Maximale belasting houten zolder/vliering

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 9

Maximale belasting houten zolder/vliering

Hoi allen,

Wij hebben in onze arbeiderswoning uit 1947 een vliering waar een vaste trap in is gezet. Nu vroeg ik me af met hoeveel kg de zolder/vlieringvloer maximaal belast mag worden.

De zolder is ongeveer 3.40 bij 4.80

De draagbalken lopen in de lengte. Ze zijn dus 4.80 lang, behalve in het gat waar de vaste trap in is gezet.

De balken zijn 6 bij 16,5 cm.

Als ik het goed zie, is de hart op hart afstand van de balken steeds anders. De ene keer 61 cm, dan weer 65 en dan weer 67. Er liggen zover ik kan zien 5 balken over een breedte van 3.40. De vloer is nog wel iets breder, maar verder aan de zijkanten kan ik niet kijken, daar zijn gipsplaten voor gezet. Maar ik neem aan dat daarachter gewoon het dak doorloopt.

En die balken zijn dan ongeveer 4,80 lang, behalve bij het trappengat, daar gaat er een meter af.

Er zijn twee schuine kanten. Deze schuine kanten lopen parallel aan de draagbalken. Lange kanten dus.

Verder is misschien nog van belang dat al vanaf de eerste verdieping een schuin dak loopt...

Ik hoop dat iemand me een indicatie kan geven.

Berichten: 232

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

In principe kun je bij het bouwarchief van de gemeente de constructieberekeningen van de woning opvragen. Daaruit kun je afleiden met welke belasting de vloer berekend is.

Als je het zelf gaat berekenen volgens de huidige norm voor belastingen (NEN 6702) wordt je waarschijnlijk niet vrolijk. Meestal kan de vloer wat betreft sterkte wel wat extra's hebben, maar je gaat je niet comfortabel voelen wanneer hij flink gaat doorzakken. Dit is meestal maatgevend in vloerconstructies.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Van een woning uit 1947 hebben ze in het bouwarchief van de gemeente echt geen constructieberekening. Zou me tenminste hogelijk verbazen.

Zeker volgens huidige maatstaven is de beschreven constructie tamelijk licht. Ik heb zelf een paar jaar geleden een plat dak uitrgerekend met een overspanning van 3,50 meter, en daar kwam ik al op zwaardere balken uit. Zal eens kijken of ik aan de hand van die berekening iets over je vloer kan zeggen.

Berichten: 9

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Ik heb uit die tijd nog wel een bouwtekening en het "bestek". Daarin staat dat de balken 6 bij 16,5 zijn.

Er staat ook in dat de balken hart op hart 60 cm van elkaar liggen. Maar als ik kijk op welke plekken de dwarslatten zijn vastgespijkerd op de draagbalken dat is dat om de 62, 65 en 67 cm.

Het zou fijn zijn als je met de informatie iets kan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Ik heb net even zitten rekenen, en ik kom op een belastbaarheid van ongeveer 50 kg/m2.

Uitgaande van een gemiddelde balkafstand van 65 cm en een maximale doorbuiging van 10 mm in het midden van de balklengte.

Je zou de draagkracht een heel stuk kunnen verbeteren als je ongeveer in het midden van de balken een onderslagbalk of een steunmuur kunt plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Heb je hier iets aan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Handige link!

Ik heb een paar van die berekeningen gevolgd, en de conclusie is ook daar dat de vloer veel te licht geconstrueerd is.

Berichten: 9

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Hmmm. tja. te licht geconstrueerd dus. Wat nu?? Het is een huurhuis. De opzichter is al geweest en die zegt dat er "heel wat" op kan staan. Lekker vaag dus!

We hebben er nu ongeveer 600 elpees op gezet, verdeeld over de vijf balken. Dat kan toch hopelijk wel. Verder leven we er niet behalve af en toe een logee..

Is dit onverantwoordelijk??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

De vloeroppervlakte is ongeveer 16 vierkante meter. In mijn berekening kwam ik op 50 kg per vierkante meter. Dat betekent dat je er 32 zakken cement op kan leggen. Maar wel gelijkmatig verdeeld natuurlijk.

Dus die 600 elpees zullen je vloer niet laten instorten. En een paar bedden met logees kunnen er ook nog wel bij.

Berichten: 9

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Dank je wel voor je rekenwerk en advies!!! Heb ik veel aan! Fijn dat de logeers kunnen blijven komen haha!!

Berichten: 232

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

klazon schreef:Van een woning uit 1947 hebben ze in het bouwarchief van de gemeente echt geen constructieberekening. Zou me tenminste hogelijk verbazen.

...
Ja je hebt gelijk. 1947 is misschien een beetje ver in het verleden.
klazon schreef:Ik heb net even zitten rekenen, en ik kom op een belastbaarheid van ongeveer 50 kg/m2.

Uitgaande van een gemiddelde balkafstand van 65 cm en een maximale doorbuiging van 10 mm in het midden van de balklengte.
Waarom neem je een maximale doorbuiging van 10mm?

Norm schrijft voor 0,004 * overspanning = 19,2 mm bij de balken met een overspanning van 4,8m en 14mm bij een overspanning van 3,5m

Houd er rekening mee dat je bij de belastbaarheid ook het eigen gewicht van de vloer moet meetellen a 30kg per m².

Dan hou je een veranderlijke belasting over van 20kg.

Bij doorbuiging moet je ook nog de permanente belasting dubbel tellen voor doorbuiging in eindtoestand ivm kruip. Zeker als de woning al meer dan 50 jaar oud is heeft kruip al opgetreden.

Hier de rekensom:

Doorbuiging wordt berekent middels deze formule:

u = 5/384 * (q*l^4)/(EI)

u = max doobuiging (=19,2mm)

q = belasting per afstand (is ?)

l = lengte van overspanning (4800mm)

E = elasticiteit modulus materiaal (9000 N/mm², vurenhout klasse C18)

b = breedte profiel (60mm)

h = hoogte profiel (165mm)

I = oppervlaktetraagheidsmoment van profiel (1/12 * b * h^3 = 22460625 mm^4)

omdat alleen q hier onbekend is herschrijven we de formule:

q = u * EI *384 /(5*l^4) = 0,56N/mm (of 0,56kN/m)

met hart op hart afstand van 650 mm : 0,56/0,65 = 0,86 kN/m² = 86 kg/m²

daar trekken we 2x de permanente belasting (eigen gewicht) van af en dan komen we op 26 kg/m² aan toegestane veranderlijke belasting.

In de praktijk red je het ook met wat extra gewicht, maar zo zou ik het uitrekenen.

Ik zou adviseren om de hoeveelheid balken te verdubbelen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Waarom neem je een maximale doorbuiging van 10mm?
Ik ga uit van een doorbuiging van 1/500 van de overspanning, afgerond dus 10mm.

Een doorbuiging van 19 mm vind ik nogal fors, en als ik zelf iets bouw zou ik nooit van zo'n grote doorbuiging willen.

Voor de berekening heb ik exact dezelfde formule gebruikt, maar vanwege de kleinere doorbuiging kom ik dus op een andere eindwaarde.

Het eigen gewicht had ik niet meegerekend, omdat ik er gemakshalve van uitging dat dat verwaarloosbaar is. Maar in dit geval dus niet.
Ik zou adviseren om de hoeveelheid balken te verdubbelen.
Lijkt me problematisch, aangezien het hier om een huurwoning gaat.

Berichten: 9

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

De hoeveelheid balken verdubbelen gaat inderdaad niet lukken.

We hebben er nu alleen maar die platen staan, verdeeld over 5 balken. Dat is ongeveer 160 kg. verder nog wat klein spul.

Maar mijn eigen gewicht is toch juist veranderlijk en niet permanent? Ik ben bijna nooit op de zolder. Hoezo neem je het eigen gewicht als permanent?

Berichten: 232

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Wij hebben dezelfde rekenmethode gebruikt en die klopt ook.

Toetsing volgens de nederlandse norm voor constructieve veiligheid is iets wat ik voor mijn werk doe. Ik weet daarom dat de norm voorschrijft dat de doorbuiging max 19,2 mm mag zijn op lange termijn. Neemt niet weg dat ik kan inkomen met het feit dat klazon zelf kiest voor 10mm, want bijna 2cm doorbuiging ga je wel zien ja.

In de praktijk kiezen veel fabrikanten van dakconstructies voor een max doorbuiging van 16mm. Het moet ook nog economisch blijven natuurlijk ;-)

Het eigen gewicht van de vloer is ook een waarde uit de norm. Deze zal afwijken van wat de houtfabrikant als waarde geeft, maar dat heeft volgens mij met luchtvochtigheid te maken.

Oplossing in deze zijn zoals klazon noemde om de overspanningslengte in te korten. Dit kan door een dragende wand of ligger er onder te leggen. Ook dit zijn ingrepen lijkt mij wat een huisbaas moet goedkeuren.

Maar even voor de duidelijkheid; dit gaat om een stijfheidsberekening en geen sterkte berekening. Dat de vloer in de praktijk meer aan lijkt te kunnen heeft er mee te maken dat doorbuiging bij (nieuw)bouw constructies maatgevend is.

Oh en eigen gewicht slaat op het eigen gewicht van de balken en de beplanking. Zij moeten hun eigen gewicht ook dragen.

Berichten: 9

Re: Maximale belasting houten zolder/vliering

Aan die vloer gaat de woningbouwvereniging echt niets doen. Ik kan natuurlijk niet aan komen zetten met informatie uit een wetenschapsforum. Dat betekent dat ik een constructeur zelf moet laten komen. Dat kost volgens mij heel wat.

De woningbouwvereniging heeft er geen enkele moeite mee als ik meer dan 500 kg op die vloer zet. Zij zeggen "dat hij wel wat kan hebben". Lekker vaag. En zij zullen dus zelf geen aannemer of constructeur laten meten omdat ze het geen probleem vinden.

Maar goed. Ik moet het dus doen met deze vloer zoals hij nu is.

Zelf snap ik er niet zo veel van. Jullie komen nu dus uit op ong. 26 kg per m2.

Betekent dat dat ik die platen kan laten staan en er af en toe een logee kan laten slapen of is dat toch te zwaar??

Reageer