Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Hallo iedereen,

Ik zou graag een aardfout simuleren op een geleidend oppervlak. (zoals je bv bij een niet geaarde wasmachine kan tegenkomen.) Om het veilig te houden doe ik dit natuurlijk niet met 230V. Ik heb een kleine generator gevonden met een zwengel. waarmee ik wanneer ik normaal draai tussen de 15 en 20 volt kan opwekken. Als ik echt hard draai haal ik max 40VAC.

Ik heb al een hele tijd zitten proberen, maar ik kan geen voelbare spanning op een (geleidend en niet geaard) oppervlak krijgen. Ik denk dat het misschien komt doordat de opgewekte stroom te laag is en de weerstand door een menselijk lichaam te groot, maar ik zou graag dit graag zeker weten, en wat ik zou kunnen doen om het eventueel toch te doen werken.

ik hoop dat ik dit bericht hier goed heb gezet en dat er iemand van jullie mij kan helpen.

alvast bedankt

Berichten: 7

Re: Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Dit gaat nooit betrouwbaar lukken, de geleiding is onvoorspelbaar. De stroom moet namelijk ook terug.

Bij een zweterige leerling kan de stroom bij 20V al pijnlijk zijn (Een oud klasgenoot van me had dit al vanaf 12V!).

Beter is het om een "butt-kicker" onder of in de balk te monteren, hiermee simuleer je best een aardige schok! En dit werkt altijd, ongeacht welke leerling het is! Als je 'm goed monteert hoor je 'm niet eens, maar voelen doe je wel!

Voorbeeld: http://shop.rightthing.nl/index.php?main_p...amp;language=nl

EDIT: DOE HET NOOIT MET SPANNING, ELKE SPANNING DIE JE KAN VOELEN KAN OOK GEVAARLIJK ZIJN!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Bij een zweterige leerling kan de stroom bij 20V al pijnlijk zijn
Lektro heeft het nergens over leerlingen. Heb je soms voorkennis? ;)

Berichten: 7

Re: Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Lektro heeft het nergens over leerlingen. Heb je soms voorkennis? ;)


Een beetje... Maar dat neemt niet weg dat ik het idee wel leuk vind, maar niet met een spanning, een trilling kan dit prima simuleren, daar schrikt een mens ook wel van als het onverwacht is!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Als je les geeft in electronica, verwacht ik dat je het verschil tussen potentieel en stroom wel kent.

230 V is hardstikke veilig

12V is dodelijk.

Het ligt er aan hoeveel stroom het kan leveren.

Ik denk dat er teveel variabelen zijn. Wat voor zolen gebruikt men, hoe vochtig is het. etc. Elke schok kan gevaarlijk zijn, denk maar aan hartpatienten, of mensen met een pacemaker.

Berichten: 582

Re: Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Een beetje... Maar dat neemt niet weg dat ik het idee wel leuk vind...
Me dunkt dat zo'n proef inhoudelijk niets toedraagt aan zo'n les... gewoon niet doen dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Niet-geaard toestel met isolatiefout simuleren

Dus om je leerlingen duidelijk te maken hoe belangrijk aarden wel is en gevaarlijk schokken zijn, ga je een veilige opstelling bouwen die schokken geeft?

Sinds wanneer is omgekeerde psychologie een pedagogische methode, vraag ik me zo af?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer