Grondwaterwinning met hevelsysteem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Grondwaterwinning met hevelsysteem

Beste,

ik werk als educator voor een waterleidingsmaatschappij en ben dus heel leergierig.

Wij hebben een grondwaterwinning in de duinen en gebruiken daarvoor een hevelsysteem:

We hebben in de duinen verschillende reeksen winputten die tussen de 8 en 12 meter diepte zitten. Eén reeks winputten staan in verbinding met de zuigput (tijdelijke opslag ruw water) via een hevelleiding die naar de zuigput toe licht stijgend is.

Om energiekosten te besparen werd op het einde van de hevelleiding aan de zuigput een vacuümpomp geplaatst die de hevelleiding en winputten luchtledig zuigen, dus geen dompelpomp. Door de lichte stijging van de hevelleiding naar de zuigput toe verzamelt alle lucht zich op het hoogste punt, namelijk waar de vacuümpomp aangesloten is. Op die manier wordt het afzuigen van de lucht vergemakkelijkt.

Dit systeem is natuurlijk zelfregulerend. Het niveau in de zuigput is altijd gelijk aan de grondwaterstand. Wanneer de zuigput vol is (zelfde niveau als grondwater) loopt er geen water meer over en kan de zuigput niet overlopen. Als wij het ruw water uit de zuigput gebruiken om te behandelen tot drinkwater, stroomt er opnieuw water binnen.

Nu werd mij gezegd dat een hevelsysteem theoretisch gezien maar water kan oppompen tot en met 10 meter diep. Intussen heb ik gevonden dat het bij een normale luchtdruk 10,3 meter bedraagt.

Nu zoek ik enkel nog de correcte verklaring voor deze theoretische zuighoogte.

Zelf dacht ik dat de tegendruk van het water kleiner moet zijn dan de luchtdruk (1,013 bar). Bv water op 15 meter geeft en tegendruk van 1,5 bar.

Zit ik er naast, erop of hang ik ergens tussenin?

mvg,

Bart

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Grondwaterwinning met hevelsysteem

Het is precies zoals je zelf zegt, het heeft alles te maken met de luchtdruk.