Springen naar inhoud

Frank starling mechanisme

• Log in om te kunnen reageren

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2011 - 10:48

Ik probeer te achterhalen wat het verschil is tussen restrictieve en congestieve cardiomyopathie op basis van frank starling mechanisme.

Volgens mij is bij restrictieve cardiomyopathie de cardiomyocyten uitgerokken en hebben daarom een mindere contractie en er meer bloed aanwezig blijft in het ventrikel en dan het hele verhaal van gedaalde output die resulteert in minder doorbloeding van de weefsels,...

Bij restrictieve cardiomyopathie is de elasticiteit van de hartspier aangetast en zal u ventrikel niet meer kunnen uitzetten na contractie en dan het hele verhaal van backwardfailure,...Volgens mij geeft dit dus niets te maken met frank starling aangezien er niets gebeurt met u myocyten of ben ik fout??(louter dus op basis van frank starling mechanisme)

Alvast bedankt,

yvesvdv

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2011 - 14:13

Beiden hebben min of meer met het Frank Starling mechanisme te maken.

Congestieve > verwijde ventrikels > onvermogen om tot goede contractie te komen bij instroom van bloed.
Restrictieve > starre ventrikels > minder mobiele ventrikels bij instroom van bloed.

Het Frank Starling mechanisme zal bij beiden falen. In het eerste geval door minder knijpkracht an sich (iemand kan een steen niet op tillen omdat hij te slap is), in het tweede geval door een belemmering van de knijpkracht (iemand heeft voldoende kracht om de steen op te tillen, maar zijn armen zitten vastgebonden).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Vakantiegangstertje

Vakantiegangstertje

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2011 - 09:43

Ik had hierbij dat in beide gevallen het Frank Starling mechanisme niet geldt, omdat hoewel het einddiastolisch volume stijgt bij beide, het slagvolume bijna niet stijgt... Is dit juist of versta ik het verkeerd?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2011 - 12:10

Ik denk niet dat het einddiastolisch volume per se stijgt bij bijvoorbeeld een congestieve cardiomyopathie. Echter, bij het stijgen van het EDV treedt er geen reflectoire stijging op het van slagvolume.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures