Springen naar inhoud

Krachten op vliegtuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

TheManOnTheStreet

    TheManOnTheStreet


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2011 - 16:18

Ik ben van plan een (leuk maar toch leerzaam) vliegspelletje te maken voor de iphone ;) maar ik liep al snel tegen wat probleempjes aan:
de 4 krachten op een vliegtuig: stuwkracht van motoren, luchtweerstand, lift, en natuurlijk zwaartekracht; Zwaartekracht, luchtweerstand en stuwkracht zijn niet zo moeilijk, maar bij lift kom ik in de knoop:

eerst had ik dit: ( afgeleid uit L = .5 p * cw * v*v * A),
aangezien A en .5p constant zijn (ligt eraan wat voor type vliegtuig, maar toch..)
(iets samengevatte code)

: y = y - Math.cos(rotatie vh vliegtuig) * speed*speed;

>> Als het vliegtuig nu horizontaal vliegt gaat het (met speed * speed) omhoog en als het vliegtuig verticaal vliegt gaat het niet omhoog, maar omlaag door de zwaartekracht (Lift=0).

mijn vraag:
De liftcoefficient is evenredig met de angle of attack (AoA), maar hoe is die precies gedefinieerd???
en is de liftkracht altijd verticaal (vergeleken de zwaartekracht) of staat deze loodrecht op de vleugels van een vliegtuig??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2011 - 21:19

Een aantal zaken:

en is de liftkracht altijd verticaal (vergeleken de zwaartekracht) of staat deze loodrecht op de vleugels van een vliegtuig??

De liftkracht staat per definitie loodrecht op de ongestoorde stroming dus inderdaad verticaal. De kracht die wordt ontwikkeld door de vleugel is dus op te splitsen in twee delen, een verticaal gedeelte (lift) en een horizontaal naar achteren gericht gedeelte (geinduceerde weerstand).

De liftcoefficient is evenredig met de angle of attack (AoA), maar hoe is die precies gedefinieerd???

Hoe de Cl verandert met de invalshoek verschilt per vleugel. In de basis kun je zeggen de de Cl toeneemt met toenemende invalshoek tot het punt van overtrek. Experimenteer eens met foilsim.

als het vliegtuig verticaal vliegt gaat het niet omhoog, maar omlaag door de zwaartekracht (Lift=0)

Voor een dalend vliegtuig geldt zelden lift is 0. Ook op een dalend vliegtuig werkt normaal gesproken een liftkracht alleen is die dan kleiner dan de zwaartekracht.

luchtweerstand en stuwkracht zijn niet zo moeilijk

Is dat zo?? Luchtweerstand bestaat uit twee delen. Een parasitair gedeelte dat toeneemt met de snelheid en een geinduseerd gedeelte dat afneemt met de snelheid (omdat een grotere snelheid een minder grote invalshoek vereist om de zelfde lift te behouden). Zie hier.
Stuwkracht staat alleen horizontaal gericht bij een bepaalde invalshoek. In alle andere gevallen kan hij worden opgesplitst in een horizontaal en een verticaal gedeelte. Verder hangen de motoren van de meeste vliegtuigen onder of boven het zwaartepunt waardoor meer of minder stuwkracht een draaimoment geeft.

#3

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2011 - 09:57

Quote
als het vliegtuig verticaal vliegt gaat het niet omhoog, maar omlaag door de zwaartekracht (Lift=0)

Ik zie nu dat je hier iets anders bedoeld. Bij een verticale vlucht staat de lift inderdaad niet tegenover de zwaartekracht. De stuwkracht wel natuurlijk.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures