Telmodel en telprobleem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Telmodel en telprobleem

Hallo,

Ik heb a.s. diinsdag een toets over het onderwerp Kansen.

Wat ik nog niet helemaal snap is welke telprobleem nou bij welke telmodel hoort.

Ik bedoel, is het zo dat als je te maken hebt met een faculiteitsboom dat je dan altijd permutatie moet gebruiken?

En bij een rooster altijd de combinatie?

Ik weet de formules van deze 2, maar de context nog niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Telmodel en telprobleem

Op welke manier moet je permutaties, (variaties) en combinaties herkennen? Ik veronderstel in vraagstukken.

Wat voor 'rooster' bedoel je bij het gebruik van combinaties?

Berichten: 31

Re: Telmodel en telprobleem

Ja, met vraagstukken moeten wij dus kunnen herkennen of je permutatie of combinatie moet gebruiken.

Met een rooster bedoel ik, tellen met een rooster. Dus je gebruikt een rooster als je bij iedere stap uit 2 dezelfde mogelijkheiden kunt kiezen (bijvoorbeeld, uit een rode en uit een witte bal). En dat je bijvoorbeeld als je iedere keer een rode bal trekt dat je dan een stap naar rechts doet en bij een witte bal naar boven. En zo kom je dus uiteindelijk uit op een coördinatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Telmodel en telprobleem

elham schreef:Ja, met vraagstukken moeten wij dus kunnen herkennen of je permutatie of combinatie moet gebruiken.

Met een rooster bedoel ik, tellen met een rooster. Dus je gebruikt een rooster als je bij iedere stap uit 2 dezelfde mogelijkheiden kunt kiezen (bijvoorbeeld, uit een rode en uit een witte bal). En dat je bijvoorbeeld als je iedere keer een rode bal trekt dat je dan een stap naar rechts doet en bij een witte bal naar boven. En zo kom je dus uiteindelijk uit op een coördinatie.
Ik heb zelf nog nooit met zo'n rooster gewerkt dus weet niet helemaal wat ik er me bij moet voorstellen. Kan je misschien een voorbeeld geven van een vraagstuk waarbij je het moeilijk vind om te herkennen wat je nu juist moet toepassen?

Berichten: 31

Re: Telmodel en telprobleem

Bijvoorbeeld:

Een trainer van een volleybalploeg heeft de beschikking over 10 spelers. Hieruit kiest hij een beginopstelling: rechtsachter - reachtsvoor - midvoor - midachter - linksachter - linksvoor.

A. Welke telmodel is volgens jou geschikt om te tellen hoeveel keuzemogelijkheden hij heeft.

B. Tel het aantal mogelijke beginopstellingen.

Nou bij vraag a is het sowieso een faculiteits boom. Hierdoor denk ik dus bij vraag b dat je dus met de permutatie moet rekenen. Dus 10 nPr 6 = 151200.

In het anwoorden boekje staat ook dat a = een faculiteits boom en b = 10!/6 = 604800. Dit snap ik dus niet.

Want in mijn wiskunde boek staat hoe je een telprobleem moet oplossen en er saat :

- permutaties bij faculiteitsboom

- combinaties bij rosster

- machten bij machtsboom.

Reageer