Springen naar inhoud

Geslachtsbepaling in een vroeg stadium door dna

• Log in om te kunnen reageren

geerdt

geerdt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2011 - 20:53

Is het mogelijk om met een snelle methode het geslacht van cellen te kunnen bepalen doordat er bijvoorbeeld op Y chromosomen gereageerd wordt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2011 - 22:16

mogelijks met y chromosoom specifieke kleuringen (chromosome painting; indien de chromosomen ook zichtbaar zijn). FISH probes (fluorescence in situ hybridisation) techniek tegen Y chromosoom specifieke sequenties lijkt me ook een goeie manier. m.a.w y chromosoom kleuren en snel onder de (fluorescentie)microscoop bekijken lijkt me de snelste manier.

Veranderd door Sjitty, 29 april 2011 - 22:20

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2011 - 22:44

of misschien immunostaining tegen eiwitten exclusief aanwezig in cellen met een y chromosoom, maar dit is mogelijks duurder en houdt misschien langere incubatietijden in. ik geef gewoon enkele mogelijkheden, ik weet niet welke de beste, snelste of goedkoopste is. is het nodig dat de cel overleeft?

Veranderd door Sjitty, 29 april 2011 - 22:45

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 april 2011 - 23:12

Je kan ook de andere kant op gaan en zoeken op dingen die betrokken zijn bij x-chromosoom inactivatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Xist.
"Meep meep meep." Beaker

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2011 - 11:31

als de chromosomen niet gecondenseerd zijn( meestal enkel tijdens mitose/meiose),zal chromosome painting wellicht niet nuttig zijn. FISH werkt enkel ook denkik slecht bij een groot aantal complementaire sequenties, terwijl je hier per cel slechts 1 chromosoom molecule hebt. immunostaining tegen eiwitten ge-expresseerd door y chromosoom ( of zoals wouter aangaf, genen voor x chromosoom inactivatie bij vrouwelijke humane cellen) is misschien toch nog het nuttigst.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 april 2011 - 15:57

De belangrijkste criteria die de TS niet stelt is of de cellen nog bruikbaar moeten zijn of dat deze ook kapot mogen. In het geval dat ze intact dienen te blijven is het eenvoudigste om voor de bevruchting de zaadcellen te sorteren op gewicht, zaadcellen met een y-chromosoom zijn lichter dan een zaadcel met een x-chromosoom. En aan de hand hiervan het geslacht van de bevruchte eicel te bepalen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures