Stroomttransformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 228

Stroomttransformator

In de IEC-60044-1 norm staan enkele definities die ik niet volledig begrijp:

- Samengestelde fout (composite error) : Wat is het nut hier van ?

- Rated short time thermal current : De waarde van de primaire stroom waaraan de CT 1 seconde kan weerstaan zonder schadelijke effecten op te lopen. Over welke schadelijke effecten gaat dit dan ? Want wat is dan het verschil met de volgende definitie

- Rated dynamic current : De piekwaarde van de primaire stroom waaraan de CT kan weerstaan zonder mechanische en elektrische schade op te lopen door de elektromagnetische krachten.

Mijn vermoende: short time thermal current gaat over dingen zoals smelten van de koperleidingen en permanent magnetiseren van de kern. Dynamic current gaat over doorslag en mechanisch falen.

Ik vraag me ook af wat de juiste nederlandse vertalingen zijn ? En dit ook voor de rated continuous thermal current.

Alvast enorm bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Stroomttransformator

Verplaatst naar elektrotechniek.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomttransformator

Thermal gaat over temperatuur. Meestal is de kritische temperatuur die waarbij de isolatie onomkeerbare schade oploopt.

Dynamic gaat over de mechanische sterkte. Als je boven die waarde gaat loop je de kans dat b.v. de wikkeling door magnetische krachten uit zijn fatsoen wordt gedrukt.

Berichten: 228

Re: Stroomttransformator

klazon schreef:Thermal gaat over temperatuur. Meestal is de kritische temperatuur die waarbij de isolatie onomkeerbare schade oploopt.

Dynamic gaat over de mechanische sterkte. Als je boven die waarde gaat loop je de kans dat b.v. de wikkeling door magnetische krachten uit zijn fatsoen wordt gedrukt.
Oké, bedankt

Reageer