Springen naar inhoud

Positieve selectie

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 18:45

Beste forumleden.

Ik zit een beetje in de knoop met iets..
In mijn cursus staat:
"Variation in substitution rates may result from" (onder andere):
* Evolving functions of the encoded protein
* Changes in the intensity of natural selection
* Stochastic variation in the frequency of mutations

Bij het eerste * zei de prof (als ik het goed heb genoteerd): 'dit gaat vaak gepaard met versnelde mutatie, positieve selectie'.

Akkoord.. maar hoe kan een mutatiesnelheid veranderen? Hoe weet dat gen: "aha er is positieve selectie op mij en ik moet hier sneller gaan muteren"?

Ik weet ook, als een gen een nieuwe functie krijgt, dat een van de eerste mutaties al meteen een 'goede' moet zijn, dus dat het het organisme al meteen een selectief voordeel moet bieden om positief geselecteerd te worden.

Is die snelheid écht verhoogd? Want ik las zonet in verschillende wetenschappelijke artikels dat, bij + selectie, het aantal niet-synonieme mutaties/synonieme substituties verhoogt.

Ik ben beetje in de war.. hopelijk begrijpen jullie mn punt.

Mvg
Liekeu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 april 2011 - 16:22

mutatiesnelheden veranderen in principe niet tenzij er exogene stoffen aanwezig zijn die mutagee nzijn. Los hiervan kan een verhoogde selectiedruk wel zorgen voor een snellere verandering, puur doordat mutaties vastgehouden worden.
"Meep meep meep." Beaker

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2011 - 14:34

mutatiesnelheden veranderen in principe niet tenzij er exogene stoffen aanwezig zijn die mutagee nzijn. Los hiervan kan een verhoogde selectiedruk wel zorgen voor een snellere verandering, puur doordat mutaties vastgehouden worden.

Dus een positieve selectie houdt een bepaalde mutatie vast zodat het een substitutie wordt, ipv ze weg te selecteren bv?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 april 2011 - 17:35

Min of meer, ja.
"Meep meep meep." Beaker

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2011 - 07:27

Min of meer, ja.

Ok thx.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures