's te werken, zoals bv. Office 2007 met toch behoorlijk wat extra opties dan Open Office en spss 18

(5) Spelletjes speel ik zelden of nooit

Dat zijn m'n belangrijkste motieven, denk ik... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Keuze voor linux of windows 7

Zolang je het voor jezelf kan verantwoorden is het goed genoeg, het uitproberen omdat iemand je het aanraad zonder er zelf over na te denken is niet verstandig. Het lijkt dat je voor jezelf een aantal goede redenen hebt. Probeer voor de aardigheid eens deze programma's uit. De meesten draaien zowel op linux als op windows.

Specifiek biedt R zelfs meer mogelijkheden dan SPSS en de meest gangbare functies van office kan je ook in open office terug vinden. Als je nog niet bekend bent met open office dan zou ik libreoffice aanraden. De meeste ontwikkelaars van openoffice zijn naar libreoffice over gegaan om zo een vork van open office te maken. Hier zal waarschijnlijk veel meer ontwikkeling gebeuren maar voor nu lijken libreoffice en open office heel erg op elkaar.

Ik zou zeggen, draai eens een live-cd in elkaar en probeer 'm eens uit. Wees niet bang om naar de installatie module te gaan, het is werkelijk kinderspel om alles te installeren. Wat wel aan te raden is, is om van te voren na te gaan of alle componenten in je laptop linux drivers hebben, anders heb je alle moeite straks voor niks gedaan. Wat je ook zou kunnen proberen, is om een oude laptop/pc te pakken en hier linux op te zetten. Zo kan je het rustig uit proberen zonder bang te zijn dat je je belangrijke documenten aantast en je geeft een oude laptop/pc weer een nieuw leven. Recent heb ik zoiets nog gedaan met een oude laptop (windows 98) die nu op een acceptabele snelheid een linux distro draait (puppy volgens mij...)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.504

Re: Keuze voor linux of windows 7

Windows 7 is op 22 Oktober op de markt gekomen. Dat zal al gauw 1,5 jaar geleden zijn. De meeste Linux distro's updaten 1 maal per 6 of 12 maanden.

Trouwens, als je student bent, vraag eens na of jouw uni/college een MSDNAA contract heeft met Microsoft? Da's een samenwerking-contract waarbij Microsoft een hele hoop downloads gewoon gratis beschikbaar zet. Een hoop besturingssystemen, veel software, etc... Enkel Office staat er niet bij.

En allemaal gratis.

Als je dat niet hebt, kan je ook https://www.dreamspark.com/default.aspx proberen. Da's vooral voor ontwikkelaar software.

Tevens vraag ik me af hoe mensen er toch in blijven slagen die trojans en andere dingen te krijgen. Microsoft Security Essentials doet het goed voor me. En in het verleden maar 1 keer iets gehad, dat was indertijd op Windows 2000 ;)

In m'n opleiding als ICT-er, heb ik al met een hoop linux distro's gewerkt en kan ik wel een aantal leuke dingen met de commandline. Waarom blijf ik dan bij Windows? Omdat niks dat Linux heeft of kan doen beter of sneller gaat dan m'n windows installatie.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Keuze voor linux of windows 7

Als Linuxgebruiker (naast Windows, voor bepaalde programma's die nog niet bestaan onder Linux), wil ik toch ook een paar toevoegingen/nuanceringen maken.

Aangezien je gemotiveerd bent om het besturingssysteem beter te leren kennen, zijn er zeker redenen om een dual boot te installeren. Een principieel voordeel vind ik zoals eerder genoemd, het open source karakter. Toch is het perfect mogelijk om Office 2007 te laten draaien onder Linux, door gebruik te maken van Wine. Office 2010 is nog niet bruikbaar onder Linux. (Voorwaarde is natuurlijk een iso of legaal cd'tje).

Over de reeds aangehaalde voordelen ga ik niets meer zeggen (100 keer hetzelfde draagt niet bij), maar een mooi extraatje is de opstarttijd (een pak sneller) en nog steeds de hogere stabiliteit.

En wat betreft spss: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1532332 vind je vast wel interessant ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Keuze voor linux of windows 7

Als je van afwisselingen en uitdagingen houdt kijk dan ook eens naar de mogelijkheid om Apple te gebruiken, een mooi programma met nauwelijk/geens kansen op virussen:

http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&...5c599e4d943567c
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Keuze voor linux of windows 7

Als je van afwisselingen en uitdagingen houdt kijk dan ook eens naar de mogelijkheid om Apple te gebruiken, een mooi programma met nauwelijk/geens kansen op virussen:
Apple is idd goed voor bepaalde toepassingen. Vooral grafische dan... Echter vind ik dat Apple veel minder is van zodra je er de "wetenschappelijke" toer mee op wilt. Ik denk dan nog maar aan de meest voor de hand liggende tekortkoming: het ontbreken van verscheidene symbolen op het toetsenbord, zoals "[, ], |, {, }, ..." (mss vergis ik mij over eentje, maar het idee klopt wel) (en ik weet dat er wel combinaties voor bestaan, maar dat is nog niet even handig). Lijkt misschien iets stoms, maar persoonlijk vind ik dat van zodra je vaak met Latex werkt, wel iets belangrijks om te hebben. Ook kloeg een vriend van mij die fysica studeert erover dat niet alle programma's die hij nodig heeft Apple-compatibel zijn. Maar hier kan ikzelf minder over oordelen ;) . En blijkbaar heeft Linux/Ubuntu dit probleem ook wel soms.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Keuze voor linux of windows 7

Als je van afwisselingen en uitdagingen houdt kijk dan ook eens naar de mogelijkheid om Apple te gebruiken, een mooi programma met nauwelijk/geens kansen op virussen
Het besturingssysteem noemt Macintosh en geen Apple, en het werkt enkel op specifieke (dure) hardware. Het is dus niet iets waar je kunt op overschakelen, tenzij door een nieuwe (dure) laptop te kopen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Keuze voor linux of windows 7

Hey Dido, ik kan je zeker aanraden om Linux eens uit te proberen. De kans is groot dat je het plezierig vindt om te gebruiken.
Kan je, zonder veel kwaliteitsverlies, de 2 systemen ook blijvend naast elkaar gebruiken, als je Linux installeert op je vaste schijf (dus kan dat naast Windows 7 op de vaste schijf)?
Zonder enig kwaliteitsverlies ;) Tijdens de installatie wordt je harde schijf gepartitioneerd: het is dan alsof je een harde schijf hebt voor Linux en eentje voor Windows. Dat gaat, zoals Wouter al zei, praktisch vanzelf: aanvinken om ze naast elkaar te installeren, en een balkje verslepen dat aangeeft hoeveel plaats je voor elk OS wil gebruiken.
M'n gesprekspartner raadde me Linux Mint aan. Welke kenmerken heeft Linux Mint in vergelijking met de andere Linux versies?
Mint is zeker een aanrader. Het is, zoals jhnbk al zei, gebaseerd op Ubuntu. Het voornaamste verschil is dat Mint direct na de installatie mp3's, dvd's en dergelijke meer kan afspelen.
Is Linux makkelijk te bedienen, als je enkel Windows 7 kent?
Geen enkel probleem. Je zal misschien hier of daar een gewoonte moeten aanpassen, maar de leercurve is niet steil.
Ik heb al heel wat programma's geïnstalleerd onder Windows 7 (bv. spss 18, Word 2007). Kan ik deze programma's blijven gebruiken onder Linux, zonder dat ik daarvoor een nieuw programma moet bestellen?
SPSS zou moeten werken onder Linux met
Het oog wil ook wat... Onder Windows 7, heb ik (vind ik zelf) een leuk bureaublad ed. Is dit ook mogelijk met Linux en valt dit dus ook op te frissen met 'nuttige' en leuke gadgets?
De meeste Linux distro's zien er in eerste instantie een stuk minder flashy uit dan Windows, maar het is allemaal veel gemakkelijker te veranderen dan in Windows het geval is.
Als je van afwisselingen en uitdagingen houdt kijk dan ook eens naar de mogelijkheid om Apple te gebruiken, een mooi programma met nauwelijk/geens kansen op virussen
Maar neemt direct een flinke knauw uit je budget.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Keuze voor linux of windows 7

Mint was in eerste instantie gebasseerd op ubuntu maar is volgens mij nu direct gebouwd op debian. (iig de laatse roling release waar ik een cd'tje van heb gebrand)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Keuze voor linux of windows 7

Het besturingssysteem noemt Macintosh en geen Apple, en het werkt enkel op specifieke (dure) hardware. Het is dus niet iets waar je kunt op overschakelen, tenzij door een nieuwe (dure) laptop te kopen.
De gemiddelde laptop gaat na plm 5 jaar vanzelf kapot terwijl de levensduur van een Apple veel langer is. Ook is de restwaarde van een Apple veel hoger.

Ik kan dat zelf ook bevestigen, mijn Packard Bell laptop ging inderdaad na 4,5 jaar kapot, nieuwe harddisk erin + kosten van gegevens overbrengen van de kapote disk naar de nieuwe disk.

Mijn I-Mac draait nu 12 jaar, zonder enig probleem.

Zie ook http://www.boeitmijhet.nl/?p=396
nothing will change without a rebel

Reageer