Zwembad verwarmen met radiatoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Zwembad verwarmen met radiatoren

Hoi,

Ik wil ook graag mijn zwembad, er gaat 10m3 water in, verwarmen met behulp van de zon. Ik heb een paar plaatradiatoren die nu nog wit zijn. Deze wil ik zwart schilderen en boven op het platte dak van het schuurtje leggen om zo de zonnewarmte te collecteren.

Ik vroeg mij af of het noodzakkelijk is de witte verflaag eerst te verwijderen voor ik de radiatoren zwart schilder. Maakt dat iets uit voor de warmte opname?

Vriendelijke groet,

SolarT

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Nee, dat maakt niks uit. Wel de witte verf goed ontvetten en opschuren om de zwarte verf beter te laten hechten.

Berichten: 3

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

ok, dank je wel Klazon, dan kan ik aan de slag.

Vr. groet,

SolarT

Berichten: 114

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Beste SolarT,

sorry in zie je tekst pas laat, misschien te laat maar:

Ik heb al geprobeerd wat jij nu aan het doen bent.

De warmte productie is goed als je voldoende radiatoren in serie zet, maar er is een heel groot

probleem waar je pas achter komt als je de boel aanzet.

Uit oude radiatoren komt altijd roest water..... dus je zwembad wordt bruin......

Dus het zwembadwater door de radiateuren leiden kan niet.

Een gesloten circuit maken met een radiator in het zwembad gedompeld geeft niet genoeg warmte af....

Heb ik ook geprobeerd. Bovendien een radiator in je badje is niet fijn als je er tegenaankomt...

Ofwel; Ik heb ten einde raad toch maar van die officiele zwarte plastic zwembad verwarm elementen gekocht.

ongeveer 15 m2 oppervlak... bij veel zonneschijn wordt mijn badje ( 14 m3) aan het einde van de dag 3 graden

warmer dan zonder verwarming...

Wim

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Ofwel; Ik heb ten einde raad toch maar van die officiele zwarte plastic zwembad verwarm elementen gekocht.
Wat bedoel je? Hoe zien die verwarmelementen er uit? Heb je daar een foto of een website van?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 114

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Neen. ik heb zo gauw geen fotoos, maar ik ga zoeken.

Het zijn 6 mm dikke zwarte matten waarin hele fijne buisjes inzitten.

De mijne zijn 80 cm breed en ongeveer 8 meter lang.

De normale zwembadpomp pompt het zwembadwater erdoorheen.

Ze zijn wel onredelijk duur...... ik dacht ongeveer 100 euro per mat... ofzoiets.

Op google: zwembadverwarming vind je ze vast wel.

Wim

Berichten: 3

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Hoi Wimapon,

Bedankt voor je reactie. Ik weet waar je het over hebt, ik had er al enigszins rekening mee gehouden, ook bij het uitzoeken van de radiatoren. Ook de verwarmingsmatten waar je het over hebt heb ik al gezien, ze zijn idd belachelijk duur. Ik was juist opzoek naar alternatieven voor die matten, zodoende kwam ik op de radiatoren of op een slangensysteem op het dak. De radiatoren zijn goedkoper, maar kunnen idd die ene drawback met zich mee brengen.

Iig is het wel fijn te weten dat het systeem ook daadwerkelijk winst op kan brengen.

Vr. groet,

SolarT

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Die dingen worden Solarmatten genoemd en kosten minstens 45 euro per m2.

Een Solarmat van 80 cm breed en 8 meter lang zal geen 100 maar bijna 300 euro kosten.

Met zwarte tyleen slangen zal hetzelfde oppervlak overigens ook veel meer dan 100 euro kosten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 114

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Hoe dan ook, radiatoren kosten niets ( iedereen gooit ze weg...) ze vangen prima warmte op (ik had ze netjes zwart geschilderd) , maar ik heb niet kunnen bedenken hoe ik die warmte in het zwembadwater kon krijgen....

Om voldoende warmte te kunnen transporteren moet je ook veel water verplaatsen.. dat is ook nog een probleem.

Om veel warmte te kunnen opvangen moet je de radiatoren op een lage temperatuur houden.. dus

kun je ze het beste parallel zetten... dat is ook gemakkelijker voor de pomp... maar dan moeten ze weer allemaal

gelijk zijn.. en dat isweer onhandig met gratis radiatoren....

ofwel. het valt niet mee.

groetjes

Wim

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

het valt niet mee
Helemaal mee eens. Overigens zou ik me bij het parallel plaatsen van radiatoren geen zorgen maken over de waterverdeling, die hoeft echt niet precies gelijk te zijn als het alleen maar is om een zwembad op te warmen.

Ik heb geen zwembad maar we hebben, zoals je waarschijnlijk ook al gezien had, op dit forum al diverse topics gehad waarbij mensen zelf een zonnecollector voor hun zwembad willen maken en denken dat dat een fluitje is. Meestal wil men dan tyleenslang gebruiken. Ze beseffen echter niet hoe verschrikkelijk veel oppervlak ze nodig hebben en wat dat gaat kosten in geld en manuren. Nieuwe tyleenslang van 16 mm kost ruwweg 45 euro voor 100 meter en dan heb je nog maar 1,6 m2 effectief oppervlak dus dat kost dan 28 euro/m2. Dus 6,4 m2 zoals één van jouw matten kost dan 180 euro, plus nog een pompsysteem, maar dat heb je natuurlijk altijd nodig of je nu matten of tyleenslang of een radiator gebruikt, plus al het werk dat je moet doen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 114

Re: Zwembad verwarmen met radiatoren

Ik blijf in elk geval opletten, want ik wil best nog wel wat meer warmte in mijn badje, alleen ik wil niet meer betalen.

succes

Wim

Reageer