Springen naar inhoud

Drogreden?

• Log in om te kunnen reageren

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2011 - 19:32

L.S.,

Op het moment heb ik een bepaald argument wat voor de invoering van iets pleit. Men stelt:
Het valt niet uit te leggen dat dit in het buitenland wel toegestaan is, maar in Nederland niet.

Dit komt een beetje voor in de variaties:
- Mensen zoeken als het hier niet ingevoerd wordt hun heil wel in buitenland.
- In de landen om ons heen is het ook toegestaan, waarom hier niet?
- Etc.

Het gaat om een medisch-ethisch paper wat ik schrijf. Uiteraard moge het duidelijk zijn dat een dergelijk argument een bepaald fenomeen ethisch niet meer of minder aanvaardbaar maakt. Maar ik dacht hier een drogreden in te herkennen, alleen kan ik niet benoemen welke. Het leek in eerste instantie wel een beetje op de naturalistische drogreden. Echter het gaat om een fenomeen in het buitenland, en niet iets wat in Nederland ook al zo ingevoerd is.

Mijn vraag aan jullie is dus: Is dit een drogreden? Zo ja, is hier ook een naam voor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2011 - 20:15

Mijn vraag aan jullie is dus: Is dit een drogreden? Zo ja, is hier ook een naam voor?

Drogredenen draaien over het algemeen over objectieve argumenten of logica die je met waar/vals kunt beantwoorden, niet zozeer over ethische argumenten.

Het valt niet uit te leggen dat dit in het buitenland wel toegestaan is, maar in Nederland niet.

Hier herken ik eerder een autoriteitsargument in. Het is namelijk niet omdat het buitenland het vindt, dat het ook goed is.

"Mensen zoeken als het hier niet ingevoerd wordt hun heil wel in buitenland."

is echter iets anders. Dat is eerder een vorm van fatalisme. We maken het niet onmogelijk, dus we kunnen er helemaal niets aan doen. Een perfect solution fallacy
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures