Atelectase

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Atelectase

Ben bezig met een schoolproject over verschillende aandoeningen in en rond de thorax.

Nu vroeg ik me af of atelectase alleen kan ontstaan vanuit de buitenkant van het lichaam --> dus bijvoorbeeld door een blokkade in de luchtwegen of ook vanuit de binnenkant van de thorax. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld als gevolg van een hemothorax of spontane pneumothorax. De druk in de thorax neemt toe door het bloed of de ontsnappende lucht, kan dit er voor zorgen dat bepaalde bronchioli dusdanig worden dichtgedrukt ( ondanks de kraakbeenringetjes) met als gevolg dat de ingeademde lucht de longblaasjes niet meer kan bereiken en de long collabeert?

En wat wordt er precies gedaan om dit weer te verhelpen? Thoraxdrainage?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Atelectase

Atelectase kent vele oorzaken. Goed om te onthouden is dat er 3 soorten zijn, waarbij je zelf dan makkelijk de oorzaken kunt bedenken:

1) Compressie atelectase (pneumothorax, hemothorax)

2) Contractie atelectase (bij longfibrose en andere restrictieve longziekten)

3) Resorptie atelectase (waar jij op doelde in je verhaal; door een blokkade van een luchtweg)

De behandeling is afhankelijk van de oorzaak:

ad 1) thoraxdrain

ad 2) behandelen van onderliggend lijden, bij sarcoidose bijvoorbeeld immunosuppressiva

ad 3) verwijderen blokkade
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Atelectase

Kijk dit is een mooi overzichtje, dat maakt het een stuk duidelijker! ;)

En als iemand is gestikt komt dit dus door resorptie atelectase? Of mag je dat niet zeggen doordat de blokkade bij verstikking beide longen laat collaberen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Atelectase

De normale verstikking vindt plaats van overgang larynx naar trachea. Dan zijn beide longen de dupe, maar of je dan een atelectase krijgt van beide longen betwijfel ik een beetje. Je hebt in de hogere luchtwegen namelijk een hele grote dode ruimte (al je bronchioli, bronchien en trachea), waardoor de onderdruk denk ik wel mee gaat vallen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer