Springen naar inhoud

Evenwichtverschuivingen

• Log in om te kunnen reageren

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 12:01

Hallo lezers,

Scheikunde is niet mijn sterkste vak en ik heb gemerkt dat ik vaak moeite heb met de verschuivingen van evenwichten en aan welke kant deze liggen. Dit is mijn nooit echt goed duidelijk geworden/uitgelegd.

Ik heb hier bijv. een vraag

Bij de reactie hieronder is het evenwicht ingesteld. Vervolgens wordt een invloed uitgeoefend op het evenwicht zoals hieronder aangegeven. Klik op het cirkeltje om aan te geven of de reactie door de beinvloeding naar rechts, links of niet zal verschuiven. H=...KJ geeft de reactiewarmte aan.
2SO3(g) =>2SO2(g) + O2(g) H=-10KJ
De temperatuur wordt verlaagd.
De reactie zal verschuiven naar: links, rechts of geen verandering.

Hoe moet ik dit aanpakken. Ik weet wel hoe je het evenwicht moet opstellen met K= ([SO2]^2 * [O2]) / [SO3]^2
maar hoe moet ik nu verder.?

dank voor het lezen

Veranderd door markvincentt, 25 april 2011 - 12:03

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2011 - 12:47

Als LaTeX kan je de reactievergelijking ook schrijven als: 2SO3 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif2SO2 + O2 + warmte
Ben je hier iets mee?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 13:04

Als LaTeX

kan je de reactievergelijking ook schrijven als: 2SO3 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif2SO2 + O2 + warmte
Ben je hier iets mee?

wat heeft u precies gedaan?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2011 - 13:28

Wel als LaTeX dan wordt er warmte vrijgesteld bij de reactie, bijgevolg kan je onderstaande vergelijking schrijven:
2SO3 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif 2SO2 + O2 + warmte

Ben je verder vertrouwd met het principe van Le Ch‚telier?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures