[materiaalkunde] pittige vraagstukken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

[materiaalkunde] pittige vraagstukken

hallo, er zijn een paar vraagstukken in mijn handboek waar ik echt niet uit geraak

vraag 1:Een gesloten buis uit roestvast staal, met een wanddikte d=2mm en een buitendiameter D=2R=5cm, staat onder een inwendige druk van p =20MPa. De vloeigrens van het materiaal is 1000MPa. Welk torsiemoment kan deze buis nog verdragen vooraleer ze plastisch bezwijkt?

Hint: De omtrekspanning is: sigma = p*R/D , de schuifspanning tau = 16*M/Pi*D³ met het torsiemoment M.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [materiaalkunde] pittige vraagstukken

Vanwege de nogal technische kant wordt dit verplaatst naar constructieleer.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [materiaalkunde] pittige vraagstukken

Kan je een uitdrukking bedenken voor het torsiemoment M in functie van de bovenstaande gegevens? Hoe vertaal je plastisch bezwijken? Dit komt overeen met de maximum...?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: [materiaalkunde] pittige vraagstukken

plastische bezwijken is als vloeigrens bereikt wordt in een zuivere trek dus

hoofdspanning van de spanningstensor berekenen maar daar zit mijn probleem

ik zou het probleem zowiezo in cilindercoordinaten omschrijven en dan zit je met een

omtrekspanning die werkt in radiale richting maar door de inwendige druk werkt er dan ook

een spanning in tangentiele- en as richting ? ik krijg de spanningstensor niet goed opgesteld eigenlijk

sigma = [20 0 0;0 20 tau ;0 tau omtrekspanning] met tau hogerbeschreven ifv M maar over de juistheid van de tensor

( richting: 1ste kolom z, 2de kolom tang., 3de kolom radiaal)



ben ik niet zeker

Reageer