Biologische waarde gelatine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Biologische waarde gelatine

in mijn examenbundel staat de volgende opdracht:

eiwitten in voeding

Er zijn essentiële en niet-essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren moeten in de voeding voorkomen; niet-essentiële aminozuren kunnen in het lichaam worden gesynthetiseerd.

De eiwitkwaliteit van de voeding wordt vooral bepaald door de aanwezigheid van de essentiële aminozuren. Een eiwit waarin alle essentiële en niet-essentiële aminozuren in voldoende mate voorkomen en in een onderlinge verhouding die weinig afwijkt van de aminozuursamenstelling van het lichaamseiwit, noemt men een eiwit met een hoge biologische waarde

De biologische waarde (BW) van moedermelk is gesteld aan 100.

Waarom heeft gelatine een BW van 0?

A. doordat gelatine slecht verteerd wordt

B. doordat gelatine voornamelijk uit essentiële aminozuren bestaat

C. doordat gelatine bijna uitsluitende uit niet-essentiële aminozuren bestaat

Het antwoord moet C zijn, maar mijn vraag is eigenlijk hoe weet je dit?

volgens mij worden we (vwo eindexamen biologie) niet verondersteld te weten welke aminozuren in gelatine zitten.

staat er misschien iets in de binas?

wat ik over gelatine weet:

het is gemaakt van botten, dus er zitten de zelfde eiwitten/aminozuren in als in botten, maar daar weet ik verder ook vrij weinig over.

Kan iemand misschien een redenering bedenken gebruik makend van de info uit de binas/ bekend veronderstelde informatie voor een vwo'er?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Biologische waarde gelatine

Je kan redeneren dat het voor het lichaam interessanter is om essentiële aminozuren op te nemen via de voeding dan niet-essentiële. Op die manier is de verhouding essentieel/niet-essentieel in eerste instantie minder belangrijk.

Verder kan je min of meer uit de opdracht afleiden dat gelatine een eiwit is. Wanneer je dan ook weet dat enzymen (hier proteasen) de vertering van proteïnen (=eiwitten) bevorderen dan kan je antwoord A uitsluiten. Bijgevolg blijft enkel C over.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Biologische waarde gelatine

Wat kravitz zegt eigenlijk. De biologische waarde wordt in de vraag gedefinieerd als de proportie van essentiele aminozuren. A valt dan sowieso af, omdat deze relevantie mist (verteerbaarheid heeft niets met de proportie essentiele aminozuren te maken). Dan moet je kiezen tussen B en C. Als je weet dat een hoge biologische waarde gelijkstaat aan een groter aandeel essentiele aminozurem, dan weet je meteen wat een lage biologische waarde inhoudt; weinig essentiele of veel niet-essentiele aminozuren, ofwel antwoord C.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer