Springen naar inhoud

Co2 uitstoot per voertuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jopske

    jopske


  • >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2011 - 20:37

hallo,
ik zag dit artikel in test-aankoop:

Geplaatste afbeelding
er staat bij: voor trein, vliegtuig en bus worden ze per passagier uitgedrukt.
(hieruit leid ik af dat de uitstoot voor de andere gewoon per voertuig is?)


Begrijp ik het juist:
je hebt een lagere uitstoot als je alleen in een middelgrote dieselwagen zit, dan dat je de bus neemt?!

dus carpoolen is een veel beter optie dan de bus te nemen?


betekent dit dat men niet uitgegaan is van de ideale situatie (waarbij de bus vol is)
maar van het gemiddelde aantal reizigers op een bus?
(waarbij een laag aantal personen dus een heel hoge uitstoot per persoon tot gevolg heeft)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 april 2011 - 20:45

Zoals het er staat zou je inderdaad moeten concluderen dat het bij prive voertuigen om het verbruik per voertuig gaat.
Maar het is dan wel vreemd dat het verschil tussen een scooter en een benzineauto vrij gering is, terwijl een auto toch zo'n 3 keer zoveel benzine verbruikt per km.

#3

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2011 - 22:51

Ik vraag me zeer sterk af waar dit overzichtje vandaankomt. Zonder achterliggende gegevens over de gebruikte rekenmethode zegt het mij in ieder geval niets. Maar gezien de genoemde TGV en gezien de belachelijk lage CO2-uitstoot van de elektrische auto vermoed ik dat het hier om een Frans onderzoek gaat.

Voor de Nederlandse situatie zal het allemaal nogal anders liggen, aangezien de elektriciteit bij ons voornamelijk uit kolen en gas komt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#4

jopske

    jopske


  • >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 10:12

die hoge uitstoot van de scooter zal mss voornamelijk voortkomen uit het gebruik van benzine ipv diesel,
en de minder efficiente motoren?

gegevens komen van consoGlobe.com
die site is inderdaad uit Frankrijk denk ik.
Hoe gebeurt elektriciteitsopwekking dan wel in Frankrijk, kernenergie?

bedankt voor de antwoorden al!

Veranderd door jopske, 25 april 2011 - 10:24


#5

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2011 - 11:27

Originele bron: http://www.consoglob...ns-polluants-cg

Zonder duidelijkheid over hoe de getallen berekend zijn en onder welke aannames is er niets zinnigs over te zeggen.

Frankrijk heeft inderdaad 80% kernenergie.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 april 2011 - 12:32

die hoge uitstoot van de scooter zal mss voornamelijk voortkomen uit het gebruik van benzine ipv diesel,
en de minder efficiente motoren?

Ik vergeleek de scooter met een benzineauto.
Minder efficiŽnte motor zou kunnen, maar een auto verbruikt per km ongeveer 3 keer zo veel benzine als een scooter, dus is de CO2 uitstoot ook 3 keer zo groot. In het overzicht is het verschil veel kleiner, 113 tegen 135.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures