Springen naar inhoud

Dwarskrachten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Arne_o

    Arne_o


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2011 - 20:09

beste ,

Ik heb voor iemand een grote rc auto getekend.
Nu die auto aan het rijden is blijken er wat problemen te zijn met de wielen.
Het punt is namelijk dat door de dwarskrachten in de bocht de druk op de velgen zo groot word dat die breken.
Dit is waarschijnlijk afhankelijk van het gewicht van de auto , i.c.m. de snelheid in de bocht.
Die factoren brengen krachten over naar de wielen , en uiteindelijk naar de banden.
De krachten , zijn dit de beroemde G krachten?
En kan ik op een of andere manier een waarde hangen aan die krachten , zodat ik een idee krijg hoe groot de krachten zijn die hierbij spelen.
En dus een inschatting kan maken voor de aanpassing van de wielen.

m.vr.gr. Arne.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2011 - 07:41

Wat meer info zou welgekomen zijn.

ten eerste, je hebt een auto getekend, en nu breken de velgen?
Hier sla je al wat stappen over, en dan voornamelijk het productieproces...

Foto van de gebroken velg zou handig zijn: wat voor een breuk is het?

FEA van wielen/banden/ophanging is niet voor iedereen weggelegd, maar het is doenbaar:
Ik heb ooit eens, op één of ander forum, daarover een ganse discussie gezien. Maar ik zou niet meer weten waar juist, of wat de conclusie was...

Maar voor zulke zaken zou ik het warm water niet opnieuw uitvinden: RC "has been done before",
Wat is grote schaal? 1:1 (zie youtube!), 1:5 , 1:8 ?
Zoek naar een vergelijkbaar model in de modelbouwwinkel, en kijk wat de fabrikanten daarvoor uit hun mouw schudden...

#3

Arne_o

    Arne_o


  • 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2011 - 20:39

beste Nero,

bedankt voor je reactie.
over het productieproces , het betreft een gefreesd aluminium wielhart.
het gaat er mij eigenlijk niet om om bijvoorbeeld een FEM analyse te maken.
wat ik me afvroeg , kan ik een waarde berekenen van de kracht die op het wielhart word uitgeoefend als de auto met een bepaalde snelheid door een bocht gaat?
de schaal is trouwens 1:4

groet ,

SDC13645.jpg

#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 09:23

Nogmaals,

Foto van de gebroken velg zou handig zijn: wat voor een breuk is het?

Met name dan het breukoppervlak... en liefst zo snel mogelijk na de breuk, vooraleer het aluminium begint te oxideren...

Wat je wilt weten:
Brosse breuk (=geweldbreuk), of breuk t.g.v. vermoeiing?
Dan weet je al direct waar de oorzaak van het probleem ligt...

Ik betwijfel of je met een equivalente kracht je ontwerp kan verbeteren.
Voor zulke zaken zou ik empirisch te werk gaan (ofwel (laten) modelleren).





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures