Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Stel dat ik het circuit op het plaatje wil bouwen.

Welke draadjes moeten nu rood en welke zwart zijn als ik de schakeling correct wil bouwen?
Bijlagen
joulemeter.jpg
joulemeter.jpg (6.65 KiB) 923 keer bekeken
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Maakt dat wat uit? Elektronen zijn toch kleurenblind. ;)

Berichten: 20

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Bij ons op school gebruiken we gewoon alle draadjes voor alles. Geel/rood/zwart maakt niks uit. Maar als je het leuk wilt doen doe je een zwarte in een zwart gaatje en een rode in een rood gaatje.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Ik weet dat het niet veel uitmaakt, maar aangezien ik bezig ben met het maken van een diagram van een dergelijk schema dacht ik dat het mooi zou zijn om de draadjes ook de goede kleur te geven. Kan iemand me helpen?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Dan zou ik alle plusdraden rood maken, en de mindraden zwart.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Welke kleur heeft het draad tussen de ampere- en de joulemeter dan?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Berichten: 582

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Kleur van de draadjes maakt echt helemaal niet uit. Als algemene regel geldt dat je een schakeling bouwt op zo'n manier dat een schakeling overzichtelijk blijft voor jezelf. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je een signaal dat vaak voorkomt (zoals "de grond") 1 bepaalde kleur geeft (voor de grond typisch zwart).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Welke kleur heeft het draad tussen de ampere- en de joulemeter dan?
Is het massa? Neen. Is het voeding? Neen.

Dus iets anders dan zwart of rood.

Overigens ga ik niet akkoord met de anderen, de kleuren zijn wel degelijk erg belangrijk. Vooral als er iemand anders (een leraar, andere elektricien of elektrotechnieker,...) je schakeling gaat moeten bekijken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 582

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Overigens ga ik niet akkoord met de anderen, de kleuren zijn wel degelijk erg belangrijk. Vooral als er iemand anders (een leraar, andere elektricien of elektrotechnieker,...) je schakeling gaat moeten bekijken.
Ik bedoelde ook dat de kleurtjes helemaal niet uitmaken als de schakeling maar overzichtelijk is en blijft, en in het kader van de geposte schakeling zal het "overzichtelijk zijn" geen probleem vormen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Welke kleur heeft het draad tussen de ampere- en de joulemeter dan?
In mijn beleving zou die ook rood moeten zijn. Hij zit weliswaar achter de amperemeter, maar zit nog steeds nagenoeg op pluspotentiaal. Je zou hem ook een kleur kunnen geven die iets minder rood is, b.v. oranje of geel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Aangezien dit topic er nu toch over gaat: hoort er ook een bepaalde betekenis bij bruin en blauw?

Want die zie je toch ook vaak, niet zelden in combinatie met de groen-gele draad (massa)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

In fysics I trust schreef:Aangezien dit topic er nu toch over gaat: hoort er ook een bepaalde betekenis bij bruin en blauw?

Want die zie je toch ook vaak, niet zelden in combinatie met de groen-gele draad (massa)?
Bruin en blauw zijn de 2 spanningsdraden bij wisselspanning. Bruin de fasedraad, blauw de nuldraad. De groen-gele draad is niet de massa of grond, maar de aarde of aarding.

Bruin wordt soms ook gebruikt als grond bij DC-spanning en rood soms als fasedraad in AC.

Ik moet dikwijls samenwerken in practica elektronica met iemand die kleurenblind is. Dan ga je pas het ongelofelijk nut van kleurgebruik inzien ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Rode en zwarte draadjes in een circiut...

Kan ik geloven ;) [offtopic] Zo moest ik eens samenwerken voor een labo chemie: titraties. Dat meisje kon geen kleurverandering waarnemen :/[/offtopic]

Wiki over de kleuren: (zoals 317070 dus zei samengevat)
kleuren.png
kleuren.png (12.8 KiB) 925 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer