Metaalionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Metaalionen

Ik moet voor scheikunde met de volgende gegevens kunnen berekenen wat de massa is van het metaalion met ion lading 2+. Ik heb een klein beetje een idee hoe ik dit moet aanpakken!

gegevens:

C= 403

A= 0,56

s= 720

afzetting aan de negatieve elektrode: 0,122gram

Hoe kan ik met deze gegevens de atoommassa berekenen en deze dan weer aan een atoom koppelen?

ik heb met behulp van mijn handboek de volgende handelingen verricht:

- 1A=1C/s --> 0,56A= 0.56C/s

0.56/ elementair kwantum --> 0.56/1,602e-19 = 3,495930e18/2 = 1,747815231e18

- afgezette massa= 0,122g --> 7,34700e22

- 7.34700e22/1,747815231e18 = 41418u

geen enkel atoom heeft de massa 41418u. Hierop loop ik vast

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Metaalionen

generaalf schreef:Ik moet voor scheikunde met de volgende gegevens kunnen berekenen wat de massa is van het metaalion met ion lading 2+. Ik heb een klein beetje een idee hoe ik dit moet aanpakken!

gegevens:

C= 403

A= 0,56

s= 720

afzetting aan de negatieve elektrode: 0,122gram

Hoe kan ik met deze gegevens de atoommassa berekenen en deze dan weer aan een atoom koppelen?

ik heb met behulp van mijn handboek de volgende handelingen verricht:

- 1A=1C/s --> 0,56A= 0.56C/s

0.56/ elementair kwantum --> 0.56/1,602e-19 = 3,495930e18/2 = 1,747815231e18

- afgezette massa= 0,122g --> 7,34700e22

- 7.34700e22/1,747815231e18 = 41418u

geen enkel atoom heeft de massa 41418u. Hierop loop ik vast
Begin eens met het begin: Schrijf de reactie op. Ook al weet je niet precies om welke stof het gaat, er vindt "iets" plaats met een ion en een metaal dat neerslaat. En daar zijn elektronen bij betrokken. Dat kun je opschrijven in de vorm van een chemische reactie, en alleen al dat opschrijven helpt je normaal gesproken om een overzicht te krijgen van de opgave.

Vervolgens:

de gegevens uit te schrijven in de vorm grootheid = ... eenheid

Bijvoorbeeld: t = 720 s

Want iets als "A=0,56" slaat niet alleen nergens op, maar door het op deze manier op te schrijven raak je al heel snel het overzicht kwijt over berekening die je aan het maken bent.

Daarna: Werk de opgave uit in formules. Laat grootheden zoveel mogelijk staan, zonder getallen in te vullen, en werk alles stap voor stap. En denk eraan dat je bij chemische berekeningen dingen altijd omrekent in hoeveelheden (in mol). Dat omrekenen is altijd het middelpunt van de berekening.

Uiteindelijk kom je aan een (1) vergelijking waar je alleen nog wat gegevens (die je daarboven hebt opgeschreven) hoeft in te vullen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Metaalionen

Bedankt voor de snelle reactie maar, Ik heb voor deze/dit opdracht/practicum geen stoffen gekregen om in een reactie vergelijking te plaatsen.

Ik moest een practicum uit voeren waarbij ik een onbekende metaaloplossing kreeg. Bij deze vloeistof kreeg ik 2 elektrodes van hetzelfde metaal dat opgelost was in de oplossing. Deze elektrodes sloot ik aan op een stroomkring met een ampère meter. Vervolgens heb ik gemeten tot de 403 coulomb, ik kwam tot deze door: het aantal secondes te vermenigvuldigen met de stroomsterkte op dat moment.

Bij 403 coulomb was de tijd 720sec en de stroomsterkte 0,56A

Vervolgens heb ik de stroomkring onderbroken en de elektrodes in de droogkast gelegd. De oplossing heb ik gefilterd op overblijfselen van de vorming van het nieuwe metaal. De totale toegenomen massa is: 0,122g.

Nu was de onderzoeksvraag: Welk metaal is opgelost in de oplossing, als gegeven de ion lading is 2+?

Ik heb nu echt geen flauw idee meer hoe ik met de bovenstaande gegevens kan berekenen, welk metaal dit is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Metaalionen

Vervolgens heb ik gemeten tot de 403 coulomb, ik kwam tot deze door: het aantal secondes te vermenigvuldigen met de stroomsterkte op dat moment.
Klopt, dit is in feite de wet van Ampère
\(Q( C ) = I(A) * t(s)\)
Ik heb voor deze/dit opdracht/practicum geen stoffen gekregen om in een reactie vergelijking te plaatsen.

(...)

Nu was de onderzoeksvraag: Welk metaal is opgelost in de oplossing, als gegeven de ion lading is 2+?
Hiermee kan je echter wel een reactie opstellen, ook al ken je de stoffen niet. Namelijk: Me2+ + 2e- Afbeelding Me

Vervolgens zou je verder moeten kunnen via volgend stappenplan:
  1. Hoeveel mol elektronen worden bij deze reactie gebruikt?
  2. Weet je ook met hoeveel lading dit overeenkomt? (Hint: constante van Faraday)
  3. Via de lading uit je experiment en de bekomen lading uit puntje 2 kan je het aantal mol berekenen.
  4. Lukt het vervolgens om de molaire massa van jouw metaal te berekenen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Metaalionen

Bedankt voor de snelle reactie maar, Ik heb voor deze/dit opdracht/practicum geen stoffen gekregen om in een reactie vergelijking te plaatsen.
Dat is niet zo'n punt; dan noem je de stof gewoon "X" en het bijbehorende metaalion X2+
Ik heb nu echt geen flauw idee meer hoe ik met de bovenstaande gegevens kan berekenen, welk metaal dit is.
Dan moet je maar eens beginnen met het stappenplan volgen zoals ik dat opschreef. Je probleem is dat je niet weet wat je met je gegevens aanmoet. Dat probleem los je op door je gegevens te ordenen.

Je was in feite al een aardig eind op weg. Maar je maakte in die berekening een lullig foutje, waardoor je op een onbruikbare waarde uitkomt. Dat foutje kun je opsporen door - nogmaals ;) - je gegevens te ordenen en de formules (die je nu volledig ingevuld met getallen) duidelijk op te schrijven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Metaalionen

Aha ik zie het foutje!

Ik heb een tienmacht fout gedaan! ;)

Bedankt voor jullie hulp

Reageer