Springen naar inhoud

'Goede' redenen om in god te geloven

• Log in om te kunnen reageren

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 13:40

- Aantoonbare voordelen van bidden ten opzichte van niet-bidden

- Gelovigen zijn betere mensen dan niet gelovigen. Atheisten haten het leven.

- Het wetenschappelijke bewijs voor 'design'

- De Bijbel als historische bron en woord van God

- Andere goden spreken niet aan en zijn niet de ware goden

- Wij zijn meer waard dan dieren. De Bijbel zegt 'heers over de dieren.'

Maak af.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 13:50

Oh ja

- Profetische krachten van Jezus. :shock: Wat ze daar nu mee bedoelen begrijp ik nog steeds niet.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2005 - 17:03

Je moet echt met wat meer gefundeerde meningen komen Ingr. Dit zijn bewering die al per definitie fout zijn. Je moet ze wat meer accentueren.

[quote=lngr]- Aantoonbare voordelen van bidden ten opzichte van niet-bidden
[/quote]Dit is voor een ongelovige moeilijk te begrijpen. Je zult je eigen dus moeten verklaren.
[quote]
[/quote] Dus hebben we in Nederland per definitie 41% van de mensen die het leven haten? Erg suggestief.
[quote]
- Het wetenschappelijke bewijs voor 'design'
[/quote]Het is wetenschappelijk bewezen dat de aarde rond de zon draait, en 99% neemt dat ook voor waar aan. Dat het wetenschappelijk bewezen is dat 'design' bestaat neemt niet iedereen voor waar aan. Je zult dus aan moeten geven wat dit bewijs is.
[quote]
[/quote]
Het christelijk geloof is niet gebaseerd op een geschiedenisboek, en dat weet jij heel goed. Verder is 'het woord van god' niet hetzelfde als een 'historische bron' en heb je dus eigelijk 2 vragen.
[quote]
[/quote]
Dat heeft niets met 'in god geloven' te maken. Of bedoel je precies de god van het christelijk geloof?

[quote]
[/quote]Ik schiet inderdaad liever een hert af dan mijn schoonmoeder (nee echt) Heers over dieren is niet mensen zijn meer waard dan dieren. Als er in je vraag al een tweespraak zit hoe wil je dan een goed antwoord krijgen?

Juist omdat je al bevooroordeelt bent. Je wilt geen antwoord, je wilt je gelijk aantonen. Zulke discussies leiden naar niets, en dat weet jij ook.

Maak af.[/quote]

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 17:44

Ik was sarcastisch
Homer Simpson

• Gast

Geplaatst op 25 september 2005 - 18:27

Wat is het doel van dit topic? :shock:

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2005 - 18:46

Argumenten aan te kaarten die men te horen krijgt wanneer in discussie met christelijk/religieus persoon.
Homer Simpson

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 09:22

Als ik met een Christen aan het praten zou zijn en die zegt me dat hij of zij zichzelf beter vindt dan een niet-Christen, dan ben ik weg!

Ik heb jaren de bijbel van kaft tot kaft geloofd, maar ik KAN het niet langer.
Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

• Gast

Geplaatst op 26 september 2005 - 11:41

Als ik met een Christen aan het praten zou zijn en die zegt me dat hij of zij zichzelf beter vindt dan een niet-Christen, dan ben ik weg!

Ik heb jaren de bijbel van kaft tot kaft geloofd, maar ik KAN het niet langer.

En terecht. Een christen heeft genoeg fouten en misschien nog wel meer in zijn verleden. Alleen zal een christen op Jezus willen gaan lijken en in genade gered zijn.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2005 - 12:26

Sarcasme is geen manier om een discussie op gang te brengen. Als dat al gebeurt denk ik niet dat er veel uit zal komen.

Je bent hevig bevooroordeelt, zoals ook gelovige kunnen zijn.

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 13:09

- Aantoonbare voordelen van bidden ten opzichte van niet-bidden

als je hebt gebeden zijn al je zonden vergeven. Je kan je alles permiteren wat je wilt, als je maar genoeg wees gegroetjes opzegt! dat is toch fantastisch!!! (goede reden)

Zou een goede reden kunnen zijn, zolang je maar hard genoeg gelooft kan er niets gebeuren. Als je maar gelooft natuurlijk...

Nee, gelovigen zijn geloviger dan niet gelovigen.

- Het wetenschappelijke bewijs voor 'design'  (geen goede reden)

als je de paus moet geloven kom je er helamaal niet.

Andere goden spreken wel!! Maar misschien geen Nederlands

ik heb juist gehoord dat mensen 25 000 € betalen voor een tijgervel, als jij iemand weet die meer geeft voor een mensenvel... ik denk het niet. Alhoewel, sommige mensen zijn meer waard dan dieren. Hoeveel betalen ze trouwens voor een perfect ingeleverde Osama???

Maak af.

Volgens mij is er dus maar 1 reden om te geloven in eender welke god dan ook. De verantwoordelijkheid van je afschuiven...
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:16

Beste dimevil, zeg je dit omdat je echt onderzoek naar hebt gedaan en gelovige hebt ondervraagt waarom ze geloven?

Of weet je er eigelijk niets van en post je hier gewoon omdat je het leuk vindt deze gelovige voor gek uit te maken.

Als je het niet begrijpt, er niets van weet, en het je niets interesseert, antwoord dan niet.

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:46

Purperewolf, het staat je/u vrij om te posten wat u wilt. Maar uw status als moderator verschaft u wel enige autoriteit en als u dan alleen dimedevil aanspreekt op het feit dat hij geen onderzoek heeft verricht, wat dan te denken van

Ze gaan er vaak vanuit dat er evolutie is en redeneren vanuit dat standpunt. Zo werd ook het vogelbekdier in hun plaatje gezet. Alleen pastte dat plaatje niet achteraf. Zo zijn er veel meer punten.

Daar zegt u niets van.

Of mogen wij hier niets van zeggen omdat gelovigen nu eenmaal zo sterk geloven en je daar respect voor moet hebben? Omdat wetenschap geen geloof is verdient het geen respect? De evolutietheorie gaat gepaard met ontelbare feiten, en god niet. Er is meer reden voor mij om emotioneel te worden om dit soort gebazel dan voor een christen om emotioneel te worden omdat ik niet in hun sinterklaas/god geloof en omdat ik vind dat gelovigen meer ellende hebben veroorzaakt en nog steeds veroorzaken dan ongelovigen.

Maar niemand houdt er rekening mee dat ik misschien gekwetst wordt als iemand Darwin belachelijk maakt. Waarom niet?

Omdat iedereen aanvoelt dat gelovigen wat langere tenen hebben en wetenschappers zich niet zo zeer bezig houden met hun gevoel, maar meer met hun bewijs.
Homer Simpson

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 18:26

purperewolf heeft mij in een privebericht een bevredigend antwoord gegeven op bovenstaande vraag. Bedankt!
Homer Simpson

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 19:36

Beste dimevil, zeg je dit omdat je echt onderzoek naar hebt gedaan en gelovige hebt ondervraagt waarom ze geloven?

Of weet je er eigelijk niets van en post je hier gewoon omdat je het leuk vindt deze gelovige voor gek uit te maken.

Als je het niet begrijpt, er niets van weet, en het je niets interesseert, antwoord dan niet.

Nee, ik heb geen onderzoek gedaan (toch niet over de vraagstelling), en ik heb ook niets tegen mensen die gelovig zijn. Er zitten mooie dingen in geloof, ik probeerde niet te zeggen dat dat uitgesloten is. De antwoorden die ik gaf, dat zijn mijn eerlijke antwoorden op de "goede" redenen om in God te geloven. Merk op dat "goed" tussen "" staat in de titel van het onderwerp.

Welke gelovige probeer ik voor gek uit te maken?

Ik kan alleen maar vinden dat het geloof een gekke aangelegenheid is. Trouwens, er is een verschil tussen gelovigen en gelovigen. Degene die halstarrig vasthouden aan het scheppingsverhaal en de wonderen die erin vermeld zijn, mogen "als het van mij afhangt" best als een beetje te goedgelovig bestempeld worden.

Mijn geloof rijkt niet verder dan "Jezus was nen toffe gast, en het zou ni slecht zijn om zijn voorbeeld te volgen".

Ik ben het ook een beetje beu om te zien dat elke discussie waarin evolutie wordt aangehaald wordt bestookt met vragen die niet ter zaken doen. Op een wetenschapsforum zou je in een discussie over evolutie moeten praten over evolutie en niet over wat God ermee te maken heeft! Want God is, naar ik weet, nog steeds geen wetenschap. Het enige wetenschappelijke aan geloof is het bestuderen ervan.

Ik voel mij trouwens even persoonlijk aangevallen als mijn "geloof" in evolutie telkens opnieuw wordt aangevallen (omdat ik er misschien al heel veel tijd ingestoken heb). En daarover worden dan geen opmerkingen gemaakt.

Kortom, als het geloof mensen helpt om overeind te blijven of van die mensen betere mensen kan maken. Wel zeer goed, ik heb dat geloof in God niet nodig om mij zo goed mogelijk te gedragen. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid op te nemen tegenover het planeetje waarop wij leven. En dat planeetje is het enige waartegen ik verantwoording wil afleggen. En als ik later bij God sta om uit te leggen wat ik allemaal uitgespookt heb, wel dan zal ik hem dat ook zo vertellen. En als Hij mij 200 jaar in het vagevuur wil steken, wel dan zal ik mij daarbij neerleggen.
Zelfs als hij zegt, mijn beste, ik heb echt de aarde in 6 nachten geschapen, dan zeg ik, wow: respect!!! Ge hebt me goed liggen gehad!!!

En idd, misschien begrijp ik het geloof steeds minder en minder, misschien weet ik er ook niet zoveel vanaf. Maar het interesseert me wel!!!

Veel plezier in het zoeken naar "goede" redenen om te geloven. Ik weet er misschien eentje:

Geloof kan een houvast zijn in moeilijke tijden, als je echt nergens anders meer heen kan, wel dan kan GOd je een houvast geven.
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 19:36

Ik ben Atheďst en ik zweer u dat ik het leven niet haat, kameraad :wink:
Niet iedere mens is -in mijn ogen- meer waard dan een ander dier. Trouwens, die stelling klopt niet, want de mes ís zelf een dier, maar ik weet wat den Bijbel bedoeld.

-mensen die geloven zijn beter dan niet-gelovigen

Dus een gelovige mag iemand vermoorden voor zijn geloof, doch hij blijft beter?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures