Springen naar inhoud

Rendering in een gekromde ruimte

• Log in om te kunnen reageren

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2011 - 00:21

Een ideetje waar ik al even mee speel, zou het mogelijk zijn om een 3D(of meer?)-spelletje te maken, vooral om de speciale kantjes van exotische ruimten intuďtief duidelijk te maken?

Ik denk aan bijvoorbeeld een shooter of een puzzle game ŕ la portal, maar dan met als hoofdthema niet-Euclidische ruimtes. (Positief of negatief gekromde ruimtes, hypersferische ruimtes, (hyper)torusvormige ruimtes, ruimtes die zichzelf in het klein bevatten, ruimtes met scheuren naar zichzelf, 4D-ruimtes, zwarte gaten bevattende ruimtes, Gödel universum achtige dingen, Escher-achtige ruimtes, naar zichzelf verwijzende universa, of combinaties van dit alles)

Wat ik me vooral afvraag is: hoe moeilijk het is om die dingen te renderen, zelfs in lage kwaliteit. Is er iemand die meer weet van de achterliggende vergelijkingen of berekeningen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 03 mei 2011 - 08:33

Misschien kan je werken met modellen van de gekromde ruimte in de Euclidische ruimte. Voor de speler hoeft het niet zichtbaar te zijn hoe je dat doet. Je kan beginnen met gekromde tweedimensionale ruimten, waar je dan bijvoorbeeld "tikkertje" kan spelen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2011 - 09:23

Ter info: Miegakure wordt een spel met een 4D-ruimte.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2011 - 10:07

Een ideetje waar ik al even mee speel, zou het mogelijk zijn om een 3D(of meer?)-spelletje te maken, vooral om de speciale kantjes van exotische ruimten intuďtief duidelijk te maken?

Ik denk aan bijvoorbeeld een shooter of een puzzle game ŕ la portal, maar dan met als hoofdthema niet-Euclidische ruimtes. (Positief of negatief gekromde ruimtes, hypersferische ruimtes, (hyper)torusvormige ruimtes, ruimtes die zichzelf in het klein bevatten, ruimtes met scheuren naar zichzelf, 4D-ruimtes, zwarte gaten bevattende ruimtes, Gödel universum achtige dingen, Escher-achtige ruimtes, naar zichzelf verwijzende universa, of combinaties van dit alles)

Wat ik me vooral afvraag is: hoe moeilijk het is om die dingen te renderen, zelfs in lage kwaliteit. Is er iemand die meer weet van de achterliggende vergelijkingen of berekeningen?

Zo'n spel bestaat al: Pac-Man ;)

Ik bedoel: als je aan de ene kant het scherm verlaat, dan kom je tevoorschijn aan de andere kant. Een typisch voorbeeld van een 'opgerolde dimensie'. Sterker nog, dit voorbeeld werd daadwerkelijk tijdens mijn college stringtheorie gebruikt om het concept van opgerolde dimensies duidelijk te maken :P
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2011 - 10:29

Ik bedoel: als je aan de ene kant het scherm verlaat, dan kom je tevoorschijn aan de andere kant. Een typisch voorbeeld van een 'opgerolde dimensie'. Sterker nog, dit voorbeeld werd daadwerkelijk tijdens mijn college stringtheorie gebruikt om het concept van opgerolde dimensies duidelijk te maken ;)

Maar in 3D zien die dingen er toch een stuk cooler uit :P
Geplaatste afbeelding

Maar opgerolde ruimtes zijn dan ook nogal flauw, ik ben meer geinteresseerd in bijvoorbeeld sterk gekromde hyperbolische ruimtes
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures