Oefening: activeit, daaruit massa afleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 180

Oefening: activeit, daaruit massa afleiden

OEF 1 Een voorwerp bevat C-12 en C-14. Als er per g C een activiteit van 0,23 Bq gemeten word, hoeveel massaprocent koolstof bestaat uit C-14?

A C-12 = 2,76 (12*0,23) en A C-14 = 3,22. Nu massa C-14 in C. hoe begin je hier aan?

OEF 21 Liter melk: activiteit = 60 Bq, door de aanwezigheid van C-137. Bepaal massa daarvan.

Mijn vraag: uit de opgave heb ik niet door van wat ik de massa moet bepalen: melk of cesium?

Berichten: 39

Re: Oefening: activeit, daaruit massa afleiden

voor oef1:

Ik snap niet precies wat je met "A C-12 = 2,76 (12*0,23) en A C-14 = 3,22" bedoelt, maar ik zou het als volgt aanpakken:

Een bq is een kernverval per seconde, dit is belangerijk om in je achterhoofd te houden, want met de verval tijd kan je dan berekenen hoeveel van C-14 je nodig hebt om 0.23 bq te meten. Dan weet je hoeveel C-14 je in een gram C hebt, kan je de hoeveelheid C-12 berekenen. en dus het massapercentage

Voor oef2:

De Cesium (of welk radioactiefmateriaal gevraagt word aangezien je C-137 niet bestaat)

Berichten: 180

Re: Oefening: activeit, daaruit massa afleiden

krymly schreef:voor oef1:

Ik snap niet precies wat je met "A C-12 = 2,76 (12*0,23) en A C-14 = 3,22" bedoelt, maar ik zou het als volgt aanpakken:

Een bq is een kernverval per seconde, dit is belangerijk om in je achterhoofd te houden, want met de verval tijd kan je dan berekenen hoeveel van C-14 je nodig hebt om 0.23 bq te meten. Dan weet je hoeveel C-14 je in een gram C hebt, kan je de hoeveelheid C-12 berekenen. en dus het massapercentage

Voor oef2:

De Cesium (of welk radioactiefmateriaal gevraagt word aangezien je C-137 niet bestaat)
voor oef 1:

1 Bq = 1 desintegratie / s

maar je moet 0,23 Bq meten, dus de formule wordt dan: 0,23 Bq = ... of niet?

voor oef 2: zou ik via de formule A = delta.N de N willen berekenen. Als ik deze formule verder uitwerk, heb ik echter ook nood aan de "t", de tijd. Die is hier toch nergens te vinden?

Reageer