Oefening ouderdombepaling c-14-methode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 180

Oefening ouderdombepaling c-14-methode

OEF 1 In een bepaald voorwerp wordt voor de massaverhouding C-12/C-14, deze waarde: 1/1,8.10^-14. Wat is de ouderdom van dat voorwerp?

Deze oefeningen van bepalen van ouderdom via voorwerp, heb ik niet door hoe het moet.

OEF 2 Gevraagd: ouderdom van voorwerp met een activiteit van 0,16 Bq per g C.

Ik weet helemaal niet hoe ik moet aan beginnen… Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

http://nl.wikipedia.org/wiki/C14-datering zou je toch al een eind op weg moeten helpen voor de eerste vraag.

Wat betreft de tweede: denk je er aan dat Bq een soort frequentie voorstelt ? Is dat de volledige opgave?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 180

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

In fysics I trust schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/C14-datering zou je toch al een eind op weg moeten helpen voor de eerste vraag.

Wat betreft de tweede: denk je er aan dat Bq een soort frequentie voorstelt ? Is dat de volledige opgave?
@1ste oefening: ik heb gekeken op die link ,maar vind niet echt een methode om deze oefening "eenvoudig" op te lossen

@2de oefening: ja, volledige opgave, je moet de ouderdom van een skelet bepalen.

1 Bq = 1 desintegratie / s

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

@Eerste oefening: hier kan je de link toch vinden met activiteit/halfwaardetijd/...?

Je hebt wel aanvullende gegevens nodig, lijkt me, zoals: de verhouding C-12/C-14 bij een levende mens en de activiteit /halfwaardetijd van C-14.

@Tweede oefening: Ben je zeker? Tenzij ik me sterk vergis heb je ook nog de houdige toestand (=verhouding C-12/C-14)nodig van dat skelet (om dan te kunnen bepalen hoe oud het skelet is).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 180

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

In fysics I trust schreef:@Eerste oefening: hier kan je de link toch vinden met activiteit/halfwaardetijd/...?

Je hebt wel aanvullende gegevens nodig, lijkt me, zoals: de verhouding C-12/C-14 bij een levende mens en de activiteit /halfwaardetijd van C-14.

@Tweede oefening: Ben je zeker? Tenzij ik me sterk vergis heb je ook nog de houdige toestand (=verhouding C-12/C-14)nodig van dat skelet (om dan te kunnen bepalen hoe oud het skelet is).
@Eerste oefening: de halfwaardetijd van C-14 kan ik terugvinden. Maar de verhouding...

@Tweede oefening: deze oefening is eigenlijk een tweede deel van een andere oefening: levend weefsel bevat c-12 en c-14. per g C meet men activeit van 0,23 Bq. Hoeveel massa % C bestaat uit C-14 (die oefening plaatste ik reeds in ander topic)

Berichten: 180

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

@Eerste oefening: ik heb op andere site de algemene formule voor C14-datering gevonden:

"Zodra een levend wezen sterft, houdt het op met koolstof op te nemen. De verhouding C-12 tot C-14 op dat moment is het zelfde als voor ieder levend wezen, maar de C-14 vervalt en wordt niet meer vervangen. De C-14 vervalt met halveringstijd 5730 jaar, terwijl de hoeveelheid C-12 gelijk blijft. door nu naar de verhouding van C-12 tot C-14 te kijken en dat te vergelijken met de verhouding in een levend wezen, is het mogelijk de ouderdom (t) van het te dateren object (bot, stuk hout etc.) vrij nauwkeurig te bepalen. Een formule hiervoor is:

t = ln (Nt/No) x t1/2 / (-0.693) "

bron: nucleartechnology.nl

mag ik dan op de plaatsen van (Nt/N0), de gegeven verhouding uit de opgave gebruiken = 1/1,8.10^-14 ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

clamore schreef:Een formule hiervoor is:

t = ln (Nt/No) x t1/2 / (-0.693) "

mag ik dan op de plaatsen van (Nt/N0), de gegeven verhouding uit de opgave gebruiken = 1/1,8.10^-14 ?
Nee. Deze verhouding is het aantal 14C-isotopen zoals die nu in het materiaal worden aangetroffen (Nt) vergeleken met het aantal 14C in het monster zoals die was ten tijde van de vorming van dat materiaal (N0).

rekenvoorbeeld: destijds werd organisch materiaal gevormd. Elke kg C in de atmosfeer bevatte toen 1 g 14C (zoek voor werkelijke verhoudingen betere info). Een kg C in een boomstam van toen zal dus ook 1 g 14C bevat hebben.

14C vervalt. Na een halveringstijd zal een kg C uit deze boomstam slechts 0,5 g 14C meer bevatten. Je graaft de boomstam nu op, en treft in een kg C in de boomstam slechts 0,125 g 14C meer aan. Je weet daardoor dat de boomstam 3 halveringstijden (totaal ca 16 000 jaar) oud moet zijn.

Dus, reken je verhoudingen 12C/14C toen en nu naar absolute hoeveelheden 14C in je monster toen (N0) en nu (Nt).

Wiskundig komt dat overigens op hetzelfde neer als de verhoudingen 12C/14C toen en verhoudingen 12C/14C nu op elkaar delen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 180

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

Ik snap jouw uitleg wel, maar als ik dit moet toepassen zit ik vast...

De waarde C-12/C-14 nu bedraagt: 1/1,8*10^-14. Hoe kan je die van vroeger weten en zijn die verhoudingen telkens vast?

En als je die twee verhoudingen hebt, mag je ze alle twee door elkaar delen en heb je N0 en Nt?

edit: en voor oef. 2 "ouderdom van voorwerp met een activiteit van 0,16 Bq per g C."

is dat ook via deze methode en hoe doe je dit? sorry, hoor

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

Kijk nog eens goed naar wat Jan zei:
Elke kg C in de atmosfeer bevatte toen 1 g 14C
En met een kilo C bedoelt Jan 12C.

Begrijp je de vergelijking wel?

Voor wat staat
\(N(t)\)
? Weet je dat
\(N_0=N(t_0)\)
?

Heb je een idee waar de vergelijking vandaan komt? Wat gebeurt er als je
\( t=t_0\)
invult?

Zie je het nu of nog niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 180

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

"Elke kg C in de atmosfeer bevatte toen 1 g 14C

En met een kilo C bedoelt Jan 12C." is dat voor elke oefening?

N0: aantal radioactieve kernen op tijdstip 0 s, N : aantal radioactieve kernen op een ander tijdstip (t)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

En met een kilo C bedoelt Jan 12C." is dat voor elke oefening?
Nee, dat was voor dat (simpele) rekenvoorbeeld.

Je moet weten wat het werkelijke 14C gehalte in de atmosfeer is (dat is bij benadering constant, dat wordt onder invloed van straling in de atmosfeer steeds bijgevormd, in evenwicht met het verval) en wat het 14C gehalte in je oude monster is.

Het werkelijke gehalte in de atmosfeer is iets wat er bij gegeven moet zijn, of wat je in een tabellenboek moet kunnen opzoeken. Zoiets word je niet geacht uit je hoofd te weten, ik weet het ook niet, tenzij ik het opzoek:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...ear/cardat.html

en dan blijkt de 14C/12C evenwichtsverhouding in de atmosfeer om en nabij 1,3·10-12: 1 te zijn

(veel en veel minder dan 1g per kg dus)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 180

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

en voor de tweede oefening.

Het werkelijke gehalte bedraagt dus 1,3.10^-12.

Er staat het volgende gegeven: 0,16 Bq per g C.

Om de activiteit van C-14 te berekenen zou ik het volgende doen:

0,16*14 (per g C > 0,16 Bq) , vervolgens via deze formule A = delta N (delta = 0,693/T1/2)

De halfwaardetijd van C-14 kan ik makkelijk opzoeken en zo kunnen we "N" berekenen.

Vervolgens doe ik hetzelfde voor C-12 en zet ik die op de "C12/C14" breuk. Zo heb ik de "C12/C14" verhouding op dat moment.

En als ik het goed heb, mag ik nu deze twee breuken door elkaar delen en de uitkomst daar in die formule plaatsen?

t = ln (Nt/No) x t1/2 / (-0.693) "

vervolgens voor oef. 1

OEF 1 In een bepaald voorwerp wordt voor de massaverhouding C-12/C-14, deze waarde: 1/1,8.10^-14. Wat is de ouderdom van dat voorwerp?

We weten de massaverhouding C12/C14 op dat moment (nu). We weten ook de verhouding op t0 (gegeven door JvdV). Mogen we deze twee verhoudingen nu gewoon door elkaar delen en de uitkomst in de formule plaatsen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

clamore schreef:..//..

t = ln (Nt/No) x t1/2 / (-0.693) "

vervolgens voor oef. 1

OEF 1 In een bepaald voorwerp wordt voor de massaverhouding C-12/C-14, deze waarde: 1/1,8.10^-14. Wat is de ouderdom van dat voorwerp?

We weten de massaverhouding C12/C14 op dat moment (nu). We weten ook de verhouding op t0 (gegeven door JvdV). Mogen we deze twee verhoudingen nu gewoon door elkaar delen en de uitkomst in de formule plaatsen?
Jan van de Velde schreef:..//..

Dus, reken je verhoudingen 12C/14C toen en nu naar absolute hoeveelheden 14C in je monster toen (N0) en nu (Nt).

Wiskundig komt dat overigens op hetzelfde neer als de verhoudingen 12C/14C toen en verhoudingen 12C/14C nu op elkaar delen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 180

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

Bedankt Ja, ik wou enkel nog een bevestiging! Maar is mijn rekenwijze met "12*A" ook juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Oefening ouderdombepaling c-14-methode

ik kan het zo zoetjes aan niet meer volgen, en kom er met jouw formule niet helemaal uit.

even op zijn janboerenfluitjes:

we begonnen met 1,3·10-12 (noemen we 100%) en eindigen met 1,8·10-14 (1,38 % van de beginwaarde)

als ik procenten ga halveren

50

25

12,5

6,25

3,125

1,5625

dan moet ik dus iets meer dan 6 x halveren vooradt ik dat percentage bereik.

Kortom, je boomstam moet ruim 6 x 5730 = ruim 35 000 jaar oud zijn.

5e formule uit binas tabel 35E verbouwd:
\( t =\tau \cdot \frac{\log \frac{N_t}{N_0}}{\log 0,5}} \)
en die ingevuld geeft
\( t =5730 \cdot \frac{\log 0,013846}{\log 0,5}} = 35 379 jaar \)
dat geeft me een beter resultaat dan wat ik uit jouw formule opmaak.

Daarbij moet nog worden opgemerkt dat de 14C-methode nou ook weer niet zó nauwkeurig werkt, dus 35 000 jaar is een mooie schatting, give or take a few millennia.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer