Bepaling koperii-ionen uit een koperii-zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Bepaling koperii-ionen uit een koperii-zout

Hallo iedereen,

Voor school moet ik een proefje gaan uitvoeren en heb de werkwijze al mogen doornemen.

Ik heb het doorgenomen, maar ik snap toch niet helemaal hoe je er nu achter komt hoeveel koperII-ionen er aanwezig zijn. Een ander punt dat ik niet snap is dat de proef herhaald moet worden, totdat de toegevoegde natriumthiosulfaat een maximaal verschil van 0,1 mL heeft.

In de koper oplossing zit per 100mL 1,50004g CuSO4 (kopersulfaat).

Hoe ga je te werk:

1. Pipetteer 15,00 mL van de koper oplossing, in een 100 mL erlenmeyer.

2. Voeg 10 mL, 10% kaliumjodide oplossing toe, aan de koperoplossing in je erlenmeyer.

3. Voeg nu 10 mL 2M azijnzuur toe.

Zwenk gedurende 2 minuten dit mengsel, dat donkerbruin geworden is, dan kun je beginnen met de titratie.

Lees eerst de beginstand van de buret af en noteer deze.

1. Titreer met 0,100M natriumthiosulfaat (gesteld) tot het mengsel, lichtbruin tot donker geel is.

2. Voeg hieraan een spuitje zetmeel uit het kleine spuitflesje.(de oplossing wordt daardoor zwart).

3. Titreer nu druppelsgewijs, totdat het mengsel melk wit is, deze moet 30sec wit blijven.

Herhaal de proef totdat je toegevoegde natriumthiosulfaat maximaal een verschil van 0.1mL heeft.

Ik moet hier een verslag van schrijven dat o.a. een theoretisch gedeelte bevat.

Misschien kunnen jullie mij helpen met een kleine extra toelichting op deze proef en een eventuele suggestie voor de theorie (met name de reactievergelijkingen).

Bedankt,

Laserjet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Bepaling koperii-ionen uit een koperii-zout

Dit onderwerp is al diverse malen behandeld op dit forum. Gebruik bijvoorbeeld de zoekfunctie
Een ander punt dat ik niet snap is dat de proef herhaald moet worden, totdat de toegevoegde natriumthiosulfaat een maximaal verschil van 0,1 mL heeft.
Dat is gewoon een kwestie van nauwkeurigheid van de bepaling.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer