Water in cellulaire ademhaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

Water in cellulaire ademhaling

hallo allemaal,

Mijn vraag handelt omtrent de productie van water in de cellulaire ademhaling.

Volgens mijn tekstboek wordt gedurende de glycolyse 2 molecules water gevormd. Tijdens de Krebs-cyclus worden er echter 2 molecules water verbruikt voor ieder pyruvaat. In totaal wordt dus voor iedere glucose molecule 4 molecules water verbruikt gedurende de krebs, vermits ieder molecule glucose eerder in de glycolyse gesplitst was in 2 molecules pyruvaat. Volgens enkele sites op internet wordt gedurende de 'electron transport chain' 12 molecules water gevormd. Dit zou dus een totale winst van 10 molecules water met zich mee brengen.

Echter volgens de volgende reactie C6H12O6 + 6O2 => 6CO2 + 6H2O zouden er maar 6 water molecules gevormd mogen worden?

Iemand die duidelijkheid kan scheppen omtrent dit onderwerp?

Alvast hartelijk bedankt,

mvg pj

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Water in cellulaire ademhaling

In de citroenzuurcyclus wordt er 3 maal 2 H2O verbruikt: http://en.wikipedia.org/wiki/Citric_acid_cycle#Products

Dat zijn 6 moleculen water.

In de oxidatieve fosforylering worden 12 moleculen water geproduceerd.

Dat is dus netto 6 moleculen water, dus het klopt gewoon.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Water in cellulaire ademhaling

anusthesist schreef:In de citroenzuurcyclus wordt er 3 maal 2 H2O verbruikt: http://en.wikipedia.org/wiki/Citric_acid_cycle#Products

Dat zijn 6 moleculen water.

In de oxidatieve fosforylering worden 12 moleculen water geproduceerd.

Dat is dus netto 6 moleculen water, dus het klopt gewoon.
Wat je zegt begrijp ik eigenlijk niet zo goed. In de glycolyse heb je een nettowinst van 2 watermoleculen, daar ben ik vrij zeker van. Maar in de krebs-cyclus verbruik je toch maar twee maal 2 watermoleculen, wat in totaal neerkomt op een netto verbruik van 4 molecules water. Waarom wordt er volgens jou drie maal water verbruikt?

Zoals je zelf ook zegt wordt in de oxidatieve fosforylering 12 moleculen water geproduceerd. Dus als ik alles optel dan zouden er volgens mijn redenering in totaal 10 (2-4+12) molecules water geproduceerd worden en volgens jouw redenering 8 (2-6+12) molecules. Enig idee waar de fout zit in mijn redenering?

Alvast bedankt voor je snelle respons, pj

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Water in cellulaire ademhaling

pj007 schreef:Wat je zegt begrijp ik eigenlijk niet zo goed. In de glycolyse heb je een nettowinst van 2 watermoleculen, daar ben ik vrij zeker van. Maar in de krebs-cyclus verbruik je toch maar twee maal 2 watermoleculen, wat in totaal neerkomt op een netto verbruik van 4 molecules water. Waarom wordt er volgens jou drie maal water verbruikt?

Zoals je zelf ook zegt wordt in de oxidatieve fosforylering 12 moleculen water geproduceerd. Dus als ik alles optel dan zouden er volgens mijn redenering in totaal 10 (2-4+12) molecules water geproduceerd worden en volgens jouw redenering 8 (2-6+12) molecules. Enig idee waar de fout zit in mijn redenering?

Alvast bedankt voor je snelle respons, pj
Tijdens de glycolyse wordt geen water geproduceerd. Heb je daar een bron van waar dat staat?

In de citroenzuurcyclus wordt er per acetyl Co-A 4 keer een watermolecuul toegevoegd en 1 verbruikt. Dus netto 3.

De citroenzuurcyclus moet per glucosemolecuul 2 keer 'draaien' want er worden per glucosemolecuul 2 acetyl Co-A gevormd. 3 watermoleculen per cyclus maal 2 = 6.

Dus dan klopt dat toch?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Water in cellulaire ademhaling

anusthesist schreef:Tijdens de glycolyse wordt geen water geproduceerd. Heb je daar een bron van waar dat staat?

In de citroenzuurcyclus wordt er per acetyl Co-A 4 keer een watermolecuul toegevoegd en 1 verbruikt. Dus netto 3.

De citroenzuurcyclus moet per glucosemolecuul 2 keer 'draaien' want er worden per glucosemolecuul 2 acetyl Co-A gevormd. 3 watermoleculen per cyclus maal 2 = 6.

Dus dan klopt dat toch?
Tijdens de glycolyse worden zeker 2 moleclues water geproduceerd. Immers de nettoreactie van de glycolyse naar pyruvaat is de volgende: glucose + 2 NAD+ + 2Pi + 2 ADP => 2 NADH + 2 H+ + 2 H2O + 2 ATP + 2 pyruvaat. Ook op internetsites is dit te vinden en in mijn handboek staat het volgende: The reactions of glycolysis produces a net gain of 2 ATP molecules, as well as a release of 2 water molecules and 2 NADH molecules .

Dus van dit feit ben ik vrij overtuigd.

Je zegt ook dat in de citroenzuurcyclus 4 keer water wordt toegevoegd en 1 keer gevormd, maar ben je zeker dat dit klopt? Ik vermoed namelijk ook dat er 1 water wordt gevormd, maar in mijn opinie wordt slechts 3 maal water toegevoed. Dat wordt ook bevestigd op wikipedia en de link die je mij eerder aanreikte. De citroenzuurcyclus moet per glucosemolecuul 2 keer draaien want er worden per glucosemolecuul 2 acetyl Co-A gevormd. 2 watermoleculen per cyclus maal 2 = 4. Dus na doorlopen van de oxidatieve fosforylatie, kom ik nog steeds op een netto winst uit van 10 (2-4+12) watermolecules.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Water in cellulaire ademhaling

Geef mij een link van een site waarin staat dat er 2 watermoleculen worden gevormd.

Hier staat in de overall reactie geen water.

Ook hierstaat dat niet:

Glycolysis is a 10-step pathway which converts glucose to 2 pyruvate molecules. The overall Glycolysis step can be written as a net equation:

Glucose + 2xADP + 2xNAD+ -> 2xPyruvate + 2xATP + 2xNADH


De reactievergelijking die jij geeft klopt ook niet;

glucose + 2 NAD+ + 2Pi + 2 ADP => 2 NADH + 2 H+ + 2 H2O + 2 ATP + 2 pyruvaat.

Pyruvaat heeft 3O. Maal twee maakt 6O. Dit plus de 2O van 2H2O maakt 8 O aan de rechter kant van de vergelijking.

Glucose heeft 6O, dus je hebt 6 aan de linker kant van de vergelijking.

Met andere woorden, er wordt geen water gevormd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Water in cellulaire ademhaling

anusthesist schreef:Geef mij een link van een site waarin staat dat er 2 watermoleculen worden gevormd.

Hier staat in de overall reactie geen water.

Ook hierstaat dat niet:

Glycolysis is a 10-step pathway which converts glucose to 2 pyruvate molecules. The overall Glycolysis step can be written as a net equation:

Glucose + 2xADP + 2xNAD+ -> 2xPyruvate + 2xATP + 2xNADH
Ok. http://www.essortment.com/understanding-ce...tion-26483.html

Er wordt water gevormd bij de overgang van 2-fosfoglyceraat naar fosfoenolpyruvaat. Vermits dit twee maal gebeurd, worden twee molecules water gevormd.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Water in cellulaire ademhaling

pj007 schreef:Ok. http://www.essortment.com/understanding-ce...tion-26483.html

Er wordt water gevormd bij de overgang van 2-fosfoglyceraat naar fosfoenolpyruvaat. Vermits dit twee maal gebeurd, worden twee molecules water gevormd.

mvg
Zie mijn edit; de reactievergelijking klopt niet die jij mij gaf.

Ik heb nog in de Binas gekeken, maar daar staat ook niet dat er water wordt gevormd. Tabel 68A.

Wij zijn trouwens niet de enigen die deze discussie voeren: http://forums.studentdoctor.net/showthread.php?t=628627
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Water in cellulaire ademhaling

anusthesist schreef:Zie mijn edit; de reactievergelijking klopt niet die jij mij gaf.

Ik heb nog in de Binas gekeken, maar daar staat ook niet dat er water wordt gevormd. Tabel 68A.
Volgens mij klopt die reactievergelijking wel hoor. Immers ADP+Pi <=> ATP+H2O en de omgekeerde reactie is stees geldig en hier kan je toch ook moeilijk stellen dat er een zuurstof te veel staat aan de rechterkant?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Water in cellulaire ademhaling

Tijdens de glycolyse wordt geen water geproduceerd. Heb je daar een bron van waar dat staat?
Volgens Cambell (6th edition) Is de netto opbrengst van de glycolyse 2 pyruvaat, 2 water, 2 ATP, 2 NADH en 2 H+ moleculen. Dit zie je expliciet vermeld staan in figuur 9.8 pagina 161.

Verder staat in het zelfde boek ook duidelijk vermeld dat de netto reactie tijdens cellulaire ademhaling 6 water moleculen zal opleveren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Water in cellulaire ademhaling

Zou je per stap dan kunnen aangeven hoeveel water verbruikt en geproduceerd wordt, want ik kan 2 extra watermoleculen in de glycolyse niet rijmen met een totaal van 6.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Water in cellulaire ademhaling

Wouter_Masselink schreef:Volgens Cambell (6th edition) Is de netto opbrengst van de glycolyse 2 pyruvaat, 2 water, 2 ATP, 2 NADH en 2 H+ moleculen. Dit zie je expliciet vermeld staan in figuur 9.8 pagina 161.

Verder staat in het zelfde boek ook duidelijk vermeld dat de netto reactie tijdens cellulaire ademhaling 6 water moleculen zal opleveren.
Dat bevestigt dus dat er met zekerheid kan gezegd worden dat er 2 watermolecules gevormd worden tijdens de glycolyse. De nettoreactie van de cellulaire ademhaling levert echter 6 watermolecules op. De vraag blijft natuurlijk hoe je aan dat getal komt? Zoals eerder vermeld kom ik steeds op 10 watermoleclues uit, 2 gevormd in de glycolyse, 4 verbruikt in de Krebs en 12 gevormd in de oxidatieve fosforylatie.

Iemand die wel weet hoe je aan 6 watermolecules komt?

Alvast bedankt voor de respons

Berichten: 25

Re: Water in cellulaire ademhaling

Voor alle duidelijkheid...In de glycolyse wordt 1 maal water geproduceerd bij de dehydratatie van 2-fosfoglycerinaat tot fosofoënolpyruvaat. Deze pathway gaat echter twee keer door vermits er twee maal glyceraldehyde-3-fosfaat gevormd wordt in de glycolyse en bijgevolg ook twee maal 2-fosofglyceniraat gevormd wordt. In totaal worden dus 2 watermolecules gevormd.

http://http://members.chello.nl/f.hoedemak...chniek_9_A.html Op o.a. deze site staat wat ik hierboven heb uitgelegd.

Een paar jaar geleden had blijkbaar iemand dezelfde vraag als mij op een engelstalig forum. De persoon redeneerde net op dezelfde wijze als mij en kwam op een totale netto winst van 10 watermolecules per afgebroken glucose.

http://www.biology-online.org/biology-foru...?hilit=Fumarate

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Water in cellulaire ademhaling

Iets wat mensen zich veelal niet realiseren is dat de glycolyse technisch gezien geen onderdeel is van de cellulaire ademhaling aangezien er geen aanwezigheid van zuurstof nodig is om de glycolyse te laten verlopen. De glycolyse is echter wel een essentieel onderdeel dat de cellulaire ademhaling veelal vooraf gaat. De krebs cyclus, electronen transport keten en oxidatieve fosforylatie zijn wel onderdelen van de cellulaire ademhaling.

Betreffende de twee water moleculen die tijdens de glycolyse worden gevormd, deze worden gevormd door enolase. Zoals je in de link kan zien word er per reactie van dit enzym slechts 1 water molecuul gemaakt. Echter aangezien we per glucose molecuul met 2 2-fosfoglyceraat zitten zal er tijdens deze reactie 2 water moleculen worden gemaakt per molecuul glucose. (Campbell biology, 6th edition fig. 9.9 blz. 162-163)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 25

Re: Water in cellulaire ademhaling

Wouter_Masselink schreef:Iets wat mensen zich veelal niet realiseren is dat de glycolyse technisch gezien geen onderdeel is van de cellulaire ademhaling aangezien er geen aanwezigheid van zuurstof nodig is om de glycolyse te laten verlopen. De glycolyse is echter wel een essentieel onderdeel dat de cellulaire ademhaling veelal vooraf gaat. De krebs cyclus, electronen transport keten en oxidatieve fosforylatie zijn wel onderdelen van de cellulaire ademhaling.

Betreffende de twee water moleculen die tijdens de glycolyse worden gevormd, deze worden gevormd door enolase. Zoals je in de link kan zien word er per reactie van dit enzym slechts 1 water molecuul gemaakt. Echter aangezien we per glucose molecuul met 2 2-fosfoglyceraat zitten zal er tijdens deze reactie 2 water moleculen worden gemaakt per molecuul glucose. (Campbell biology, 6th edition fig. 9.9 blz. 162-163)
Stel nu dat je de watermoleculen uit de glycolyse niet meerekent, dan maak je toch nog steeds te veel water aan. Je verliest er 4 in de Krebs en wint er 12 in de oxidatieve fosforylatie. Dus dan komt je nog steeds op een netto winst van 8 watermoleculen.

Tevens snap ik eigenlijk niet waarom je die twee watermoleculen niet zou meerekenen. Om de reactie C6H12O6 + 6O2 => 6CO2 + 6H2O te laten doorgaan heb je toch steeds glucose nodig en moet je bijgevolg de glycolyse steeds betrekken in deze reactie?

mvg

Reageer