gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Ik heb een idee.

Iedereen kent wel die elektrocutiewapens die de politie gebruikt in Londen

en ook in Amerika, De echte naam ervan is The Advanced airtaser en the airtaser en the taser.

Wel, ik heb mij daar al een jaar ofzo mij mee beziggehouden (want ik volg elektronica op school), maar nu heb ik een nieuw idee.

Ik kan vb een spoel gebruiken op een enorme vonk te genereren, want als je stroom door een spoel laat vloeien, en opeens verbreek je dat contact, dan krijg je een vonk van gegenereerde EMK van zelfinductie, wel deze eigenschap kan je gebruiken daarvoor, als ik juist ben.[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Je kan inderdaad een spoel gebruiken om een vonk op te wekken. Maar om iemand te "zappen" moet je toch echt wel een paar kilovolt hebben.

Berichten: 23

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

niet hellemaal waar, het is eignelijk niet de spanning die een mens je weet wel maakt maar de stroom , aan 750 mA begint ene mens zijn hart te fibrilleren, dus ik denk met 10mA en 500KV kan je iemand bewusteloos maken, (zo werken de airtasers toch)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Met die stroom heb je helemaal gelijk. Maar om een flinke stroom door iemand te sturen heb je (omdat de weerstand hoog is) een flinke spanning nodig. Maar 500 kV is wel heel erg veel. Dan slaat de vonk waarschijnlijk door de isolatie van je apparaatje.

Een Taser werkt met 50.000 Volt en 6 milliampere. 3 Watt dus.

Hier meer info:

http://www.tasertech.com/TechInfo.html

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Ah, nu je het zegt, deze site heb ik nog nooit gezien.

Je moet ook eens opzoeken naar "the advanced airtaser" , daar vind je ook heel wat info over, of op mijn persoonlijke website http://end.at/svdw/ Ik dacht dat de weerstand van een mens (als ik me nog goed herinner van op school) ongeveer 2k ohm is.

Maar bij sommige tasers is het ook de bedoelling dat de vonk door de lucht overslaat van het ene naar het andere pinnetje (de doorslagvastheid is niet meer sterk genoeg om de vonk tegen te houden).

IK vind het heel fijn om een vonk werkelijk te zien, ik heb onlangs een muggenvanger gekocht (een apparaat in de vorm van een tennisraket) om muggen dood te zappen, en heb het omgebouwd met 2 pinnetjes er aan. Als je er met je hand aankomt, dan heb je toch een serieus schokje door je vingers, trouwens ik heb het eens opgengemaakt en daar zat zoals ik geleerd had op school een sinusgeneratortje in en een mini transformatortje met daarachter enkele condensatortjes en diodes.

Natuurlijk, zoiets doe ik slechts eens uit interesse en om eens te zien wat het teweeg brengt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Als je echt vonken wolt maken en bliksem, kan je het een en ander doen met een oude tv. Daar zitten componenten in die 20kV kunnen maken. In TL-armaturen zitten ook transformatoren tot enkele kVolt. MAAR KIJK UIT!!!!

Je moet maar eens op google kijken met woorden als:

Tesla coils

High voltage

old TV

Google zoekopdracht

Nog een Google zoekopdracht

Deze pagina is zeer hulpvol

Afbeelding

tesla coil running

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Ja, amai, dat is inderdaad het één en het ander.

Ik zal zeker eens kijken wat ik daar allemaal over kan vinden.

Bedankt.

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

zeg, wist je dat er condensatoren bestaan van enkele farad's

Ik heb ergens gelezen dat ze zulke hebben in kerncentrales.

Ze hebben daar condensatoren van enkele farad.

Meestal, als ik op zoek ben naar een condensator met een hoge capaciteit is het hoogste dat ik vind 25mF.

Ken jij soms nog enkele sites waar ik andere condensatoren kan vinden

(als het joe nie interesseert moet je het zeggen e :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: gebruik van gegenereerde emk van zelfinductie van een spoel

Je hebt voor auto-audio 0.5 tot 2 F condensatoren. Deze zijn dan wel 20Volt. Maar je kan ze natuurlijk altijd 2 in serie zetten en dan heb je de capaciteit van 1 maar kan je 40Volt aan.

Van 1 Farad het je voor 80 Euro geloof ik.

Heb net ff gekeken in mijn versterker en daar zitten er 4 in van 63Volt en 12milliFarad

Afbeelding

Dit is nu zo'n condensator

Zoekopdracht in Google

Hier kan je ze bestellen

Reageer