Springen naar inhoud

Een uitbreiding op het minkowski diagram..

• Log in om te kunnen reageren

higgs

higgs

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2011 - 19:15

Het bestaande Minkowsi diagram ziet er ongeveer zo uit,

Geplaatste afbeelding

De tijd ( y-as) staat hier haaks op de x-as ( tijd)

Ik denk zelf dat de x en y as in elkaars verlengde liggen, tijd en ruimte zijn verweven met elkaar, en denk dat je dit diagram eigenlijk een kwartslag zou moeten draaien.

De x en y as liggen dan als 1 lijn in elkaars verlengde welke ik hieronder aangeef als t1 t/m t4.

Geplaatste afbeelding

Wat ik nu denk is dat tijd en ruimte letterlijk in elkaars verlengde liggen en dat beweging t.o.v. elkaar een verschuiving is van elkaars tijds assen. De nummers 1 t/m 4 stellen hier 4 massa's voor die allemaal een eigen weg door de ruimtetijd afleggen.

Ook heb ik in dit diagram een onderscheid gemaakt tussen "voor, boven. achter en onder".
Dus hoewel iedere massa in feite maar 1 richting op kan in de tijd, kan een massa t.o.v. een andere massa wel ieder denkbare plaats innemen.

Ook de snel;heid waarmee massa's onderling bewegen heeft hier invloed op de kromming van ruimte en tijd. De verticale gekeurde lijnen ( blauw, rood zwart en wit) laten curve;s zien die een massa maakt in de ruimtetijd als deze sneller of trager gaat.

In dit diagram stel ik voor dat 1 het traagst gaat van allemaal en 4 het snelst.

Het komt er dan op neer dat des te trager een massa door de ruimtetijd gaat, des te meer trekt hij de ruimte krom.

Goed, misschien hoort dit meer bij theorie ontwikkeling, maar begrijpt iemand iets van dit ruimtetijd diagram wat ik hier laat zien?

Veranderd door higgs, 27 april 2011 - 19:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2011 - 10:56

Sorry, maar aan je verhaal valt werkelijk geen touw vast te knopen. Ik snap er werkelijk niets van. :s

De tijd ( y-as) staat hier haaks op de x-as ( tijd)

Ik denk zelf dat de x en y as in elkaars verlengde liggen, tijd en ruimte zijn verweven met elkaar, en denk dat je dit diagram eigenlijk een kwartslag zou moeten draaien.

Als je een het oorspronkelijke diagram een kwart slag draait, dan staan de x-as en y-as toch nog steeds haaks op elkaar? En hoe kunnen twee assen in godsnaam in elkaars verlengde liggen? Een as is een oneindig lange rechte lijn. Twee zulke lijnen kunnen elkaar in één punt snijden, of ze kunnen paralel liggen. Maar twee oneindig lange lijnen kunnen niet 'in elkaars verlengde liggen', want dan heb je het gewoon over één lijn.

De x en y as liggen dan als 1 lijn in elkaars verlengde welke ik hieronder aangeef als t1 t/m t4.

In je tekening lijkt het er meer op dat het gewoon vier lijnen zijn die elkaar in één punt snijden, precies zoals ze dat ook in een normaal Minkowski diagram doen. Alleen lijken de hoeken tussen jouw lijnen kleiner te zijn.

Wat ik nu denk is dat tijd en ruimte letterlijk in elkaars verlengde liggen en dat beweging t.o.v. elkaar een verschuiving is van elkaars tijds assen.

waar verwijst het woord 'elkaar' naar? Bedoel je dat wanneer deeltjes ten opzichte van elkaar bewegen, de tijds assen van deze deeltjes ten opzichte van elkaar verschuiven? Maar dat begrijp ik niet, want deeltjes hebben geen eigen tijd as. Het diagram heeft assen, en de deeltjes zijn punten in het diagram. Bovendien kunnen assen niet verschuiven, want het zijn vaste objecten van het diagram, het zijn geen objecten die door je diagram heen kunnen bewegen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures