Big bang theorie onjuist?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 151

Big bang theorie onjuist?

Op Dinoos.nl lag ik het volgende:
Inmiddels hebben Engelse astronomen aangetoond dat de Big Bang theorie onjuist is. Op 500.000 lichtjaren van de aarde hebben zij een stilstaande muur van licht ontdekt. (Bron: Nature; januari, 1991
Er wordt verder niet op ingegaan.

Wie weet hier meer van? Ik snap niet wat ze met een stilstaande muur van licht bedoelen, aangezien licht voor zover ik weet niet stilstaat.

Berichten: 67

Re: Big bang theorie onjuist?

Leuke site is dat. :shock:

Gelet op:

1. de datum van het artikel waarop deze uitspraak gebaseerd is;

2. het feit dat ik er verder niks van gelezen heb;

3. de verdere site en opbouw ervan;

4. het compleet ontbreken van een toelichting;

5. geen verwijzing door Sylvester naar het betreffende dinoos-artikel;

verklaar ik dit bericht tot grote onzin, tot iemand mij van het tegendeel kan overtuigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Big bang theorie onjuist?

Even los van de inhoud van de site zelf is het van de TS natuurlijk wel een oprechte vraag.

De website geeft zelf ook geen links naar het aangehaalde artikel. Dat is een kwalijke zaak.

Dinoos.nl zou er verstandig aan doen om op zijn minst de namen van de Engelse astronomen te vermelden.

Misschien bedoelen ze dit:
oceansonline.com schreef:One distressing piece of evidence that astronomers couldn't reconcile was the fact that the Universe is not uniform. In 1989, astronomers discovered what is known as the "Great Wall", a thin sheet of galaxies stretching 500 million light years across, 200 million light years in height, and 15 light years thick. What caused this wall to form was a source of great debate and actually caused many people to think that the Big Bang theory was wrong.

Big Bang predicted that the Universe was smooth and homogenous, like one big cosmic milk shake. Within a few short years of this discovery, other astronomers "discovered" walls, and it is now believed that the Universe is made up of a series of walls. The data provided by COBE (which scientists had been seeking for 25 years) helps explain why the distribution of galaxies in the Universe is lumpy (i.e. not uniform).  

Cosmologists now have a plausible link between Cosmic Noise and the structure of the Universe, and research continues to explain how this lumpiness occurred within the context of the Big Bang.
(bron)

Ook wat zoekwerk met de termen "wall+light+big bang+nature+1991" levert diverse links op waarin, door de ontdekking van die "muur", enige twijfels over de juistheid van de BigBang-theorie worden geuit.

Zie bijvoorbeeld:

geocities.com

ufoindia.org

Ik denk in ieder geval dat dinoos.nl in die richting denkt.

Maar dat is gissen.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 151

Re: Big bang theorie onjuist?

Leuke site is dat.   :shock:


Het ging me niet om de site, maar om dat artikel. Maar zoals ik het nu begrijp, bedoelen ze een grote verzameling sterren in de vorm van een muur en niet dat het licht stilstaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Big bang theorie onjuist?

het artikel handelt over de achtergrondstraling, die juist hét bewijs is vóór de big bang theorie!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Big bang theorie onjuist?

het artikel handelt over de achtergrondstraling, die juist hét bewijs is vóór de big bang theorie!
Niet helemaal, ik geloof dat omdat het een en ander niet helemaal netjes is verdeelt de big bang theory in ieder geval niet kan kloppen, in het geval dat het lineair uitdeit met de snelheid van het licht. Althans, het zou even in den beginne een korte tijd enorm veel sneller moeten uitdeien dan met de snelheid van het licht. Ik ben de redenering ff vergeten, omdat ik die niet helemaal kon bevatten destijds.

De big bang theory is trouwens nu nog wel geaccepteerd, is dit niet meer iets voor theorie ontwikkeling, gezien het feit dat we een wetenschappelijk geaccepteerde theorie proberen omver te werpen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 67

Re: Big bang theorie onjuist?

Even los van de inhoud van de site zelf is het van de TS natuurlijk wel een oprechte vraag.
Daar heb je gelijk in. Sorry Sylvester, het was juist dat ik je vraag serieus nam dat ik erop reageerde. Mijn "leuke site" commentaar is dan ook echt richting de site, en niet bedoeld als commentaar dat jij die site bezoekt - ik zit zelf ook regelmatig op dergelijke sites.

Ik bedoelde zuiver het feit dat diverse links niet goed werken op dinoos.nl, dat de site slecht is opgezet en dat ze niet aan correcte bronvermelding doen. Mijn enige commentaar bedoeld voor jou was dat ik graag een link had gezien in je post naar het betreffende artikel.

En nu even on-topic. Tussen 500.000 en 500 miljoen lichtjaar zit nog wel enig verschil. (dinoos weer) Het Nature artikel kan ik niet vinden zonder ervoor te moeten betalen. Dus wat ik graag wil weten is waarom de conclusie "Big Bang klopt niet" gemaakt wordt uit de ontdekking dat niet alle materie gelijkmatig verspreid is. Sterrenstelsels zijn hier toch ook een voorbeeld van?

Re: Big bang theorie onjuist?

Ik denk dat men hier the Great wal bedoelt, dit is een aaneenreiging van clusters van sterrenstelesels. The great wall is in die jaren ondekkt door Margaret Geller en John Huchra.

zie onderstaande link

http://archive.ncsa.uiuc.edu/Cyberia/Cosmo...WallsVoids.html

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Big bang theorie onjuist?

De big bang theory is trouwens nu nog wel geaccepteerd, is dit niet meer iets voor theorie ontwikkeling, gezien het feit dat we een wetenschappelijk geaccepteerde theorie proberen omver te werpen?
Even voor alle duidelijkheid: ik probeer in ieder geval niet een gevestigde theorie omver te werpen.

Ik reageerde puur op de vraag van Sylvester betreffende die Engelse astronomen met hun "wall of light" en hun "conclusie" dat de BigBang-theorie niet kon kloppen.

Na wat zoekwerk vond ik enkele artikelen waarvan ik dacht dat die dezelfde insteek hadden als het door dinoos.nl aangehaalde onderzoek. Dat was alles.
Niet helemaal, ik geloof dat omdat het een en ander niet helemaal netjes is verdeelt de big bang theory in ieder geval niet kan kloppen, in het geval dat het lineair uitdeit met de snelheid van het licht. Althans, het zou even in den beginne een korte tijd enorm veel sneller moeten uitdeien dan met de snelheid van het licht. Ik ben de redenering ff vergeten, omdat ik die niet helemaal kon bevatten destijds.
Dus wat ik graag wil weten is waarom de conclusie "Big Bang klopt niet" gemaakt wordt uit de ontdekking dat niet alle materie gelijkmatig verspreid is.
Had dat niet iets van doen met de inflatie-theorie en de eventuele bezwaren van sommige wetenschappers betreffende die theorie?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Big bang theorie onjuist?

Inflatie theorie, dat was het. Ik kon er ff niet opkomen, dank.

http://map.gsfc.nasa.gov/m_uni/uni_101inflation.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Inflation_theory
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Big bang theorie onjuist?

nee ik begrijp al wat er bedoelt wordt. het probleem is het horizonprobleem. Dat wil zeggen de achtergrondstaling is zeer homogeen twee willekeurige plekken aan de hemel zij om het oneerbiedig te zeggen net zo 'heet' op een honderdduizendste graad nauwkeurig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Big bang theorie onjuist?

Deze grote homogeniteit kan alleen ontstaan als er contact is geweest tussen beide plekken, want anders bereik je niet zo'n (thermisch) evenwicht en zou je grotere verschillen moeten zien, maar pas na de big bang komt ruimte in contact met elkaar en de plek boven onze noordpool zag toen nog niet de plek onder onze zuidpool (in de achtergrondstraling) sterker nog ze 'zien' en merken elkaar pas over pakweg 14 miljard jaar. Dus onderling contact is uitgesloten in een klassieke big bang.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Big bang theorie onjuist?

Is dit nog te volgen?

( stel je voor er is een koning die een decreet uitvaardigt en iedereen moet een rode trui dragen. Op het moment dat hij het beslist weten alleen de mensen binnen het paleis het. Hij stuurt boodschappers door het land die de wet aan iedereen voorlezen. In het begin weet alleen de hoofdstad het en die stad is dus helemaal rood qua tuien maar ver ver weg van de hoofdstad weet nog niemand dat dit moet. Dan kunnen mensen wel rode truien dragen, maar dit is gewoon toevallig. Stel dat jij als boer ergens halverwege het land op een landweg zit uit te rusten. Er komen wat boeren voorbij uit de verre plek en... ze hebben allemaal een rode trui aan. Maar ook de volgende groep uit het verre oord en die erna ook! Dan komt de heraut uit de hoofdstad aangelopen en die zegt tegen jou doe een rode trui aan de koning wil het zo! Je denkt dan bij jezelf hoe weten die verre mensen dat??? De grap is dat kunnen ze nog niet met een normale uitdijing.)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Big bang theorie onjuist?

Als oplossing hiervoor is het volgende in het begin was het heelal heel klein en in thermisch evenwicht. Toen brak de hel los en de ruimte begon zich uit te dijen maar gigantisch hij werd in 10^-36ste seconde pakweg 10^99 keer groter dan het al was. Het evenwicht werd als het ware bevroren tijdens het uitrekken en nu het licht langzaam het hele heelal begint te bereiken zien wij de egale structuur van dat kleine stukje heelal.

Dit wordt inflatie genoemd en dit heeft de big-bang gered.

(in mijn voorbeeld: in het paleis zijn alle burgemeesters van het land bijeen en ze horen de koning aan over de rode truien. en vervolgens pakken ze de helicopter naar huis. Voor de zekerheid stuurt de koning als nog herauten die te voet het hele land gaan inlichten. in dit geval is de helicopter vlucht van de boeren de inflatie waardoor iedereen in het land de rode trui draagt en de heraut sjokt er achteraan als het licht. Dus het is niet vreemd dat de heraut tegelijk aankomt met mensen uit het verre oord met een rode trui want iedereen wist het al. Sterker nog je hebt zelf een rode trui aan!)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Big bang theorie onjuist?

In 1991, het jaar van het artikel, was dit een serieus probleem en het duurde tot eind jaren negentig tot dit opgelost werd door Alan Guth. HEt boek: Het uitdijende heelal van Alan Guth is een aanrader als je hier meer van wilt weten. Het is op een eenvoudige manier geschreven.

op de een of andere manier kon ik het niet in een keer posten sorry hiervoor
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer