Water volume cv installatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Water volume cv installatie

Dag wetenschappers,

In mijn woonhuis (vrijstaand) heb ik alweer 5 jaar naar volle tevredenheid een elektrische CV ketel met daarop aangesloten een 9 tal radiatoren en over een kleine 100m2 vloerverwarming.

Aan deze CV ketel zit standaard een zeer klein expansievat wat naar ik vermoed nu kapot is. Zeer regelmatig bij moeten vullen van het systeem brengt mij tot deze gedachte. (druk valt steeds onder de 1 bar waardoor de beveiliging de ketel af laat slaan)

Omdat het een vrijstaand huis betrefd, er geen gas naartoe loopt, wij ook geen gas of olietank in de tuin willen hebben is elektra de enige optie. De eerste jaren van gebruik van deze ketel waren er maar een paar radiatoren op aangesloten en geen vloerverwarming dus was het verbruik redelijk binnen de perken te houden.

Met de uitbreiding van de radiatoren en de vloerverwarming slaat de ketel natuurlijk vaker aan en probeer ik het energie verbruik uiteraard zo laag mogelijk te houden.

Nu toch het expansievat kapot is vraag ik mij af of het zinvol is een groot expansievat aan de ketel te plaatsen.

Het idee hierachter is: hoe meer volume aan heet water (als het eenmaal is opgewarmt) hoe beter en des te minder zal de ketel aanslaan.

Is dit wetenschappelijk ook zo??

Ben benieuwd naar uw reactie!

Berichten: 236

Re: Water volume cv installatie

Een expansievat is geen buffervat!

Het expansievat wordt gebruikt om de uitzetting van het water op te vangen en mag zelf niet te warm worden.

Een buffervat wordt gebruikt om warmte op te slaan en de installatie stabieler te laten functioneren.

Indien je geen gas hebt en nu met elektra verwarmd zou ik eens aan een warmtepomp gaan denken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Water volume cv installatie

Het expansievat dient inderdaad om de uitzetting van het water op te vangen. Dat betekent ook dat je de grootte van het vat moet afstemmen op de totale waterinhoud van de installatie.

Expansievaten verschillen ook in de voordruk, afhankelijk van de plaats waar het zit, helemaal boven, of helemaal beneden, of ergens halverwege. Op de sites van de fabrikanten staat vaak precies uitgelegd wat voor vat je moet hebben.

Als je vat vaak stuk gaat, dan zou het kunnen dat je een verkeerd type hebt.

Ik was wel even verwonderd over die elektrische CV-ketel. Ik had er nog nooit van gehoord, en het lijkt me ook een omweg. Als je toch gedwongen bent om elektrisch te verwarmen, waarom dan geen elektrische radiatoren? Dat is veel eenvoudiger in aanleg.

Berichten: 156

Re: Water volume cv installatie

Ik was wel even verwonderd over die elektrische CV-ketel. Ik had er nog nooit van gehoord, en het lijkt me ook een omweg. Als je toch gedwongen bent om elektrisch te verwarmen, waarom dan geen elektrische radiatoren? Dat is veel eenvoudiger in aanleg.


Of zeg eerder: Als je toch een CV-ketel hebt, waarom verwarm je die dan elektrisch? Dat is veel duurder.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Water volume cv installatie

Wat is duurder dan wat? Ik snap even niet wat je aan het vergelijken bent.

Elektrisch verwarmen is sowieso duurder dan met gas verwarmen, en op het totaal gezien ook minder efficiënt. Maar er kunnen situaties zijn waar het niet anders kan.

Reageer