Sociologie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 28

Sociologie

Beste,...

Ik Ben de laatste dagen opzoek naar boeken over sociologie maar meer concreet naar boeken die uitleg geven over hoe de maatschappij in elkaar zit. Is er hier voor een appart deelgebied in de sociologie? of is sociologie één samenvattende wetenschap waar je niet bv: 'maatschappij werking' als afzonderlijk word gezien?(ik hoef niet per se helemaal te weten hoe mensen zich gedragen in die maatschappij maar meer hoe het gevormd word en hoe het in elkaar zit.)

Als je mij raad kan geven bedankt daarvoor ;)

Vriendelijke groeten,

Pax-Aurelius

Berichten: 954

Re: Sociologie

Dag Pax,

Wat bedoel je precies met hoe de maatschappij in elkaar zit? Bijvoorbeeld wat de overheid doet? Hoe het juridische systeem functioneert? Hoe de markt werkt? Wat de rol is van informele gemeenschappen en families? Hoe organisaties werken?

Met je vraag kan ik nu nog alle kanten op in ieder geval ;)

Berichten: 28

Re: Sociologie

ferry schreef:Dag Pax,

Wat bedoel je precies met hoe de maatschappij in elkaar zit? Bijvoorbeeld wat de overheid doet? Hoe het juridische

systeem functioneert? Hoe de markt werkt? Wat de rol is van informele gemeenschappen en families? Hoe organisaties werken?

Met je vraag kan ik nu nog alle kanten op in ieder geval ;)
Ja ik weet niet hoe ik het moet zeggen. zoals je zegt ja ook overheidsingrepen, maar ook wat is een maatschappij wat is het doel wat is er slecht aan...

voorbeeld: Ik keek naar een nieuws op tv. Het ging over de kernramp in fukushima. Het nieuws zei dat het niet zo erg was zoals in tsjernobyl. On,ze kerncentrales zouden veilig zijn en worden onderworpen aan een stress test. Toen las ik een artikel in een tijdschrift van een kern chemicus(die veel weet over kerncentrales, werkt met ingenieurs...)

Hij vertelde heel wat anders als in de kranten werden verkondigt. Dat ook de kerncentrales in belgie vroeg of laat gevaar zullen meebrengen, en dat die stress test totaal niet veilig zijn.. (heel schokkerende artikel maar wel waarheid volgens mij). Nu vraag ik mij sinds kort af hoe eigenlijk alles in elkaar zit in onze maatschappij en de televisie (alles wat ons beïnvloed..). Ik hoop dat je een beetje weet wat ik bedoel?

Bedankt

Pax

Berichten: 1

Re: Sociologie

Ik weet niet of het nog relevant is maar wat dacht van het boek 'Samenlevingen' van Nico Wilterdink en Bart Van Heerikhuizen..... Is een goede inleiding.

Berichten: 954

Re: Sociologie


Berichten: 28

Re: Sociologie

Bedankt vor de informatie ;)

Reageer