Waarom?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 199

Waarom?

Ik zie in de natuurkunde vaak dat mensen bezig zijn met het bestuderen en beschrijven van de natuur. D.m.v. formules probeert men het universum te bevatten en dan gaat men die formules gebruiken. Het valt mij echter nog wel eens tegen dat men nog wel eens ophoudt bij "Dit proces werkt volgens deze regels en zo kun je het toepassen." Het is heel leuk om een formule te hebben die de kinetische energie van een bewegend voorwerp uitrekent, maar is het niet nog veel mooier als je ook begrijpt wat 'beweging' eigenlijk is. Of nog veel boeiender: Waarom is beweging mogelijk? Uiteraard is dit pas te begrijpen wanneer je weet waarom er tijd en ruimte is.

Wat mij betreft is 'Wat doet het?' veel minder interessant dan 'Waarom doet het?' en is 'Waarom is het?' nog veel interessanter.

Mijn vraag is eigenlijk: Waar kun je terecht als je nog net een stap verder wil dan het 'beschrijven' van het universum?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Waarom?

Mijn vraag is eigenlijk: Waar kun je terecht als je nog net een stap verder wil dan het 'beschrijven' van het universum?
Metafysica

Dat is trouwens filosofie, en geen wetenschap, om evidente redenen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 199

Re: Waarom?

Kun je ergens metafysica studeren? Of kun je het zelf altijd wel een beetje combineren met een studie natuur- en sterrenkunde?

Overigens zie ik op de wiki-pagina niet de waarom-vraag staan...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Waarom?

Kun je ergens metafysica studeren? Of kun je het zelf altijd wel een beetje combineren met een studie natuur- en sterrenkunde?
Ik heb het vak natuurfilosofie en metafysica gevolgd onder een creditcontract aan de ugent. Ondertussen is die cursus al helemaal veranderd (geen aanrader meer). Maar dat is persoonlijke smaak. Mij kan filosofie-geschiedenis me geen ene ruk schelen, wel de laatste inzichten in de moderne filosofie.

Het is ook lang geen zo'n ruim gebied. Vanwege de hele fantasie-vrijheid dat men heeft in het vakgebied, is er niet zo veel zinnigs over te zeggen. Het is dus zeker combineerbaar met een studie natuurkunde. Kijk eens bij de vakgroep filosofie wat ze kunnen aanbieden aan cursussen.
Overigens zie ik op de wiki-pagina niet de waarom-vraag staan...
Dat hangt er van af welke 'waarom' je bedoelt? Waarom van oorzaak kun je nog in de wetenschap of metafysica vinden, waarom van zingeving kun je nog vinden in andere takken van de filosofie tot religie. En veel andere waarom's zitten nog in de regenboog aan vakgebieden daartussen.

De waarom-vraag is misschien wel de slechtst geformuleerde vraag die er is, wanneer je formeel gaat denken. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer