Hoe hoog stuitert het?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Hoe hoog stuitert het?

Wat ik nu al een paar maanden te weten probeer te komen is hoe je kunt berekenen hoe hoog iets stuitert als het van x meter hoog valt. Ik denk dat het sowieso afhankelijk is van de hoogte, het materiaal van het object dat je laat vallen, de ondergrond en de massa van het object.

kan iemand hier mij misschien uitleggen hoe ik dat kan berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Hoe hoog stuitert het?

Je moet de stuiterfactor v2/v1 van de bal kennen, waarin v1 en v2 de snelheden onmiddellijk voor en na een stuiter zijn.

Dat is gelijk aan √(h2/h1), waarin h1 en h2 de hoogtes voor en na een stuiter zijn.

Zoals in dit applet

Berichten: 12

Re: Hoe hoog stuitert het?

Ik denk dat het materiaal en de ondergrond onder 1 noemer te vangen zijn, als je een bolletje ijzer op een ijzeren plaat laat vallen blijft hij precies liggen. Dit komt omdat de elasticiteit van beide materialen precies gelijk is, dat heft elkaar op.

Het lijkt me dat dit werkt als 2 gelijke getallen die je op elkaar deelt en waar 1 uitkomt, wat je met iets vermenigvuldigt zodat er niets verandert. Ik zou alleen geen stuiterformule weten (ben geen expert hoor). Interessante vraag.

Hoe zou het te berekenen zijn als de 2 materialen verschillend zijn?

Berichten: 12

Re: Hoe hoog stuitert het?

Ik denk dat er zekere grenswaarden zijn waarbinnen het stuiteren nog geldt, en vanaf waar het niet meer het geval is.

Ik denk dat je op een gegeven moment een punt hebt waarop het materiaal niet langer in de samenhang blijft zoals het is, als het stuiterende voorwerp maar in 1 keer genoeg energie (impuls) erin knalt. Een voorbeeld hiervan is een kogel van lood (vrij zacht metaal) die een mooi rond gaatje in een stalen plaat (hard metaal) kan schieten.

Als er een stuiterformule is, dan zitten er zoveel haken en ogen aan in die zin dat je allerlei grenswaarden moet toekennen door allerlei specifieke omstandigheden, dat je je kunt afvragen of het dan nog een altijd geldende formule zou zijn. Je komt hier in de praktijk allerlei materiaaleigenschappen tegen en dat zit volgens mij deels bij de chemie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Hoe hoog stuitert het?

Dit komt omdat de elasticiteit van beide materialen precies gelijk is, dat heft elkaar op.
Ik waag dit te betwijfelen, met in mijn gedachte een stuiterbal die valt op een andere stuiterbal. Hoe hoog iets stuitert hangt af van de elasticiteit van beide materialen (object en ondergrond). De elasticiteit van ijzer is laag, dus als beide materialen ijzer zijn, zal het object niet hoog stuiteren. Wanneer de elasticiteit van een van beide materialen hoger is, dan stuitert het object hoger, en wanneer de elasticiteit van beide materialen hoger zijn, dan stuitert het object nog hoger.

Reageer