Springen naar inhoud

Versnelling punt


  • Log in om te kunnen reageren

#1

doantsen

    doantsen


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2011 - 20:39

Een punt beweegt zich op een parabool en ik heb het volgende berekent (zeker correct)

v_x = 2.1213 m/s
v_y = -4 m/s

a_x = -2.1213 m/s²
a_y = 0

Nu moet ik hieruit de tangentiele versnelling berekenen.
De oplossing zegt

LaTeX = - 4.5 / 4.527 = - 0.994

Nu, waarom is LaTeX
en wat betekent elke term?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

kotje

    kotje


  • >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 mei 2011 - 21:09

Een punt beweegt zich op een parabool en ik heb het volgende berekent (zeker correct)

v_x = 2.1213 m/s
v_y = -4 m/s

a_x = -2.1213 m/s²
a_y = 0

Nu moet ik hieruit de tangentiele versnelling berekenen.
De oplossing zegt

LaTeX

= - 4.5 / 4.527 = - 0.994

Nu, waarom is LaTeX
en wat betekent elke term?


Men neemt eenvoudig scalair product van de versnelling met de eenheidsvector langs raaklijn parabool. Dus men neemt projectie van versnelling langs raaklijn of versnelling langs raaklijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

#3

doantsen

    doantsen


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2011 - 21:17

De eenheidsvector zeg je? Dit is toch LaTeX met r een afstand?
Of is dit hetzelfde als LaTeX en LaTeX ?

Veranderd door doantsen, 02 mei 2011 - 21:19


#4

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2011 - 21:25

Net zoals je je perfect kan voorstellen dat een vector ontbonden kan worden volgens een x-as en y-as, kan je je misschien ook voorstellen dat je een lokaal assenstelsel invoert, aan de baan. Daar plaats je ook twee onderling loodrechte assen, ééntje rakend aan de baan, en één er loodrecht op. Dus respectievelijk tangentieel en normaal. Een component volgens één van beide assen berekenen doe je door erop te projecteren, of nog, door te vermenigvuldigen met een eenheidsvector volgens die as.

Nu is de snelheid rakend aan de baan, en dus gelegen volgens de tangentiële component. Een eenheidsrochting bekom je dus door de snelheid te normaliseren, i.e. delen door zijn lengte.

De eenheidsvector zeg je? Dit is toch LaTeX

met r een afstand?
Of is dit hetzelfde als LaTeX en LaTeX ?

Neen!

Het zijn allemaal eenheidsvectoren, maar het blijven vectoren en dus speelt hun richting een belang. Tenzij bij een eenparige rechtlijnige beweging, liggen deze algmeen zeker niet volgens dezelfde richting!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#5

doantsen

    doantsen


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2011 - 21:27

Aaah ja!
Maar waarom is LaTeX gelijk aan 2.1213 m/s, enkel de x-component?
Heeft dit dan te maken met het feit dat er in de y-richting geen versnelling is? Waarom dan?

Veranderd door doantsen, 02 mei 2011 - 21:34


#6

doantsen

    doantsen


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2011 - 21:46

Is volgende redenering correct?

Doordat de versnelling in de y-richting 0 is, is de richting van vector a evenwijdig met de x-as.
Om dit te projecteren op de eenheidsvector van v moet je vermenigvuldigen met LaTeX in dezelfde richting van LaTeX .

Wat als ay nu niet 0 zou zijn?

Veranderd door doantsen, 02 mei 2011 - 21:46


#7

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2011 - 22:16

Is volgende redenering correct?
...
in dezelfde richting van LaTeX

.

Wat als ay nu niet 0 zou zijn?

Wat bedoel je hiermee?

Projecteren houdt analytisch in dat je het scalair product neemt.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#8

doantsen

    doantsen


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2011 - 22:28

eigenlijk doet men dus in de teller:

|a|*|v|*cos(180°) = -|a|*|v|

Maar hier vermenigvuldigd men in de teller enkel x-componenten met elkaar?
Men doet - 2.1213 * 2.1213
Waarom?

In de noemer gebruikt men de grootte van v = sqrt(vx²+vy²), dat begrijp ik.
Maar waar haalt men de waarde van vector a en vooral van vector v?

Veranderd door doantsen, 02 mei 2011 - 22:36


#9

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2011 - 22:36

LaTeX
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#10

doantsen

    doantsen


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2011 - 22:39

Verklaard alles, heel erg bedankt! ;)

#11

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2011 - 22:45

Graag gedaan ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures