Limietberekening van een irrationale functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Limietberekening van een irrationale functie

Hallo,

In het volgende voorbeeld zoeken ze de schuine asymptoot van een irrationale funtie.

Dit doen ze m.b.v. de formules van cauchy (de uitwerking heb ik niet ingescand).

Maar de vraag is, hoe weten ze nu of een irrationale functie een schuine asymptoot heeft of niet?

Ze hebben eerst het domein berekend, maar hoe weet je nu aan het domein of je een schuine asymtoot hebt of niet?

Ze zeggen; het heeft dus zin om een schuine asymptoot te zoeken, hoe weten ze dat?

Hartelijk Bedankt! ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Limietberekening van een irrationale functie

\(\lim_{x \to +\infty} \sqrt{4x^2-1}=\lim_{x \to +\infty}x \frac{\sqrt{4x^2-1}}{\sqrt{x^2}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Limietberekening van een irrationale functie

maar ik wil de limiet nog niet berekenen, ik wil weten waarom ze zeggen dat het zin heeft in dit vb om een schuine asymptoot te zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Limietberekening van een irrationale functie

maar ik wil de limiet nog niet berekenen, ik wil weten waarom ze zeggen dat het zin heeft in dit vb om een schuine asymptoot te zoeken?


Omdat je een zeer uitgebreid domein hebt dus is de kans dat er een schuine asymptoot in zit groot. Als je domein zeer beperkt is het dus onwaarschijnlijker dat je een schuine asymptoot tegenkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Limietberekening van een irrationale functie

Jouw functie heeft denk ik 2 schuine asymptoten y=2x en y=-2x.

Ik heb dezelfde formules als voor een rationale functie gebruikt.

Hieruit kunt ge misschien wel afleiden wanneer een irrationale functie een schuine asymptoot kan hebben?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Limietberekening van een irrationale functie

kotje schreef:Jouw functie heeft denk ik 2 schuine asymptoten y=2x en y=-2x.

Ik heb dezelfde formules als voor een rationale functie gebruikt.

Hieruit kunt ge misschien wel afleiden wanneer een irrationale functie een schuine asymptoot kan hebben?


Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Nu geef je eerst een uitwerking. Het is toch de bedoeling om op voorhand te redeneren of het wel nuttig is om een S.A te berekenen? ...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Limietberekening van een irrationale functie

-Rationale functies

Deel de teller door de noemer met een euclidische deling. Het quotient is je asymptoot. (Graad van teller moet graad noemer+1 zijn, anders heb je er geen)

-Irrationale functies, deze methode kun je ook gebruiken voor rationale functies, EN om horizontale asymptoten mee te berekenen, maar de methode is wat langer.

Bereken de limiet voor x gaande naar +/- oneindig van F(x)/x, in het midden van je berekening kan de berekening splitsen naar een gaande naar + oneindig, en één gaande naar - oneindig. De waarde(n) die je bekomt noem je a(1) voor +oneindig en a(2) voor -oneindig.

Bereken nu respectievelijk de limiet voor x gaande naar +oneindig voor f(x)-a(1)x, en -oneindig voor f(x) -a(2)x. De nieuw bekomen waarden zijn b(1) en b(2).

Je asymtoten zijn nu

y = a(1)x+b(1)en

y = a(2)x+b(2)

Vond ik niet zo'n slechte uitleg op 9lives.

Intuïtiever dan, kan je voor rationale functies inzien dat je een graad hoger moet hebben in teller dan noemer omdat je een soort gedrag op oneindig nagaat, dat volgens een rechte (asymptoot in dit geval) verloopt. In zo'n geval heeft een SA-berekening dus zin.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Limietberekening van een irrationale functie

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-10,10,-20,20,300,300,600,600,'(2*x^3)/(x^2-1)' )</script><!--graphend-->

Ook hier is een schuine asymptoot aanwezig .y=2x

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Limietberekening van een irrationale functie

Misschien is dit duidelijker :
\(\sqrt{4x^2-1}=ax+b\)
.Nu beide leden delen door x. a berekenen door x naar naar + en - oneindig te laten gaan. b berekenen door van functie ax af te trekken en terug hiervan limiet te nemen.

Als we voor a en b reële getallen krijgen dan bestaat een asymptoot(y=ax+b) voor de functie. Ik denk dat dit de methode is die men moet volgen.

In plaats van rechten bestaan er eventueel ook een(of meer) asymptotische kromme(n) voor een functie. Hoe men deze zoekt is een andere zaak. ;)

Edit: Ik had de berichten na het bericht van Siron niet gezien.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer