Springen naar inhoud

Traagheidsmoment staaf

• Log in om te kunnen reageren

krymly

krymly

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2011 - 19:28

Ik wil bij een vierkante staaf van massa m en lengte L. Het traagheidsmoment berekenen. Volgens wikipedia is het traagheidsmoment m*r^2 voor een puntmassa, dus ik denk we zeggen de massa zit allemaal op 1/2*L, dus I=m*1/4*L^2
echter is volgens wikipedia is I voor een dunne staaf 1/3*L*m. Nu vermoed ik dat het hier fout gaat bij de intergraal voor het traagheidsmoment. Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe dit te berekenen is als je op de staaf een aantal dingen, monteerd of wat ingewikkeldere vormen opzet.

Kan iemand mij hier verduidelijking over geven wat er fout gaat en hoe het uit te breiden is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 april 2011 - 20:34

Het traagheidsmoment van een homogene dunne staaf t.o.v. een as loodrecht op de staaf en door het zwaartepunt van de staaf is :
LaTeX
Het traagheidsmoment van een homogene rechte staaf met een vierkante doorsnede is gelijk aan
LaTeX
Ik zal even een tekening maken om de formule te verduidelijken.

krymly

krymly

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2011 - 20:39

Bedankt voor de reactie, Ik bedoelde niet een as door het midden van de staaf maar op het uiteinde. situatie h hier: http://nl.wikipedia....raagheidsmoment maar dan met een rechthoekige staaf ipv een cilindervormige.

Veranderd door krymly, 19 april 2011 - 20:50

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 april 2011 - 20:56

scan0001.jpg
Het traagheidsmoment van de staaf t.o.v. een as evenwijdig aan de as door het zwaartepunt maar dan aan het einde van de staaf is te berekenen met de verschuivingsstelling van Steiner:
Je krijgt dan :
LaTeX

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 april 2011 - 21:31

scan0002.jpg

krymly

krymly

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2011 - 23:35

ok hartelijk dank voor de hulp, ik ben eracher hoe het werkt nu.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures