Meerkeuze: kracht op geladen sferen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: kracht op geladen sferen

2 sferen X en Y hebben een gelijke lading met een kracht F tussen de 2. Een sfeer Z is ongeladen. Als we Z eerst bij X brengen, dan bij Y brengen, en dan weer weg doen. Wat is de kracht nu tussen X en Y?

A. F/2

B. F

C. F/4

D. 0

---------------------------------------------------------------------------

Aangezien ik echt niet zou weten hoe die sfeer Z een invloed kan hebben op de kracht tussen beide sferen, zou ik gewoon zeggen dat de kracht onveranderd blijft en dus gelijk is aan F (antwoord B).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Meerkeuze: kracht op geladen sferen

Begrijp ik het goed. Wordt de ongeladen bol Z eerst in contact gebracht met de positief geladen bol A .

Stel dat de lading van bol A =+Q , en de lading van bol B =+Q .

Ik neem aan dat de bol Z dezelfde straal heeft als Bol A en Bol B

Als je dan Bol Z in contact brengt met de positief geladen bol A , dan zal de lading zich gelijkmatig verdelen over beide bollen. Bol A krijgt dan een lading =+1/2 Q en Bol Z krijgt een lading =+1/2 Q .

Als je nu Bol Z met een lading +1/2 Q in contact brengt met Bol B met een lading +Q ,dan vindt weer een ladingsverdeling plaats. Bol Z krijgt een lading +3/4 Q en bol B krijgt een lading +3/4 Q .

Als je dan de wet van Coulomb toepast, krijg ik er een antwoord uit wat afwijkt van de 4 verschillende antwoorden die genoemd worden.

Ik kom dan op F(2)=3/8 . F(1)

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: kracht op geladen sferen

Eigenlijk wist ik echt niet goed hoe ik deze vraag moest interpreteren, maar de manier waarop jij deze oplost lijkt mij enorm logisch. Alhoewel jouw antwoord niet tussen de mogelijkheden staat, kan het toch zijn dat het juist is (ik denk dat er enkele antwoorden ontbreken..). Ik heb een heel stuk beter inzicht hierin gekregen door de manier waarop jij die oplost, en zou eigenlijk voor het moment niet weten hoe je het anders zou kunnen beredeneren. Als iemand nog alternatieven heeft, zeg ze gerust. Maar zeker bedankt voor jouw oplossing aadkr!

Reageer