[profielwerkstuk] Geheugenmetaal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[profielwerkstuk] Geheugenmetaal

Hoi

Als pws gaan we het doen over geheugenmetaal. Dit is metaal dat je in de gewenste positie kunt brengen en wat bij een temperatuursverhoging of stroom terug gaat naar de positie waar het oorspronkelijk in was gemaakt.

Maar ik ben nog op zoek naar boeken of links waar wat dieper wordt ingegaan naar de werking van geheugenmetaal of het maken ervan. Is er iemand hier die er iets meer vanaf weet, want internet is te oppervlakkig voor zover ik heb gevonden

Alvast gedankt

Doomen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [profielwerkstuk] Geheugenmetaal

Heeft erg weinig met moderne natuurkunde te maken, meer iets voor huiswerk en practica.

Je kan hier een trial kit van geheugenmetaal bestellen uit Belgie kost 21 euro heb ik gehoord, en dan komen daar nog verzendkosten bij. Dan kan je er zelf mee spelen en het eens bekijken, waarschijnlijk kan je daar informatie krijgen.

http://users.skynet.be/pro-rail/_private/f...am/ukcafam5.htm

Hier heb je verder wat info in het engels die je waarschijnlijk verder kan helpen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shape_memory_alloy
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [profielwerkstuk] Geheugenmetaal

Ik weet wel iets over de praktische toepassing van geheugenmetaal, maar vrijwel niets over wat het precies is en hoe het werkt.

Je kunt bij een zoekactie mss meer resultaten boeken als je weet dat het in het Engels Shape Memory Alloy heet, afgekort SMA.

Berichten: 11

Re: [profielwerkstuk] Geheugenmetaal

Ok, ik weet nu wat het is en hoe het werkt, maar ben nu nog op zoek naar een experiment met geheugenmetaal. Is er iemand die een idee heeft?

Mazzel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [profielwerkstuk] Geheugenmetaal

Kijken hoeveel temperatuur verandering er nodig is om het geheugen aan te roepen.

Je zou kunnen kijken hoeveel kracht geheugen metaal heeft, door een newton metertje aan het einde te hangen, en dit uitzetten tegen de temperatuur.

Wat wil je er zelf precies mee?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 11

Re: [profielwerkstuk] Geheugenmetaal

Het plan is om zelf geheugenmetaal te maken en dit in een vorm te gieten van bijvoorbeeld een blikje, zodat het altijd blijkbaar blijft

Reageer