Springen naar inhoud

Non-verbale communicatie

• Log in om te kunnen reageren

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 17:19

Hoi ;)
Men beweert dat de non-verbale communicatie 80% van de communicatie neemt. Is dit juist en wat voor argumenten hebben ze hiervoor?

Gegroet

Veranderd door exception, 25 april 2011 - 17:19

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zara

zara

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 april 2011 - 18:00

Lichaamstaal en ogenstand (ogentaal) kunnen het tegengestelde betekenen als hetgene men via woorden opvangt;het percentage te bepalen is een ander lastiger verhaal.

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 18:07

Ja maar sommige communicatie deskundigen hebben het zo bepaald, en de vraag was: hoe of wat zijn hun argumenten? (ik heb in google niets terug kunnen vinden).

Veranderd door exception, 25 april 2011 - 18:09

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 april 2011 - 18:13

Dit heb ik me ook al een tijdlang afgevraagd. Als we 80% non-verbaal communiceren, waarom snap ik dan niks van wat andere mensen me willen duidelijk maken in een taal die ik niet begrijp? Kent iemand wetenschappelijke bronnen?

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2011 - 19:47

Sowieso, hoe procentueer je communicatie? Hoe meet je zoiets? Wat betekent überhaupt de frase "80% van communicatie"?

Trouwens ik snap het wel hoor. Het enige dat je met woorden kan doen is mededelingen doen. Met lichaamstaal kun je emotie overbrengen. Bovendien is lichaamstaal voor een deel een onbewust proces en gesproken taal is altijd bewust. En het onderbewustzijn liegt niet ;) (Dit is hoe ik er als leek over denk hoor! Geenszins wetenschappelijk verklaard)

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2011 - 08:48

Of je onderbewustzijn liegt of niet, daar durf ik geen uitspraken over te doen. Maar dit betekent bij lange na niet dat de andere persoon deze non-verbale communicatie juist interpreteert. Dus ook al zend je de "ware" signalen uit, de ontvanger kan hieruit dan alsnog een "onware" conclusie trekken.

Bovendien kun je ook prima met woorden een emotie overbrengen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "ik ben blij" en dan weet de andere persoon dat je blij bent. Hoe kun je anders emotie in bijvoorbeeld een verhaal stoppen?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 april 2011 - 09:04

Als we 80% non-verbaal communiceren, waarom snap ik dan niks van wat andere mensen me willen duidelijk maken in een taal die ik niet begrijp?

Omdat ook non-verbale communicatie is aangeleerd (en dus cultuur-afhankelijk)?

Veranderd door EvilBro, 29 april 2011 - 09:05

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures