Springen naar inhoud

Hysteresiscurve opmeten

• Log in om te kunnen reageren

Box

Box

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2011 - 09:51

Voor een practicum moet ik een hysteresiscurve (B=f(H); Magnetische inductie uitzetten tov magnetisch veld) opmeten van een transfo.

Ik gebruik een functiegenerator. Die laat ik een sinusspanning maken van 20 V (piek tot piek) met een lage frequentie van 5Hz. Ik leg die spanning aan de primaire wikkeling van de transfo in serie met een gekende weerstand.

Ik meet de spanning op 1) over de weerstand en 2) over de secundair van de transfo.

Het magnetisch veld H is evenredig met de stroom, die stroom kan ik berekenen uit de spanning over de weerstand.
We weten: LaTeX . Met V_M de geÔnduceerde spanning. Deze is evenredig met de gemeten spanning over de secundair (aangezien ik de secundair OPEN laat). Ik kan met de computer veel meetpunten van de oscilloscoop uitlezen, zodat ik V_M (discreet) kan integreren.

Op die manier kan ik de "vorm" plotten van mijn hysteresiscurve. (alle x-waarden als y-waarden op dezelfde evenredigheidsconstante na gekend)

Ik bekom de grafiek in bijlage 1.
1.jpg
Een geÔsoleerde "lus" zie je in bijlage 2.
2.jpg

Ik heb echter geen idee hoe het komt dat de curve almaar hoger komt te liggen.

mvg, Box

Veranderd door Box, 30 april 2011 - 09:52

Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 mei 2011 - 14:20

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Box

Box

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2011 - 19:24

Blijkbaar gebeurde er een systematische meetfout waardoor de gemeten spanning altijd 0.008 V te hoog was.

Opgelost.
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures