Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Berichten: 4

Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Hallo allemaal !

Voor volgend jaar (5e jaar ASO) zoek ik een school die de studierichting latijn - wiskunde - wetenschappen met 8 uur wiskunde en minimum 2 uur chemie en fysica aanbied.

Groetjes Simon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Misschien een belangrijke vraag: Vind je de plaats niet belangrijk? Ik kan me moeilijk inbeelden dat je naar eender welke school wilt gaan die deze richtingen aanbieden (waar dan ook). Waar zoek je ergens een school? ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Voor volgend jaar (5e jaar ASO) zoek ik een school die de studierichting latijn - wiskunde - wetenschappen met 8 uur wiskunde en minimum 2 uur chemie en fysica aanbied.
Naast de plaats, vraag ik mij serieus af of zo een school überhaupt wel bestaat... 8 uur wiskunde én 2 uur fysica en chemie, is bij mijn weten wat je krijgt in de gewone wetenschappen-wiskunde 8 uur. Heel soms krijg je 3 uur fysica of chemie. Maar dan nog: je hebt wel 4 uur Latijn extra hè. En die uren moeten ergens gecompenseerd worden. Op talen, geschiedenis en dergelijke is het alvast niet...

Ik zou dus overwegen om keuzes te maken (al staat blijven zoeken je uiteraard vrij): ofwel kies je voor La-Wi 8 met minder fysica en chemie, ofwel La-Wi 6 met de fysica en chemie, ofwel We-Wi 8 zonder het Latijn. Want imo maak je weinig kans op een dergelijke combin te vinden. Tenzij je een speciale overeenkomst maakt met je school ofzo. Of dit gaat, weet ik niet.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Voor mij doet de plaats er echt niet toe

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Voor mij doet de plaats er echt niet toe


Hmm, Ik zou er toch nog maar over nadenken. Vanaf het 5de jaar wordt het wel wat zwaarder dan in de 1ste of 2de graad. Dus als je nog eerst lange tijd op de bus/trein/... wilt zitten voor je thuis bent heb je misschien niet meer de moed om aan je huiswerk/lessen te beginnen. Een school dichtbij is altijd een pluspunt, maar ik denk zoals Drieske al zegt dat er weinig scholen zijn waar je 8u wiskunde en 2u fysica en chemie kan volgen. Meestal is fysica en chemie dan 1u. Een school waar je 7u wiskunde krijg lijkt me dan beter, want dat uurtje wiskunde extra zal het niet echt maken en dan krijg je dikwijls wel 2u chemie en fysica.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Ik vraag me ook heel sterk af welke meerwaarde je denkt te halen uit "alles" hebben? Ikzelf heb Latijn-Wiskunde 6 uur gestudeerd met 3 uur Fysica en 2 uur Chemie. Dus idd 7 uur Wiskunde in combin met 2 uur Fysica en Chemie kan volgens mij nog wel. Maar 8 uur... Je totaalpakket moet steeds uit 32 uur bestaan hè. Die tijd moet ergens vandaan komen. Maar indien je motivatie zo groot is, informeer dan eens bij je school of ze een overeenkomst met jou willen doen? Bijv dat je die 2 extra uur zelf doet in je vrije tijd en je dan een examen ervan aflegt. Lijkt me niet ideaal (en twijfelachtig dat ze dat willen), maar je kunt wel informeren? Indien ze dit btw niet willen: niets belet je om voor jezelf te leren hè ;) .

PS: ikzelf studeer nu zuivere Wiskunde. Dus het idee van opties open houden naar later toe, en daarom 8 uur doen, is overbodig. 6 uur volstaat ruimschoots, indien je motivatie er is.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Lijkt mij ook: welke je van de drie combinaties kiest (Wewi, LaWe of LaWi) maakt voor geen enkele richting in het hoger onderwijs iets uit als je toch slim genoeg bent om ze alle 3 te combineren. Zo belangrijk is het niet wat je in het middelbaar leert ;)

Kies dus gewoon wat je graag/het liefste doet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Ik ben rotvast ervan overtuigd dat ik dit wil doen, maar ik zoek nu nog een school die dit aanbied

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Ik ben rotvast ervan overtuigd dat ik dit wil doen, maar ik zoek nu nog een school die dit aanbied
En waarom ben je daar rotsvast van overtuigd?

Nogmaals, ik kan snappen dat je dit graag zou willen. Maar de 32 uur in het middelbaar zijn wat ze zijn. Je hebt je verplichte vakken die niet-wetenschappelijk gericht zijn en deze moeten ook aan bod komen hè.

Maar bon. Probeer eens Google als je zo een school zo graag wilt? Daar vond ik alvast als 10e hit deze school. Wel geen 2 uur fysica en chemie. Maar toch wel al 2 uur fysica. Lijkt me toch al een aanvaardbare middenweg.

PS: deze gaat ook, met hetz aanbod. En afhankelijk waar je woont, mss wat dichter.

PPS: Je zegt dat "waar" niet uit maakt. Je weet dat niet elke school/stad een internaat heeft? Al nagedacht over hoe je dit praktisch wilt inrichten?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 411

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Ik ken iemand die de richting Latijn-wetenschappen-wiskunde 8 uur gevolgd heeft. Of hij effectief 2 uur chemie en 2 uur fysica had weet ik niet, maar ik veronderstel van wel. Ik kan je er niet veel informatie over geven aangezien ik geen contact meer heb met die persoon, maar als ik mij niet vergis ging hij ergens naar school in Maldegem..

Ik begrijp wel dat je die richting wilt doen, aangezien je dan heel veel hebt van alle boeiende dingen (Latijn, wiskunde en wetenschappen), ik wou zelf ook zo'n richting doen, maar als je daarom 50 km verder naar school moet lijkt het mij niet de moeite..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Of hij effectief 2 uur chemie en 2 uur fysica had weet ik niet, maar ik veronderstel van wel.
Waarom veronderstel je van wel? Het punt is toch net dat het niet zo erg algemeen is of makkelijk te vinden? Dus is de kans van niet net groter ;) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Hier heb je er twee. Ik had ook weet van een school in de omgeving van Kortrijk die er een aanbood, maar de naam ken ik niet.

http://www.sint-agnesinstituut.be/secundai...&Itemid=158

http://www.st-martinus.be/index.php?module...=129:12:120:121
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 411

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Waarom veronderstel je van wel? Het punt is toch net dat het niet zo erg algemeen is of makkelijk te vinden? Dus is de kans van niet net groter ;) ?
Omdat ik anders het nut er niet van inzie om de richting "latijn-wetenschappen-wiskunde" te noemen. Bij mijn vroegere school hadden mensen die "latijn-wiskunde 8uur" volgden 1 uur chemie, 1uur fysica en 1 uur biologie. Als dat bij die kerel dus ook zo zou geweest zijn, dan zie ik het nut er dus niet van in om "wetenschappen" in de naam van de richting op te nemen (1uur fysica, en 2 uur chemie of omgekeerd kan natuurlijk ook mrja..).

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

317070 schreef:Hier heb je er twee. Ik had ook weet van een school in de omgeving van Kortrijk die er een aanbood, maar de naam ken ik niet.

http://www.sint-agnesinstituut.be/secundai...&Itemid=158

http://www.st-martinus.be/index.php?module...=129:12:120:121
Daar kan je telkens maar 6 uur wiskunde doen.

Maar als je één van de drie zaken weg moet laten vallen, best latijn(ben niet helemaal objectief want doe zelf 6ww8), want daar heb je toch alleen echt iets aan als je romaanse talen, archeologie wil doen of naar het seminarie gaan en nog een heel klein beetje om in geneeskunde gemakkelijker termen te kunnen blokken, maar naar het schijnt is latijn in de 3e graad toch alleen maar teksten analyseren. In de 8 uur bij ons(ww8+lwi8) gaat de overgrote meerderheid volgend jaar burgerlijk/industrieel/bioingenieur doen en voor de rest wiskunde, fysica(waaronder ik), chemie en nog wat dingen. Voor alles wat ik nu juist heb opgesomd heb je ongeveer niets aan latijn.

Anderzijds zien ze in de Lwi8 ook niet veel minder met hun 1 uur van een wetenschapsvak dan wij in 2 uur, al loop je het risico om een tweederangsleerkracht voor die vakken te krijgen.

Van de richting LWe met minder dan 6 uur wiskunde moet je afblijven, aan wetenschappen zonder wiskunde heb je niks en ze zien daar alleen rationale functies.

Ik denk ook wel dat zo'n richting die je zoekt niet kan bestaan, wij hebben nu al een extra uur in de week zonder duits te hebben, en vakken als esthetica en godsdienst kan een school niet schrappen hoe graag ze het ook zou willen.

Je kan natuurlijk ook proberen het derde ding op jezelf te studeren of bijles te pakken, maar zorg dat je later geen spijt krijgt dat je daar zoveel tijd insteekt dat je de "andere geneugten van het leven" uit het oog verliest. Als je er echt zeker van bent dat je het wil moet je het doen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Latijn - wiskunde - wetenschappen 8 uur

Je kan natuurlijk ook proberen het derde ding op jezelf te studeren of bijles te pakken, maar zorg dat je later geen spijt krijgt dat je daar zoveel tijd insteekt dat je de "andere geneugten van het leven" uit het oog verliest. Als je er echt zeker van bent dat je het wil moet je het doen natuurlijk.
Inderdaad, wat ik gedaan heb in mijn 5e en 6e jaar is WeWi8 en dan nog avondlessen Chinees gevolgd om niet compleet gedemotiveerd te raken. En om eerlijk te zijn heb ik door dat Chinees nog meer inzicht gekregen in talen dan je met die laatste graad Latijn bijleert (volgens een LaGr die meedeed met de cursus)

Anders kun je natuurlijk ook middenjury gaan doen, dan volg je wat je wilt, maar heb je geen lessen meer...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer